October 5, 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

October 5, 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS'in Yazı Müsabakası Demokratik Rejim içinde Yaşamağa Azimli- Milletler Ne Şekilde Hareket Etmelidirler ? zimli Millet'den kasıt nedir? Bir Milletin azimli olabilmesi için ne gibi vasıfları ve şartları haiz ol- ması lazımdır? Hiç şüphesiz ki bir şeye azim, teşekkul çetmiş bir ka- rakterle birlikte ülü -a olgunlaşabılmek, mılletçe bu se- viyeye ulaşabilmek için her şeyden önce sarsılmaz, dayanıklı bir karak- tere sahip olmak lâzımdır. Ferdi a- zimlerin heyeti umumiyesi milli az- asıl edeceğine göre demokratik ıdarede ılerlemek olunda milletin azmi, fertlerin siyasi karakterinde aranır kanaatın yız. Yeryüzünde mevcut idare meka- nizmaları arasında insan haklarına karşı bir koruyucu mahiyeti arze- debilmesi bakımından demokrasi hemen diğer re]ımlerm en ehveni o- larak kabullenıp benimsenen bır re- jimdir. Esasen olan ömür bo- yunca bır de cemiyet; insan omuzla- rına ağırlığı ile çökerse hayat bir kat daha çekilmez hal alır. Bizzat; mil- let olarak ferdi irade ve arzuların rol oynıyabileceği, insan hürriyet- lerini cemiyet takyitleri ile bağdaş- tırabilen bir rejim olması ıtıbarıyle demokrasi en iyi rejimdir diyoruz. Insanın kendısıne olan öz saygısı hiç bir zaman cehaletle bagdaşa- maz. H rrıy et ancak bilgi ve kül- türle musavı olarak aynı yolda yü- rür. bir milletin demokrası yolunda ilerlemesi çok güçtür. Bu güçlük belki de imkansıza yakındır. Demokratik rejimde — ilerlemek için en başta fertlerin siyasi karak- teri haiz olması lâzımdır. İstenen şeyin bilinerek istenmesi, şuurlu ve gayeli bir yolda yurumek icap eder. Ferdi şuur neticede milli şuuru hâ- sıl eder. Milli şuur ile irade varılmak istenen gayeyi bilerek elde edebil mek arzusu ise hıç şuphesız kültürle mevzuubahis zim siyasi karakter şarttır Sıyası ka- rakteri haiz olabilmek için de kül- türe sahip olmak icap eder. Ancak kültür temeli üzerine bina edilen demokratik ejimlerde — ilerleme mevzuubahis olabilir. lde demokratik rejimde i- lerlemek için azimli milletlerin ilk hareket edecekleri nokta vatanda- şın büyüğünden küçüğüne kadar kültürü yaymak, bunun için yapıl- ması İlâzım gelen şartları ön plâ- na almaktır. Zira demokrasi yolun- da ilerlemek için kültürlü millet 0- labilrmek birinci plânda gelen bir AKİS, 5 EKİM 1957 -XIV- ön şarttır mki demokratik idare mev- zuubahıs, o halde her şeyden evvel milleti temsil edenlerin millete tâ- bi olması da şarttır. Ferdi siyasi karakter o derece kuvvetli olmalı, her fert seçtiğini o kadar şuurla iş- başına getırmelı ki, kendi fikirleri- in tal nu temın edecek ıc— raatı onlarda bıılam a doğ la onları sevke! debılmelı ıcabıııda onları düşürüp yerine yenılermı se- çebılmelıdır Vatandaş seçmenleri- imelerini kontrolü va- sıtası ile temin edebilmeli yoksa dünya yüzünde bir çok yerlerde mi- sallerıne rastlandığı gibi asla seç- tiklerinin inhiraf fikirlerine tabı olmamalıdır. Ne pahasına olur- a olsun seçtiklerini daimi kontrol altmda bulundurmağa çal ışabılmen onları denetliyebilmeli, bu hususta- ki karşılaşacagı mamalıdır. Hiç şüp ve tenkit demokratik rejimde lemenin en belli başlı şartlarından Musabaka Şartları 1 — AKİS'in bu seneki yazı mü- sabakası için geçilen mevzu şudur: Demokra rejim içinde yaşamağa azimli milletler ne ş kilde hareket etmelidirler? — bakay katılmak için gönderilen yazılar kâğıdın bir yüzüne makinayla ve orta aralıkta yasılacak, uzunluğu de 23x30 eb'- adındaki kağıtlarla iki sayfayı te- %avuz etmiyecektir. incelenerek, uygun görülen AKİS'- te neşredilecektir. Yazıların nesrine 1 Tem- lar müsabaka dışında bırakılacak 5 — AKİS'te neşredilen yazılar Z ize 5- On — :r İkinciliği “sahibine 500 ve zının — sa- abakaya katılacak yazı- ların İ Mecmuası, — yazı müsaba Servisi P. K. 582 - Ankara" adresine postalanması lâ- md. Türkân ARSAN biridir. Bu mevzuda vatandaşı bekliyen diğer bir vazife de seçime can ti gö- nülden, şuurla iştirak etmektir. E- sasen kulturu birinci plânda ele al- dığımıza göre kültürlü fertlerin se- çimden kaçınması, ona lakayt kal- ması asla mevzuubahis olamaz Bütün bunlardan başka demok- ratik idarenin en üstün vasıfları o- lan 1) Müsavat, 2) Adalet, 3) Hür- riyet., fikirleri bütün esasları ile benımsenıp kabullenmeli, bir şahıs diğer bir şahsa, bir zümre diğer bir zümreye asla ne feda ne de tercih edilmelidir. Esasen bir — milletde mutlak müsavat ve mutlak adalet prensipleri tam mânası 1le tahak- her türlü kayıt ve şarttan uzak tam manasiyle bağımsız bir adale- tin tahakkuku da insan hürriyetleri için en büyük ve mukaddes şartlar- Diğer bir husus da şudur ki; Va- tandaş ilerlemek yolunda atılan her ileri yeniliği benımsıyecek ne paha- sına olursa olsun asla bir adım ge- ri atmıyacaktır. Bayrağa duyulan hürmet ve sevgi kadar ileri adımlı her inkılap, da benimsenip mukad- desleştirilecektir. Bundan başka vatandaşlar iler- lemek için bir takım fedakarlıklara katlanmak mecburiyetinde — iseler buna seve seve katlanacaklardır. Ancak milletçe yapılan fedakârlık- lar sayesinde devlet ve millet yük- selıp ılerlıyebılır Fakat hiç şüphe- SİZ u fedakârlıklar muayyen bir neslın mahvına sebep olacak vüsat- da olmamalıdır. Demokratik rejim- de yapılan ilerlemeler için fedakâr, lıklara milletçe baştan ayağa bir ruh halinde katlanabilmek olgunlu- ğunu bütün fertler gösterebilmeli a- ma küçük fertlerin omuzlarına bi- nen yüklerle; büyüklerin refahı as- la sağlanmamalıdır. İşte kısaca ve derinleşmeden te- mas ettiğimiz bu hususlar göz ö- nünde tutulacak olursa azimli mil- letler için demokratik rejimde iler- leme mevzuubahis olabilir. Gönül arzu eder ki, dünya üs- tündeki bütün, büyük kuçuk millet- ler demokratık rejimlerle arzu edi- len neticeleri elde edebilsinler. Onun sulhperver havasına kendilerini o- lanca kuvvetlerile kaptırabilsinler.