5 Ekim 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

5 Ekim 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

kaç senedir Arap | memleketlerinin Bu uğurda İsrailden elçisini bile çek. mişti. Irak dahil bütün Arap mem- leketlerinin Cezayir meselesinde ne Fransanın aleyhinde oy kullanıyordu. Bu durumda Türkiye, Arap Dünya- sını gücendirecek bir jest yapmaktan çekinecekti. Türkiyeyi ikna etmenin zor olaca- kadar hassas olduğu cümlesin malü- — ğımı düşünen Maurice Faure mevzu- muydu. Yunanistan bile Araplarla i- un etrafında — dolaşıp yi geçinmek için Cezayir meselesinde — Türk . Fransız iktisadi münasebetle- KAZANACAK? Doğan AVCIOĞLU ilâve etmeyi unutmamaktadırlar. Yukarıda sayılan bir sürü makül sebebi, reddetmekte meşhur Zafer gazetesi bile güçlük çekecektir. Ama yine de madalyonun bir de ters ta- rafı olduğunu akıldan çıkarmamak lâzımdır. Herşeyden evvel, büyük seçmen kütlelerinin rey verdikleri — partiye olan sadakati hatırlanmalıdır. Memnuniyetsizliğin şimdikinden daha az olmadığı 1950 seçimlerinde C. H. P. nin 3 küsur milyon oy toplaması diğer sebepler kadar, seçmenin sadakatiyle izah edilebilir. Ayni sadaka- tin D. P. için de varit olduğunu kabul etmek makul bir faraziyedir. Bu müşahede, bir çok vilâyette 1954 seçimlerini büyük farkla kazanan ikti- darın ekmeğine yağ sürmektedir. Seçmenlerin sadakati farkın kapan- masını önliyebilir. Sonra iktidarda olmanın yıpratıcı tesirleri kadar, avantajları da mev- cuttur. Vatandaşların çoğunda gü rübesizlik gözönünde tutulursa, idare cihazını elde tutm kolayca anlaşılır. 37 valinin iktidar partisinden adaylık için müracaatı, idare mekanizmasının seçımlerın neticesi üzerinde ne tarz bir rol oynı- yacağını belirten bir işare İnhisar altındaki radyo, hur basının önüne dikilen mamalar, seçmen kütükleri hikâyesi vs. herhalde muhalefetin lehine çalışmamaktadır. İktidarda olmak sadece baskı yapmak değil, tatlı hayaller kurdurmak imkânını da vermektedir. tapularının lir... Bol miktarda cipe ve paraya sahip olmanın, ne kuvvetli bir koz teş- kil ettiğini, köy köy seçim propagandası yapan herkes teslim edecektir. Bundan başka, ahlâki mülâhazalar Ur kenara bırakılırsa, D. P. rey toplama usullerini çok iyi bilen tecrübeli bir teşkilâta sahiptir. Bu mes- lekten politikacılar, inkılâplar ve din düşmanlığı arasındaki cesini tayinde, herhalde hatırı saydır- bir Orman bölgeleri, eh iyi niyetlerin beceriksiz l)ır tezahürü olan meş- hur Orman Kanununu hâlâ unutmamışlardır. İktisad? kalkınmayı seçim menfaatlerinin gölgesinde yürüten D. P. bazı yerlerde, çektiği sıkıntılara rağmen kolayca "Allah razı olsun" de- meye alışmış vatandaşların "lıîtfuna nail olabilir. Teri kurnazca seçi- len bir fabrika, mektep, çeş s. reylerin istikametini değiştirebilir. Lokanta vitrinindeki yemeklere bakarak doyan aç adam misâli, meşhur imar bir çok seçmeni, D. P. iktidarına karşı duydukları minnet hissini izhara sevkedebilir Nahiyeleri kaza, kazaları vilâyet yapmak da denenmiş rey toplama usulleri arasında Bilhassa Doğu illerinde muayyen şahısları elde etmek, binlerce reyi r kadrosu bir hayli geniş Herhalde daha bir çok faktör, seçim neticelerine tesir edecektir. İk- tidar aleyhine çalışan faktörler, lehinde sıralananlardan daha ağır basa- cak mıdır? Dış politika yazarlarının bir varmış bir yokmuşlardan sonra, yazılarının sonuna koymayı pek sevdikleri "bakalım hâdiseler ne gö recek" tekerlemesı, bu suale'en uygun düşen cevap olacaktır. Bi meçhule rağmen," ortada ne çok nikbin, ne çok bedbin olmayı icap ettirecek bir durum mevcuttur. AKİS, 5 EKİM 1957 YURTTA OLUP BİTENLER Adnan Menderes Leblebiyi anladı rinden bahsediyordu. Muazzam kal- kınmaya Fransanın çok daha aktif bir şekilde iştirak edebileceğini hatır- latıyordu... Fakat Cumhuriyet Hükü- metinin ince zekâlı Başbakanı leb demeden leblebiyi anlamıştı. Çok İ Cezayi Fransayı desteklemesini istiyorsunuz değil mi?" dedi. Birden şaşıran Faure evetimsi bir cevep verdi. İktidarın başı yapacağı pazarlığı çoktan ha- “Kabul, Türkiye Fransa- destekliyecektir. Ama Kıbrıs için de Fransa aynı şeyi yapa- caktır." Faure tereddütsüz eveti ya- pıştırdı. İşte. ince oyunları pek seven iki şık adam bu kolay pazarlıktan dola- POLİTİKACIYA 60 SUAL Politika mesleğinde — muvaffak olamadığı için intihar eden A- merikalı milyardere benzemek istemiyorsanız hemen bir POLİTİKA SANATI alınız ve 60 suali cevaplandırı- “POLİTİKA SANATI Politikaya meraklı herkesin mutlaka okuması gereken kitaptır Fiatı : 150 K UMUMİ TEVZİ YERİ Basın Bayiliği-Türkocağı cad. No:33 CAĞALOĞLU - İstanbul 13