19 Ekim 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

19 Ekim 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER ka işçileri, başlarına James Hoffa- yı getirmeyi kararlaştırıyorlardı Bü- tün Amerikan basını bu seçimin de pek isabetli bir seçim olmadıgını sÖy- lüyordu. Zira a, Beck'in zama- nında yapılan suistimallere ismi ka- rışmış bir adamdı ve yalancı şahit- lik suçuyla devam edegelen muhake- mesi dışında, sık sık Beck'i sorgu- ya çeken tahkik komitesinin karşısı- na çıkıyordu Geçmişindeki bu pürüzlere rağ- men neden Amerika taşıt işçileri, başlarına bu adamı — getirmişlerdi ? Bu sualin cevabını, Eisenhower ida- resi ile Amerıkan Sendıkalar Birli- ğinin -A. C. L O.- müşte- rek tutumlarında aramak gerekiyor- du. Taşıt İşçileri Sendikası, başların- daki gangsterler meselesını kendi iç meselesi olarak kabul etmiş ve bu- nun — hallinin kendisine bırakılma- sını istemişti. Oysa EBisenhower ida- resi ve A. F. L. - C.T. O. idarecileri Sendikayı rahat bırakmamışlar işe el koyarak bütün taşıt işçilerini töhmet altında bırakan bir tavır takınmış- lardı. Hele A. F. L.-C. I. O. idare- cilerinin, biç uzlaşmaz bir davra- nışla, eğer Beck'in avenesinden bi- rini başkan seçecek olursa Sendika- yı Teşkilâttan ihraç edeceklerini bil- dirmeleri üzerine gururları yaralanan taşıt işçileri Hoffayı bilhassa iş ba- şına getirmişlerdi Önümüzdeki günler, Amerikan sendikacıları içini yeni — gelişmelere gebeydi. İngiltere "Bevin" ci Bevan ürsüdeki hatip iyice — coşmuştu. Bir yandan alnından süzülen ter- Bevan Soldan çark 20 Aklı Başında Bir Amerikalı! B u ayın başlarında Sovyet- ler tarafından gökyüzüne fırlatılan suni peyk -Rusça is- Spoutnik- geçen hafta da dünyanın en ehemmiyetli mevzularından biri olmakta de- vam etmiştir. Bu arada, Bir- leşik Amerika'daki dürbün sa- tışlarının büyük bir artış kay- dettiği söylenmektedir. Ingıltere— deki amatör radyocular ise sun'i peyke yerleştirilen iki ve- ricinin seslerini duyabilmek i- çin kendi aralarında heyecanlı bir yarışmaya girişmiş bulunu- yorlar. Fransa'ya — gelince, Fransız gazetelerinden anlaşıl- dığına göre, Fransız radyo ve televizyon 1stasy0nlarının en çok rağbet gören programları bu — vericilerin sesini yayan programlardır. Ancak 7 Ekim sabahı sa- at 5.30 da Ankarada, 11 Ekim akşamı saat 19.30 da İstanbul üzerinde de görülen sun'i pey- kin sebep olduğu en alâka çe- kici hadise geçen haftanın ba- şında Chicago'da cereyan etmiş ve "Gökyüzü Devletli"nin kuru- cusu olduğunu söyleyen James T. Mangan -yaş: 60- adında bir Amerikalı, geçen Pazartesi günü verdiği — bir beyanatta, Sovyetlerin attığı sun'i peykin kendi topraklarına karşı ya- pılmış bir tecavüz — olduğunu soyleyerek bu hareketi Birleş- miş Milletler nezdinde protes- to edeceğini açıklamıştır. Bildirildiğine göre, James T. Mangan, gökyüzünü ilhak et- tiğini Chicago belediyesine 21 Aralık 1948 de haber vermiş ve Chicago Savcısının müsbet mütalâası alındıktan sonra, 18 Ocak 1949 da, burayı kendi a- dına tescil ettirmişti. devlete "Celestia" ren Bay Mangan bundan bir müddet önce Birleşmiş — Mil- letlere kabulünü istemiş, fakat, Birleşmiş Milletler Anayasası- nın müsait olmadığı söylene- rek, bu müracaatı reddedilmiş- ti. Rus suni peykini düşürüp düşürmiyeceğini soran gazete- cilere, Bay an, - "Benim devletimde kuvvetten ziyad ahlâh prensipleri cevabını vermiştir. Bu aklı gokyuzunde Amerıkalıya göre, eğer Baslar sun'i peyki atma- dan önce izin isteselerdi ken- disinden müsaade almaları bel- ki mümkün olurdu. Nitekim Mangan, bu izni Amerikan hü- kümetine memnuniyetle verdi- ğini söylemiştir. Gaitskell Vartayı zor atlattı leri elinin tersiyle silerken diğer yan. dan da giırtlağının bütün — gücüyle, "Defolup gidiniz" diye haykırıyor- du. "Defolup gidiniz zira milletin bir yıl daha sizi başında görmeye takati kalmamıştır. Hâdise; çalışmalarım geçen hafta bitiren İngiliz İşçi Partisi yıllık kongresinde cereyan ediyordu. Kür- süde konuşan hatip tanınmış işçi li- derlerinden Harold —Wilson'du ve "Defolup gidiniz" dediği, Muhafaza- kâr İktidarın Başbakanı Mac Millan- dı. İç meseleler ncak, kongrenin en dikkate de- ğer tartışmaları, İşçi Partisinin önümüzdeki Ingılız seçimlerinde seç- menlere sunacağı — devletçilik prog- ramı üzerinde cereyan etmişti. Parti- nin lora Komitesi bu hususda bir plân hazırlamış ve bu plânın ana- hatlarını Temmuz ayında yayınladı- ğı "Endüstri ve Cemiyet" isimli bro- şurde halk efkârına açıklamıştı. Bu âna göre İşçi artisi şimdiye kadar anlaşılan manadaki devletçi- liğe veda ediyor, sadece büyük, te- şebbüslere iştirak prensibini benim- siyordu. Partinin sol kanadı, bu ara- da Michael Foot ile Bevan'ın karı- sı Jenny Lee, kongre sırasında bu plana şiddetli hücumlarda bulunmuş e Herbert Morrison ile "Shinwell gi- bı emektarlar da bu hücumlara katıl- mışlardı ama, İngiliz Taşıt İşçileri Sendıkasının temsilcisi Frank Caus- ins'ın desteği, Gaitskell'in mücadele- den galib çıkmasını ve plânın kong- rece tasvibini sağlamaya yetmişti. Dış meseleler rank Cousins'in — desteği, Gaits- kell'e bilhassa dış meselelerin görü AKİS, 19 EKİM 1957