30 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

30 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER muayyen ve kapalı çevreden seçi- yordu Bakan adayları otuzu hiçbir n geçmeyecekti. Sadece mevki- ler degışıyordu Tabii bu, bir çok imsede hayal kırıklığı yarattı. Bil- hassa Grup tarafından tutulmayan Bakanları Menderesin tutmakta de- vam etmesi gözden kaçmadı İç Kabine enderes V. ka- binesinin " en dikkate şayan ta- rafı, bir şahsiyetin yükselmesini res- men ilân etmekte oluşuydu. Bu Sam- sun , mıllletvekılı Tevfik İleriydi. Tevfık İleri D.P. resten sonra üçün- cü adamı haline ge tiriliyordu. Baş bakan Yardımcısı sıfatıyla bir — za- manlar Samed Ağaoğlunun -Tevfik İleri de onun gibi böl saçlıdır- gör- düğü vazifeyi görecek, içinde de Prof. Fuat Köprülüden bo- şalan Başkan vekilliğini fiilen yapa- caktı. Boylece Hükümet ile Parti ara- sında bir nevi köprü rolü Tevfik İleri- ye veriliyordu. Meclisin bir "Dikensiz gül bahçesi"olması arzusunu izhar et- miş bulunan yeni Başbakan Yardım- cısının siyasi temayülü, kimsenin meç hulü değildi.Tevfik İleri Mecliste bir Muhalefetin bulunmasını istemeyenler endi. Ama ne yazık ki seçmen aynı kanaati benımsememıştı Şimdi, seç- Ama mesele, yade gıdeb_ılecek mıydı" idi. Her hal- de Tevfik İlerinin o istikamette iyi bir yardımcı, hattâ teşvikçi olmasını beklemek lâzımdı. Tevfık İlerinin 3 la Emin mevkiinden aşağı kayıyordu a- ma, İç Kabinede yerini gene muha- faza ediyordu. Baş bakanın yakın İde- al arkadaşı olarak kalacak, kerrem — Saroldan devraldığı bu va- zifeyi gene göre- çekti. Yalnız, artık gerek Hükümet gerekse Parti adına yapılacak demeç- lerin altında, Emin Kalafattan çok Tevfik İlerinin adını görmek kimseyi şaşırtmamalıydı. Devlet Bakam Ka- lafat, daha ziyade, gene Dr. Sarol gi- i Menderesin refakatinde görülecek, üstelik Bakanlar arası komitelerde, eğer mevzu ıktısadıyse Tevfik Ilerıye vekâlet edecekti 6 ç kabinenin ü- çuncu azası Fa. senelerden beri fiilen gördüğü bir vazifenin ba- şına, ilk defa ola- rak resmen getiri- liyordu. Hakikaten şimdiye kadar Başbakan Yardım- cısı, Devlet Baka- nı sıfatlarıyla Dış işlerini tedvir et- mişti ama, bir za- manlar kayınpede ri Tevfik Rüştü Arasın oturduğu ma- ama hukuken oturmamıştı. Bundan sonra Dışişleri Bakanı sıfatını taşıya- caktı. mafih Dış polit ikamızda bır degışıklık olmayacagına bundan iyi delil bulunamazdı. İç kabinenin bir azası olarak Fatin Rüştü Zorlu, rejimin büyük mesullerinden olmak Vasfını da muhafaza edecekti. ç Kabinenin dördüncü aza- sı Dr. Namık Ge- dik de İç İşleri Ba- nan nderese bağlılığını meşhur 6/7 Eylül hâdise- lerinin akabindeki ları arasına — gir- mişti erçi — ka- binenııı kurulma- ddüm e- teka den günlerde Dr. Gedıgın Sağlık Ba- kanlığına gönderileceği rıvayetlerı çıkmıştı ama, Adnan Menderesin zih- nınden geçen bazı projelerin tahak- kuku için Aydın milletvekilinin — İç İşleri Bakanı olarak kalmasında fay- da mülâhaza edilmişti. Kabinenin — çekirdeğini, ışte bu İç Kabine teşkil edecek, umumi poli- tikayı o çizecekti. Başbakan dört arkadaşıyla beraber gerek rejim me- selelerini, gerekse Iktisadi mese- leleri . Zaferin tâbirile - "geniş şe- kilde tanzım edecek . İç Kabinenin üyük susiyeti, hiç bir 1946 Demokratını ihtiva — etmemesiydi. Menderes hariç, dört azanın dördü hariç, hizmet görmüşlerdi. Anlaşılan Adnan Menderes yanına 1946 Demok- ratlarım almak ıstememıştı Sutten İnce- ağzı yanmış olacaktı. bakılırsa kalbur üstü bir 1946 De- mokratı da 1957 D. P. sinde kal- mamıştı ya.. Orta Kabine rta — Kabineyi teşkil edecek azaların — birincisi olan Kurbanoğlu, ve cansiperane mücadelelerden sonra Bakanlık koltuğuna yordu Her hükü- buhranında Muzaffer Kurban- oğlunun adı geçer- di. Her Hükü- met buhranında o- nu İâcivert elbise- 88 leri içinde Ankara Palasta veya Mecliste görmek ka- bildi. Şimdi Manisanın bu, hususi ha- li son derece kibar ve nazik millet- Devlet Bakanı olarak Orta Ka- bineye giriyordu. Zihniyeti itibarile ileri ve zorlu bir zihniyete — sahip Kurbanoğlu, elbette ki yeni tedbirler alınmasında çok faydalı olacaktı. B aşka bir Orta bine mensu- bu, Hasan Polat- kandı. Hasan Po- latkan, beklenildi- ği veçhile, Maliye Bakaıılıgını muha- ediyı Meşhur "İfa Deka hâdasesi"n- vekili tik olmaktan kur- tulmuştu. Kendisi- ni bazı işlerden u- zak tutabilmesi onu umum! efkâr nazarında da eski Polatkan olmaktan çıkarmak üzerey- di. Ar n müfritler arasında sa- yılmıyor, vazifesine eperken başla- yan, gepgeç bitiren bir teknisyen o- larak çalışıyordu. Orta — Kabineden Kabıneye geçtiği gün, her hal- de kendısı için pek mutlu bir gün o- lacaktı. elâl Yar dım- cı için talihsiz- likse, meselâ Dev- let Bakanı olarak İç Kabinede değil, Milk Eğitim Ba- kam olarak Orta Kabinede yer al- mış bulunmasıydı. Gergi abineye' hiç girememek dogrusu ıstenılırse rek zihniyet rek kabılıyetlerı gerek gayretlerıyle Celal Yarı nın, meselâ Tevfik İleriden eksık nesi vardı? Üstelik fazlalıgı mev- cuttu: Celâl Yardımcı siyasi ha- yatında sık sık gazeteci dava et- mek suretiyle de şöhret yapmış- tı. Üstelik Celâl Yardıma hiç de muvaffak bir Milli Eğitim Bakanı AKİS, 30 KASIM 195