23 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

23 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

kadar hakim huzuruna çıkarılmamış- lardı. Bu bakımdan da bir türlü, ken- dilerinin nasıl isnat altında tutulduk. larını bilmiyorlardı. Ancak Yozgata sevkedildiklerinin —ertesi günü ilk sorguları yapılan sanıklar Sorgu hâ- kiminin karşısına çıkarıldıkları za- man itham edildikleri suçu Öğrendi- ler. Yozgatta bu hadiseler cereyan e- derken Ankarada, Kızılay civarında- ki bir apartmanın 5 numaralı daire- sinde başka hazırlıklar yapılıyordu başka bir hava esiyordu. Daire, Bâr- lasların kira ile oturdukları daıreydı Adanada mevkuf olarak tutulan 26 kişi arasında kocasının da Yozgata sevkedileceğini öğrenen Emine Bar- las, hemen Yozgata gitmek üzere yo- la çıkmıştı. Yanında küçük oğlu Se- lini de vardı. Aynı gün iki kişilik bir C.H.P. heyeti de bu ana oğulla bera- ber Yozgata müteveccihen hareket e- diyordu. Heyet Cemal Reşit Eyüboğ- lu ve Turhan Feyzioğlundan müteşek- kildi. Bu dört kişilik kafile Yozgata vardıklarında Yozgat C. teşki- lâtı ile temasa geçtiler. Avukat Hüs- nü Cengiz kendilerine yardım için elinden geleni yapıyordu. Hep bera- apishaneye gidildi. C. H. P. li milletvekilleri ile avukatları ve Bar- lasları bizzat Müdür odasında misa- fir etti. Hoş, zaten oturup konuşula- cak başka bir yer de yoktu. Müdürün odasına ilk defa Cemil Sait Barlas geldi. Daha kapı açılır- açılmaz kapı- da babasını gören Cemil Saitin en kü- çük çocuğu Selim, bir ok gıbı anne- sinin yanındaki sandalyeden fırlamış, boyu henüz boyuna yetişemediği için babasının bacaklarına — sarılmıştı. Küçük Selim Barlas "babacığım, ba- Emine Barlas Üzülmüyor ama hayrette AKİS 23 KASIM 1957 YURTTA OLUP BİTENLER Son Havadis matbaası “Amacımız — Sosyal Güvenliktir" bacığım" diye hıçkırıyordu. Eski E- konomi ve Ticaret Bakanı Cemil Sa- it, son derece metindi. Misafirleri guler yuzle karşıladı. Her birine ay- Ti ayrı "hoş geldiniz" dedi, sıktı. Eğildi; küçük delıkanlıyı ku- cağına aldı, sevdi, okşadı. Selim basının boynuna sarılmış, bir türlü kucağından inmek istemiyordu. Da- ha sonra diğer sanıklar da geldıler Onlarla da konuşuldu, "geçmiş ol- sun" denildi. Bu arada Cemil Saite, ilk sorgusunun yapılması için sorgu hâkimliğine davet edıldıgı bildirildi. Biraz önce Refik Daniş ve Osman Bilenin ilk sorguları yapılmıştı. Ce- mil Saitin sorgusu iki saatten fazla devam etti. Yozgat Cezaevinde "yeniler" için ayrı bir kantin kurulmuştu. Yemek lerini bizzat buldukları bir aşçıya pi- şırtıyorlardı Yemek içmek bakımın- üm nisbette Trahat sayı- labılırlerdı. Tek şikâyetleri Yozgatın hayli soğuk olan havası idi. Koğuş bir türlü ısınmıyordu. Geceleri adeta titriyorlardı. Bereket hapishane ida- resi anlayış göstermişti. Koğuşu ısıt- mak için ellerinden gelenı yapıyor- lardı. Dışardan kömür de temin e- dilecekti. Barlas çocugu kucagında karısına gayet sakin bir eda ile "na- sıl olsa bunlar geçer" dedi. Sesi, ce- sur ve inanmış insanların sesi idi. Aynı gün Yozgattaki yenilere, Ga- ziantep Cezaevinden gönderilen altı kişi daha katıldı. Böylece "yeniler" ile "en yeniler"in yekünu 32 yi buluyor- du. Kefalete rapten tahliye S orgu hâkimi, Cemil Saitin ilk sor- gusunu tamamladıktan sonra sa- nığın gayrimevkuf olarak da muha- kemesinin yapılabılecegıne kanaat getirmiş olacak ki 10 binlira nakdi kefalet yatırılarak serbest bırakıla- bileceği yolunda bir' karara varmış arar Ceza Hâkimi tarafından da tasdik edildiği halde, savcı son dakikada usul bakımından bu kara- ra itiraz etmişti. Şayet aynı mevzu- da ikinci bir dâva varsa, isnad edi- len suç mükerrerse, usul kanunu ba- kımından tahliye kararı verılemezdı unun üzerine Ağır Cez, Başkanlıgı tahliye kararını bozarak sanığın baş- ka suçu olup olmadığının sorulması- na karar verdi. ada diğer sa- nıkların sorguları da devam ediyor- T gün aşağı yukarı altı kişinin alınıyord Nitekim geçen haftanın seon günü —Yozgat Sorgu Hâkimliğinde ifadesi alınanlardan Erzurumlu bir koyun tüccarının hâ- dise ile uzaktan yakından hiç bir ili- şiği olmadıgı anlaşıldı. Mehmet Av. şar adındaki bu adamcağız koyun tüccarı olup Erzurumdan Gaziante- be 400 koyun getirdiği sırada daha trenden inerken tevkif edilmiş ve 18 gün mevkuf kaldıktan sonradır ki serbest bırakılmıştı Meğer polisler vşarı Antep hadıselerıne adı karışan Memik Avşar adında bi- rinin yerine tevkif etmişler. Mehmet Avşarın 18 gün durmadan “koyun- larım, koyunlarım" diye feryat et— mesine kimseler aldırmamış, adam u ben Memik değil, Mehmedım demesıne kulak asılmamış, arada günlerce sorgu da yapılmadığından Memik yerine Mehmet önce Antep, sonra Adana ve daha sonra da Yo gat Cezaevlerinde 18 gün kaldıktan sonra güç hal kendisinin Memik de- ğil Mehmet olduğunu ispat ederek 13