19 Ekim 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Ekim 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ Kalkınma Hazin itiraf eçen haftanın sonundan, Cum dan beri Türkiyede Iktıdarla Kı— tabiler arasında görüş farkı kalma- mıştır. Gerçi Cumhurbaşkanı Celal Bayar Cumadan hemen bir gün son- ra, Cumartesi günü bu Kitabilere "en hafif” diye vasıflandırdığı "Uka- lâ" sıfatıyla hareket ediyordu ama, Kitabilerin üzülmesi için fazla bir sebep yoktu. Hakaret, ihtimal ki se- çim heyecanı içinde agızdan kaçmış- tı, yoksa Devletin Başının ihtiyari olarak böyle kelimeler kullanmaya- cağında zerrece şüphe yoktu. Zaten asıl güzel sözler, İktidar ile Kitabi- ler arasında görüş farkının kalmadı- ğını ispat eden sözler Afyonda söy- lenmişti. Eski bir iktisadcı olan Ce- lâl Bayar "bir seçim nutku söyleme- yeceğim" diye başlayıp, Afyonlular- dan reylerini geçen'seçimlerde oldu- ğu gibi kullanmalarını, yani D. P. ye vermelerini isteyerek biten konuşma- sında şunları söylemişti: "Milli ge- lir, umumi gelirden her ferdin hısse— sine düşen miktarı gösterir. Bir m leketin ilerlediğini ve gerıledıgını bu rakkamlar ifade e Bir Kitabi de aynı mevzuda an- cak aynı sözleri soylıyebılırdı ve her VE MALİ Mümtaz Tarhan Tekzip Mütehassısı iktisadcı Celâl Bayarın ağzından çı- kan cümleleri zevkle imzalardı. Za- SAHADA ten ehemmiyetsiz terminoloji ihtilaf- ları bir kenara bırakılırsa, Kitabiler de aylardır bu hakikati anlatabılmek için nefes tüketmiyorlar mıydı? De- mek ki meramlarına ermişlerdi. Evet, iktisadi kalkınmanın ölçüsü, şu veya bu münferit eser olamazdı. "Ey ümmeti Muhammet, şurada şu- nu yaptım, burada bunu" demekle iktisadın ne âlemde bulundugu anla— şılamazdı. En şaşmaz ölçü, şına düşen reel gelirdi. Işte Kıtabıler "Türk iktisadı geriliyor" derlerken, dayandıkları tek kaynak milli gelır hesaplarıydı. Başbakanlığa bağlı is- tatistik Genel Müdürlüğü, bu husus- ta iyi kötü bazı istatistikler yayınla- mıştı. Kitabiler; muazzam kalkınm edebiyatına rağmen, adam başına dü- şen reel gelirin gerilediğini bu neş- riyat sayesinde öğrenmişlerdi. de 566 liraya çıkan ferdi reel gelir, 1955 de 510 liraydı. 1956 da 510 lirayı aşmıyacağı tahmin ediliyordu. Ama C. H. P. İktidarının sabık İktisat Bakanı Celâl Bayar, da başka rakamlar vermişti. ki Sayın Cumhurbaşkanına rakkamlar tedarik edilmişti. fih rakkamın fazla ehemmiyeti yok- tu. Mesele prensipte anlaşmaktı. İk- tidarla Kitabiler böylece anlaşmış o- luyorlardı. İktisadi Kalkınmanın öl- Vita yağı alabilmek için kuyruğa girenler AKİS, 19 EKİM 1957 Emirle "kopmayan” — bir kuyruk — daha