30 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

30 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

T Kongreler Davetliler 1 5 nci Milletlerarası tababet zacılık kongresi, Eylül sonlarında Belgrâtta toplandı. Bu kongreye mil- li delege olarak Daişişleri kanalı ile resmen davet edildiğimiz halde gönderilmedik. Davetli listesin- de isimleri bulunmıyan on kadar yük- sek rütbeli sıhhiye subayı hususi te- şebbüsleri ile veya hangi ölçüye gö- re ayarlandığını bilmediğimiz bir seçimle bu kongreye iştirak etmek fırsatını buldular. Ayrıca Gülhane Tıp Akademisi kadrosundan 19 ki— şilik bir müşahit heyeti de — hav kuvvetlerıne ait bir uçakla bu kong— reye katı Kongre 28 Eylülden 5 Ekime ka- dar devam etti ve geniş bir program- la bir çok askeri tababet meselelerini ve bunun yanında çeşitli konuları in- celedi. Kongrenin cereyanı ve çalış- ma mevzuları üzerinde, iştirak eden delegeler ve muşah itler — tarafından henüz umumi efkâra ve hekimlik camiasına bir açıklama — yapılmadı. Bu gidişle yapılacağa da benzemiyor. Tıbbi konular Kongrenin Tıp bölümünde dört ra- por tetkik edilmiştir. Birinci ra- por, Birleşik Amerika ve Yeni Zelan- da tarafından hazırlanmıştır. "Mo- torlu ve Zırhli birliklerin savaşında Tıbbi hizmetler" adını taşıyan bu ra- porda bir Zırhlı Tümendeki Sıhhi hizmetler gözden geçirilmiş; — Zırhlı c Sıhhiyı bırlıklerı bu Sıhhye birliklerinin ödevleri, Zırhlı Tümen de Sıhhiye tahliye-sistemi, — birliğin büyük bir sahaya dağılarak çalışma- sına ve aşırı seyyal olmasına göre Sıhhi hizmetlerin arz ettiği hususi- indelenmişti. İkinci rapor "Zırhlı birliklerde gürültü ile müca- dele" adını taşımaktaydı. Raportör memleketler Fransa ve İsveçti. Bu aporda havacılık, topçuluk, motor- lu birlikler, deniz ve na akliye hiz- metlerinde gurultunun önemi, gürül- tünün organizmaya tesir yolları te- sir tarzı, kulağa ve genel olarak bü- tün bedene yaptıği fizyopatolojik et- kiler, nihayet bunlardan - korunma çarelerı incelenmişti. "Üçüncü rapor Birleşik Amerika tarafından hazır- lanmışta Askeri tababette radyasyon dan savunma" adını taşımaktaydı. Bundan evvelki savaşlarda asker he- laiminin başlıca ödevi hasta, yaralı ve gazlıları tedavi etmekti. Şimdi orta- ya yeni bir dert daha çıkmıştı. Nük- leer silâhların sebep olduğu radyas- yon ve bunların insanlar üzerindeki tahrip edici tesirleri. Bu raporda rad- yoaktif ışınlara veya radyoaktif toz- lara bulaşan kimselerin veya bölge- lerin temizlenmesi meseleleri, rad- yasyon hastalığının belirtileri ve te- davisindeki son yenilikler ve imkân- lar incelenmişti. Dördüncü rapor İn- 28 I B giltere, Türkiye, Yugoslavya tarafın- dan hazırlanmıştı. "Silâhlı birliklerin umanda heyetleri ile asker hekimle- ri arasındaki münasebetler" adını ta- şımaktaydı. Orta çağda kumandanla- rın Özel asker hekimleri vardı. İlk defa daimi Ordular Kurulduğu za- man alaylara tabibler tâyin edilmiş- ti. tabibler kumandanların — ve subayların ailelerine de bakmakla so- rumlu idiler. Askeri Hastahanelerin teşekkülü ile beraber asker hekimi de kurmay heyetinin içinde yer aldı. O sırada bütün sıhhiye teşkilâtına bir baş gerekiyordu. Böylece birlik Baş tabibleri ve Sıhhıye Reisi orta- , çıktı. Ama kimin ödevi yine sadece hasta tedavı etmekten ibaret- ti. Koruyucu hekimlik henüz mevcut rılı bir uzvu olarak yarini muha- faza edecekti. En önemli konu illetlerarası dokümantasyon o- fisinin toplantıları da 4 ve 5 E- kim günler santral otelinin merasim salonunda yapılmış ve bu sırada "Ce- nevre anlaşmasının kontrolü imkân- ları", "Mılletlerarası Tıb hukukunun bu gunku meseleleri", "Askeri Tıb O- kullarında leontolo;ı dersleri" — gibi konular incelenmişti. Bunların ıçınde en önemlisi savaş sırasında Cenevre anlaşmasının tatbikinin kontroluna ait olan rapordu. Bu rapor Milletler arası tababet ve eczacılık komitesi- nin genel sekreteri General — Jules Voncken tarafından hazırlanmıştı. Böyle hümaniter sözleşmelerin kont- rolü için bir organizmanın seçilme- si meselesi 21 Nisan 1949 da topla- nan Cenevre Diplomatik konferansın- da uzun uzun münakaşa konusu ol- Kongreye katılan üyelerden bir grup sohbet ediyor Kongrenin iki ası: degıld Sıhhı istatistik tutulmuyor- du. Hastalıklar bir kader işi telâkki edılıyordu Sirayet, enfeksiyon, hij- yen, epidemiyoloji meçhuldü. Kırım harbinden sonra alay tabibi; mandanının tıbbi müşaviri mevkiini aldı. Gittikçe ihtisas işleri de geliş- ti. Orduda mütehassıs hekimlere ih- tiyaç hasıl oldu. Gelecekte asker he- kiminin başlıca gayreti koruyucu he- kimlikte toplanacak, kumandanın ya- nında sıhhi müşavirlik ödevine de- vam edecek, hekimliğin yeni yeni gelişmeleri üzerindeki araştırmaları bilgisi ve aklıselimi ile ona emniyet aşılıyacaktı. Savaşın yeni sağlık me- selelerine kendini hazırlıyacak, sivil meslekdaşları ile tecrübe ve bilgi ba- kımından yarışacak, onlarla daima beraber olacak veya onları aşacak ve bu vasıfları ile orduda savaş ve kumanda heyetinin kıymetli ve başa- Voncken ve Jame muştu, nihayet kabul edilen sisteme göre bu sözleşme bir "Puissance Pro- tectrice" tarafından — kontrol edile- cektir. Akit devletler her türlü ah- valde bu koruyucu kudretin yerine geçmek üzere Milletlerarası bir orga- nizmayı kontrola yetkili kılabilirler. Bu organizmanın teşekkülü ve selâhi yetleri Fransız delegesi tarafından i- leri sürülen bir tadil ile tâyin edil- miştir. Bır koruyucu kudretin veya unun yerine geçecek Mılletlerarası bir teşekkulun yokluğu halinde taraf- sız bir devlet veya tarafsız bir teşkı— lât, ihtilâfla ilgili devletlerle tam bir mutabakat halinde olmak şartı — ile koruyucu kudret rolünü ve ödevini yüklenir. Böyle bir sistemin de yok- luğu halinde bir hayır müessesesine, meselâ miletlerarası Kızılhaç komi- tesine baş vurmak gerekecektir. Ha- mi kudret sisteminin — yetersizliğini AKİS, 30 KASIM 1957