5 Ekim 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

5 Ekim 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

CEMİ YET Fransa nın "Le Monde" gazetesi- nin memleketimize uğrayan mu- habiri Edouârd Sablier bir yazısında hükümetimizin Irak ile münasebetile- rini Kral Faysal'ın Osmanlı haneda- nından bir kızla nişanlanması yoluy- la, sağlama bağladığını ileri sürmek- te ve Ürdün Kralı Hüseyin'in de ka- rısı Dina'dan ayrılır ayrılmaz — bir Turk kızı alacağını bildirmektedir. cuımhuriyetlerin münasebetleri "hanedanlar" mek kabilinden ortaçağ — usulleriyle sağlama — bağlanabiliyorsa — Fransız muhabirine ve vatandaşlarına tavsi- ye ederiz: hemen Paris Dükünün süla- lesinden birkaç kızı Cezayir paşala- rına dağıtıp o memleketle aralarını düzeltsinler. * stanbul'a yüzük getiren Irak Baş- bakanı Ali Cevdet ve eşi memle- ketimizden ayrıldılar ve resmi zevat tarafından teşyi edildiler. Bağdad Büyük Elçimiz Behçet Türkmen ise hükümetle istişarelerde bulunmak ü- zere yurda döndü. Yapılacak istişa- relerin siyasetle mi yoksa evlendir- me işleriyle mi alâkalı olduğu bilin- memektedir. M r. Herbert Zalenko adında bir A- merikalı senatör memleketimize geldi. Senatörün burada bulunduğu müddetçe Türkiye'nin Orta Doğudaki durumunu tetkik edeceği bildirilmek- tedir. Tetkiklerinin sonunda birşey anlamağa muvaffak olursa Mr. Za- lenko'nun ele geçirdiği — ipuçlarını Türk umumi efkârına da açıklamak lütfunda bulunması tememni edilir. Bulgaristana yaptıkları bir resmi ziyaretten dönen beş kişilik bir Fransız Parlâmento heyeti istanbul'a geldi. Memleketimizdeki seçim faa- liyetlerini ve bilhassa yeni seçim kanunumuzu tetkik eden heyetin reisi L. Gautier Chormet bir muha- bire şöyle dedi: "Fransa'da parti dik- tatörlüğü mümkün değildir. — Bir memleketin siyasi hayatında — parti diktatörlüğü son derece zararlı bir- şeydir." uharrir Adnan Veli "Son Ümid" başlıklı bir mizahi fıkrası yüzün- den savcılık basın bürosuna cellbedil- di. İfadesi alman Adnan Velinin son ümidinin de kırılıp kırılmadığı ma- lüm değildir. Hür Fikirleri Yayma — Cemiyetinin yıllık konresinde Avukat Süreyya Ağaoğlu başkan seçildi. Değerli avu- katımızın hür fikirlerini ilk defa ne tarafa dogru yayacağı merak edil- mektedir AKİS, 5 EKİM 1957 Adnan Veli Kanık kırıldı..." "Ümitlerim — hep î stanbul'daki istimlâk yolsuzluğu sanıklarının duruşmasına başlan- dı. 1 Numaralı İstimlak Komisyonu Başkanı Alt Kemal Şahin, üye Yük- sek Mühendis Kudret Sen ve üye Mahmut Yener için 57 şer, muteah— hit Sedat Gürsel için 24 ve "iş ada- mı" Osman Geçim için 21 sene hapis istendi. Öteki sanıklar için talep olu- nan hapis cezası da 8 sene arasında değişmektedir. — Sanıkların hepsi polisteki ifade ve itiraflarının “dayak zoru” ile elde edildiğini söy- lediler. Bırıncısının duruşması başlarken i- kinci bir istimlâk yolsuzluğu mey- dana çıktı. İddiaya göre Hususi Mu- hasebe İstimlâk İşleri Şefi Sami Süp- han ile Tevfik Yazıdağ adında bir tüccar aralarında anlaşarak Beşik- taş'ta köhne bir evi yeni ve büyük bir yapı gibi gösterip devlet hazine- sinden 140 bin Ura çekmişler ve bu- nun gibi daha bir takım işler yapmış- lardır. Şef Sami yakalanmış, tüccar Bahçelievler DÖRT MEVSİM ANA OKULU İYİ BAKIM - MODERN TESİSAT . TEMİZ VE BOL GIDA Bahçelievler, 19 cu Sokak, No: 21 ANKARA — TEL: 33425 Tevfik ise hakkında tevkif müzekke- resi kesildiğini duyunca ortadan kay- bolmuştur. lanya'nın Oba Köyü Muhtarı Ce- maleddin Sarıkadıoğlu Yeşilköy'e inen bir uçaktan çıktı ve şu beyana- i: "Yirmi günlük bir seyahat- ten dönüyorum. Almanya ve Avus- turya'da köyleri, yaşayış durumları- nı ve muhtarların çalışmalarını tet- kik ettim. Bu tetkiklerimden hem köy muhtarlığına dair yazmakta ol- duğum kitapta faydalanacağım, hem ğim." Darısı daha bü- yük idarecilerimizin başına! Türk polis teşkilâtına müşavir "tâ- yin olunan Amerikalı Mr. Charles E. O. Brien bir muhabirle konuşma- sında Amerikan polisinin asla — da- yak atmadığını, bunun yerine sanık- ların yalan söyleyip soylemedıklerını gösteren makineler kullandığını açık- ladı. Kıymetli müşavirin bir an evval şu makinelerden getirtmesi halkımı- za yapabileceği en büyük iyilik ola- merika'nın Michigan Üniversite- si profesörlerinden hıfzıssıhha mü- tehassısı n memleketi- mizdeki tetkiklerini tamamladıktan sonra verdiği — beyanatta bazı yer- lerde fazla sinek gördüğünü ve bun- larla mücadele edilmesi gerektiğini sö yledı r. Malman'ın bu acelecili- ğini hoş görmek icab eder; memleke- timizde önce daha nelerle mücadele etmek gerektiğini bilmesine imkân yoktur Komedi faaliyetlerı gittikçe geh— şen Demokrat Partinin Karagüm rük Kadınlar Kolu toplantısında ga- zeteciler çok eğlendiler. Meselâ baş- kan Sabite Şen şu nutku çekti: "Memlekette yokluk dıye bir şey yoktur. Dahili bir harp içinde bulu- nu bütün kadınlar biliyor. İşte bil- meyenlere öğretmek bizim vazifemiz, dir. Karagümrük çok dindar bir mu- hittir. Bu husus propagandaya vesile olacak en mühim noktadır. Kadınla- rı bir araya toplamak 1çın mevlüt o- kutacağız... ilâ . Başka bir hanım da şoyle dedi: "Şu yok bu yok diyorlar ya, bunlar hep İsmet'- in yüzünden. Hep tüccarlar onun em- rinde; satmayın diyor, satmıyorlar." on zamanlarda İstanbul'da itlaf edilen köpeklerin leşleri vaktinde kaldırılmadığından kokmakta ve sık sık şikâyet mevzuu olmaktadır. Bu durum vatandaşların şu pek mühim noktayı bir kere daha hatırlamaları- na vesile teşkil ettiği için busbutun faydasız değildir: Ölen şey: mutlaka ve mutlaka kaldırılması ıcab 27