30 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

30 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

caktı. Yapılacak teklifte ilmi işbirliği konusunda da yeni bazı hususlar der. piş ediliyordu. İngilizler ve Amerika- lılar, çalışmalarını, çekirdekli sılah— lar üzerinde teksif edeceklerdi. Ame- rika bu cins silahlar taşıyan uzun menzilli füzeler ile Hidrojen bombası imâl edecek, lngiltere orta menzilli füzeler yapaca Fran ve Batı Almanya ise çekırdekh sılahlar ima- liyle uğraşmayıp sadece kısa men- zilli füzeler üzerinde çalışacaklardı. Klâsik silâhlara gelince, - plânda bunlar da unutulmamıştı. Amerika uzun menzilli bomba taşıyıcı uçakla- rı yapmayı burada da kendi üzerine alıyordu. İngiltere bütün kuvvetini orta menzilli bombardıman uçakları üzerine teksif edecek, Fransa sadece avcı uçakları yapacaktı. Bundan baş- ka Hollanda ve Belçika Hava kuv- vetleri ile Norveç ve Danimarka de- niz kuvvetleri bırleştırılecek Atlan- tik ve Akdeniz sahillerinin müdafa- ası Amerikan donanması, Hint Okya- nusu sahillerinin müdafaası İngiliz donanması tarafından deruhte edilir- ken; Kuzey ve Batı Avrupa sahilleri- nin müdafaası da Fransız donanma- sı ile birleşik Norveç ve Danimarka donanması tarafından yapılacaktı. İlk bakışta Batı devletleri için akla yakın bir ilmi ve askeri işbirliği plânı gıbı görünen bu plân daha açık- landığı gün, Fransada büyük tenkit- lerle karşılanı ordu. Fransızlara göre n kabul edildiği takdirde N.A, T O nun eşitlik esası üzerine kurulan yapısı birden çökecek, ortada iki bü- yük devlet ile oniki kuçuk devlet kala- caktı. Bu Fransız iddiaları geçen haf- ta o derece ileri gitmişti ki, İngiliz ve Amerikalılar böyle bir plan hazırlan- dığını yalanlamaktan başka çare bu- lamamışlardı. Velhasıl, geçen hafta- nın sonlarında Kuzey Atlantik And- laşması en çetin imtihanını geçiriyor, du. Bu imtihandan yüzünün akıyla çıkıp çıkmıyacağı, ancak Aralık ayı ortalarında Pariste yapılacak Kon- sey toplantısından sonra belli olacak- Kuzey Afrika Buluşan buluşana as ve Tunusun bağımsızlıklarına kavuşmak üzere olduğu günlerde Kuzey Afrika hâdiseleri, dünya halk efkarını en çok meşgul 'eden mesele- lerin başında geliyordu. Bu devletle- rin bağımsızlıklarına kavuşmaların- dan sonra Kuzey Afrikanın yerini başka meseleler aldı ve o arada ya- kalarını Fransadan kurtaramayan Cezayirliler kendi kaderleriyle baş- başa kaldılar. Cezayirin istiklali me- selesi son zamanlarda senede bir ke- re, o da Birleşmiş Milletler Genel Kurulu gündeminin hazırlandığı sı- rada bahis konusu oluyor, sonra tek- rar unutulup gidiyordu Pineau — Dulles görüşmesi merika ile İngiliz hükümetlerinin onbeş gün kadar önce Tunusa si- lâh satmaya razı olduklarını bildir» meleri üzerine Fransada büyük bir tepki meydana gelmiş ve bu tepki NA.T.O. içinde derin görüş ayrılık- larına yol açmıştı. Fransaya göre; Tunusa yollanan her silâh — Cezayir milliyetçilerinin eline geçiyor ve bu bakımdan, Cezayir harbinin bitiril- mesi tür türlü mümkün olmuyordu. Şimdi İngiliz ve Amerikalıların Tu- nusa silâh satmaları bu harbi biraz daha uzatmaktan başka bir işe yara- mayacaktı. Bunun ise dostane bir ha- reket olmadığı aşikârdı. Bu bakım- dan derhal İngiliz ve Amerikalılarla Dufles - Karşılıklı tavizler ne zamana kadar verilebilir ? AKİS, 30 KASIM 1957 Pineau DÜNYADA OLUP BİTENLER Felix Gaillard İmtihanı verebileceği şüpheli görüşülmeli ve bu hareketlerinin he- sabı sorulmalıydı. Nitekim Anglo- Amerikan kararının açıklanmasından az sonra, Fransız Dışişleri Bakanı Pineau Washıngtona hareket ediyor ve Dulles ile görüşmelere girişiyordu. Washingtondan bıldırıldıgıne gö- re Dulles, bu görüşmeler 'sırasında, Tunusa silâh gönderme kararından vazgeçmeye yanaşmamıştı. Ameri- kalılar bu meseleye gayet realist bir gözle bakıyorlardı: Eğer Tunus Ba- tıdan silâh alamazsa yüzünü Sovyet- lere çevirecekti ki bu ne İngiltere ve Amerika, ne de Fransa için iç açıcı bir şey olmasa gerekti. Amerika ve Ingılterenın yolladığı silâhların Ceza- yir milliyetçilerinin eline geçeceği id- diasına gelince, Dulles Fransanın bu iddiasını anlamakta da güçlük çeki- yordu. Zira silâhlar Tunusa sadece savunma maksatlarıyla kullanılmak ve başka yerlere gönderilmemek şar- tıyla, üstelik az miktarda gönderil- mişti. Eğer Cezayirliler, Tunusa gön- derilecek topu topu bin kadar otoma- tik tüfekle bağımsızlık kazanacaklar- sa, bunu zaten çoktan hak etmiş ol- malıydılar Dulles'ın bu sözleri, Pineau'yu Washingtondan elleri boş dönmeye mecbur ediyordu. Fakat Gaillard hü- kümetinin ilk 1mtıhandan başarı ile çıkması için, Pineau'nun Amerikalı- lardan mutlaka birşeyler koparma- sına ihtiyaç vardı. Dulles bu zaru- reti anlamıyor değildi. Bunun zayir meselesi görüşülürken, bu yıl da Fransadan yana olmayı kabul e- diyordu. Bu bir yıl içinde Fransa Ce- zayirde sükünun iadesi için gerekli 21