30 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

30 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

da inkâr edilemez bir hakikatti kı Karamanlis Yunanistanın Batıya yakın devlet adamıydı. Düştüğü tak- dirde yerine ha müfrit bir baş- bakan geçecektı Şu halde Kıbrıs me- selesi içinde bulunduğu çıkmazdan, nasıl çıkarılabilirdi? Şimdilik Yunan hükümetiyle anlaşmaya — çalışmak beyhudeydı Adada tedhişçilik aşağı yukarı onlenmış ser gerdelerın elebaşı Albay Grivas'ın kellesine İngiliz nel Valısı tarafından bıçılen 10 bın sterlink fiat 1 sterline indirilmişti. Yani Yunan yaygaralarına kulak ak. madan, Adada siyasi reformlar yap- mak mümkün hale gelmişti. Türkle- re eşit haklar tanıyan bir ayasa- nın tatbiki için zemin müsaitti. Bu suretle Kıbrıslı Yunanlılar, Atina hü- kümetinden daha makul olmanın avantajlarını anlamak fırsatını da bulacaklardı. Basın Bir yolcu daha I zmirli bir gazeteci, geçen hafta- nın sonundan beri savcılığın kendi- sine yapacağı tebligatı beklemekte, bir yandan da tam bir sene misafiri ola- cağı İzmir Cezaevine gırmey hazır- lanmaktadır. Zira Temyiz Mahkeme- si Uçuncu Ceza Dairesi, bu gazeteci hakkında İzmir Toplu Basın Mahke- mesinin geçen Kasımın başında İtti- haz ettiği 1 sene hapis ve 3 bın Ura ağır para cezası ma ahküm dik etmiş ve haber Izmıre ulaşm şti Bir senelik misafirliğe hazırlanan gazetecinin adı Ziya Hanhan idi ve İzmirin en çok okunan gazetesi De- mokrat Izmır in fıkra muharrirliğini yapıyordu. a Hanhanın küçük bir çerçeve ıçınde neşredilen zeki, sevim- İi ve zarif fıkraları, Demokrat İz- mir'in okuyucuları — tarafından alâ- kayla takip ediliyordu. Hoş, İzmir Cezaevindeki bir yıllık mısafirlıge de bu küçük fıkralardan biri sebeb ol- muştu. "İnsaf Be Paşam" başlığını Ziya Hanhan Boşuna davul çalmadı taşıyan bir fıkrada İzmir Savcısı Baş- bakana hakaret unsurları bul reken muvafakati istihsal ederek da va açmıştı. Dâva muhtelif safhalar geçirmiş ve Ziya Hanhan ile Demok- rat İzmir'in sahibi Adnan Düvenci'- nin mahkümiyeti ve fıkranın ıntışarı sırasında Avrupada bulundugunu İs- pat eden yazı işleri müdürü İlhan Esen'in beraatı ile netıcelenmıştı İzmir Toplu Basın Mahkemesi ayrıca Demokrat İzmırı bir ay üddetle kapatılmasına da karar vermişti. Temyiz Mahkemesi Üçüncü Ceza Dairesi, Ziya Hanhan hakkındaki mahkümiyet kararım tasdik ediyor. .- YURTTA OLUP BİTENLER Adnan Düvenci hakkındaki kararla gazetenin bir ay müddetle kapatılma- sını usul bakımından — bozuyordu. Kır saçlı ve nükteci İzmirli gazeteci için bir senelik mısafîrlıge hazırlanmaktan başka yapacak iş kalmıyordu. Bir iş daha vardı: Hapishaneye götürü- leceği ana kadar küçük köşesindeki fıkralarım yazmak.. Nitekim Demok- rat İzmir, geçen haftanın sonunda Cumartesi gunu bir köşesindeki bü- yük çerçevenin içinde Ziya Hanhanın bir yıl hapiste yatacağım haber rirken, diğer köşesinde küçük bır çerçeve içinde, Ziya Hanhan imzası- nı taşıyan "İş Yok" başlıklı şu fıkra- yı neşrediyordu: "Demokrat Parti Ocak ve Bucak Başkanları, vilâyete müracaat ediyor, Ramazanda davul çalınmasını istiyor- larmış. Maksat, gayet ulvi: Halkı u- yandırmak... Yahu, biz senelerden beri davul ça- hyoruz, uyanmak şöyle dursun, kı- mıldayan bile yok. a bu, bir tedbirdir nihayet... Bir kere de Ramazan davulunu tecrube etsinler." Bu günlerde İzmir Savcılığının da- vetını bekleyen Ziya Hanhan, hazır- ğı Ankaralı bir meslekdaşı kadar ılerı götürüp — saçlarını hapıshane berberine zahmet olmasın" diye kes tirmeyi de düşünmemiş değildi. Yal- nız saçlı idam hükümlüleri misalini göz önünde tutarak, İzmir Savcısının Ceza ve Tevkif Evlerı Talimatnamesi- nin saç kesilmesi hakkındaki hüküm- lerini ne şekılde anladıgım öğrenin- ceye kadar, yüzünün olgun ifadesini tamamlayan ak saçlarından ayrılma- mayı daha uygun buluyordu. Temyizin, başkanı emekliye sev- kedılmış bulıınan Üçüncü Ceza Dai- resi tarafından tasdik edilen basın mahkümiyetlerinden bir yenisi olan Ziya Hanhan'ın mahkümiyeti, mev- cudiyeti bugünlerde münakaşa edilen rejim buhranının elle tutulan, gözle görülen bir belirtisi olarak dikkata değerdi AKİS, 30 MART 1957 POLİTİKACININ MACERALARI