30 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

30 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

ÇALIŞMA işçiler Grev dalgası uzey Afrika müstemlekelerini ve bilhassa Cezayiri elden çıkarma- mak için yapılan Aaskeri masraflar Prangayı ekonomik bakımdan son derece güç bir duruma düşürmüş- tür. Fransada ekonomik sıkıntıdan fazla zarar görenler ise dar gelirli sınıfa mensup olan işçiler ve memur- lardır. Sıkıntıları günden güne artan işçiler ise son çare olarak greve baş vurmaktadırlar. Şu son haftalar için- de Fransada gaz ve elektrik işçile- rinden tiaytro personeline kadar pe çok ışçı ve memur greve başlamıştır. assa milli tıyatrolarda çalı- şan ışçı e teknisyenler, uzun za- mandanberi ücretlerinin arttırılaca- ğı yolundaki vaadlerın bir türlü ye - yer yer işlerini bıraktıkları görülü- şehrindeki Berliet tesislerinde çalışan işçilerin ücretlerine B 20 zam yapılması, bay- ram yevmiyelerinin ödenmesi ve kı- demin hesaplanmasında yeni esasla- rın uygulanması için giriştikleri grev hâdiseli geçmiştir. Yüzlerce — grevci bekçileri bertaraf ederek idare bina- sına hücum etmişler ve personel şefi- ni hırpalamışlardır. Bunlardan ha- berdar edilen Paristeki Genel. Di- rektör 1 Ocakta başlamak üzere iş- çi Ücretlerine © 3 zam yapıldığını bildirmiştir. Fakat sendikalar bu A 3 ü az bulduklarından başta B 20 ler olmak üzere bütün istedikleri kabul edilinceye kadar greve devam etme- ğe karar vermişlerdir. sanın ekonomik ve politik zorluklar içinde bulunmas ına rağmen işçilerin greve girişmeleri karşısın- İngilterede maden işçileri Her geçen gün, daha iyi şartlara doğru. rine getirilmemesi sebebi ile, geçen haftalar içinde sık sık sürpriz grev- lerine başvurmuşlardır Önceden grevden haberi olmayan tiyatro ida- recileri ile seyırcıler son — dakikada işçilerin ve teknisyenlerin işi ter- ketmeleri yüzünden hiç te hoş olma- yan durumlara düşüyorlardı. Fa- kat yapılacak birşey yoktu. İşçile- rin ücretleri artmadıkça bu sürpriz grevleri böylece devam edecekti. Ge- çen hafta Havayollarında çalışan per- sonelin grevi de Fransanın birçok memleketlerle olan hava seferlerini aksatmıştı. Gaz ve elektrik işçileri- nin istekleri hakkında sendika ida- recileri ile resmi makamlar arasın- daki konuşmaların devam ettiği bir sırada bu iş kollarındaki — isçilerin 18 da kimse onlara hücum etmeği aklın- dan geçirmemiştir. İngiltere revler ve iş uyuşmazlıkları ba- Gkımından İngilterede — durum Fransadakinden daha sakin değildir. Saglık servisleri personeline — veril- mesi kararlaştırılmış olan 26 3 zam- mın son dakikada reddedılmesının tepkileri İngilterede hâlâ dev et- mektedir. —Ücretleri nisbeten duşuk ışçıler arasında sayılan sağlık per neli, isteklerinin kabul edilmesi için greve başvurmanın hastalar için ar- zettiği tehlikeyi gözönüne alarak iş- lerini bırakmamışlardır. Bununla be- raber, fazla mesai de yapmamakta- Sivil hizmetler mahkemesi tara- fından sağlık servisinde çalışanlara 90 3 nisbetinde ücret zammı yapılma- sı hakkında karar yerilmiş olmasına rağmen Sağlık Bakanlığı hükümetin enflâsyonla mücadele hususundaki polıtıkasının ücretlere zam yapılma- sına aykırı olduğunu ileri sürmüştü. Sendikalar da Bakanlığın bu hareketi- ni "sendikalara harp ilânı" olarak ka- bul etmişlerdi. Bu yüzden İngiliz iş- çileri, karşı mücadeleye derhal geçti- ler ve sağlık servisleri personelinin haklarını korumağa karar verdiler. Perakendeci kooperatif şirketlerinde çalışan işçiler ücretleri pek düşük ol- mamasına rağmen sırf hukumetın ücret politikasına taraftar olmadık- larını göstermek için ücretlerine zam yapılmasını istemişler ve bunda faz- la mücadele etmeden — muvaffak da olmuşlardır 250.000 işçi bu suretle D S ile 8 arasında değişen zamlar elde etmişlerdir. Tabiatile bunun bir emsal teşkil edeceği ve gere aynı iş kolundaki gerekse diğer iş kolla- rındaki işçilerin de ücretlerine zara istemelerini kolaylastırcağını unut- mamak lâzımdır. Bu suretle de İn- giliz hükümetinin enflasyonu durdur- mak için ücretleri dondurmak politi- kasının iflâs edeceği daha şimdiden anlaşılmaktadır. Kooperatif Şırketler lşçılerı Sen- dikasından . baş da hükümetin ücret polıtıkasına karşı cephe almış- lardır. Bunların hepsi ücretlerinin art tırılmasını istemeseler bile, ücretleri aynı kalmak şartile çalışma saatle- rinin azaltılması için müracaatta bu- lunmuşlardır. Endüstrideki otomas- yon sebebi ile istihsalde artış kayde- den birçok iş kollarında ışçıler oto- masyonun sağlad bu — avantajdan çalışma saatlerını azaltmak ve bazı hallerde haftada 32 saate indirmek suretile faydalanmak istemektedir- Maden işçileri e. şçilerin bütiin derdi — ücretlerin azlığı, sosyal ve ekonomik hak sızlıklar degıldır. Onların bir kısm maden ında, bazıları bınala— rın tepesmde, dıgerlen tehirli madde- ler ve gazlarla karşı karşıya binbir tehlike içinde çalışmaktadırlar.' Bir İnsanı ölmeyecek kadar yaşatabıle- cek gündeliği kazanm için ölümle karşı arşıya kalmak: bir çok işçinin alınyazısı. eçen hafta İngilterenin kuzeyinde İskoçyadaki Kames kömür ocakların- daki bir infilâk sonunda 17 işçi ha- yatını kaybediyor, onbiri de yarala- nıyordu. Birçokları da güçlükle ha- yatlarını kurtarabılmışlerdı Kurtu- lanların ilk işi çök nün — altında kalanların yardım koş ak olmuş- ; b aygısının ne olduğunu bılmeyenlerın anlayamayacakları bir koşuştu. Maden ocaklarında kazalar sık sık oluyordu. Nitekim Almanya- da da maden kuyularındakı bir çö- küntü sebebi ile 2 Alman madencısı 350 metre yerin dibinde kalmış v 5 gün sonra kurtarılabılmış- AKİS, 30 KASIM 1957