5 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

5 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

TIME ve TÜRK BASINI TIME mecmuası 31 Mart 1958 tarihli sayısında olarak aşağıdaki yazıyı nıyla alâkalı Türk - bası- neşretmiştir: ürk gazetelerinin dedikodu sütunlarında geçen hafta, yüksek sosye- tenin hareketlerıyle alakalı zevkli haberler yerine kısa ve kuru bir açıklama neşredi cilerin kendi kendilerine verdikle gazete sahipleri sendıkasıyla tabakat üzerinde dedıkodu sütunlarımızı kaldırıyoruz." varılan mu- Yasak, gazete- eri bir karar gibi gosterılıyorsa da as- lında, bunu ilham eden bizzat Adnan Menderesten başkası değildi. An- laşıldıgına göre bu sütunların muharrirleri eski bir T ürkiye güzelinin, Başbakanın karısının da kuzini olan İzmir Belediye başkanıyla evlen- mesi hâdisesine lüzumundan fazla mübağalâlı bir ehemmiyet atfetmiş- ler, üzerinde çok durmuşlardı. u ar İkameti için İzmir Belediye Meclisinin, gazeteciler, ada bahtiyar çıftın "kendılıgı nden", deniz ken. daki bir apartmanın kira bedelini odemeyı üzerine aldıgını bıldırmış— lerdi. Bu neviden fıkralar, gazetecilerin hükümeti veya hükümet azala- rını tenkit ettikleri için hapsedildikleri bir memlekette, Türk gazeteci- lerine Menderesi ve onun iktidardaki Demokratlarını şeytanca iğnele- yebilmek için kalan ender imkanlardan birini teşkil eder. Fakat görür ; nüşe göre Adnan Menderes, bunu bile çok saymakta ve eline, basına indirmek üzere ne kadar sopa geçirirse geçirsin kâfi Geçen kasımda.... bütün müracaat etmıştı bulmamaktadır. gazete malzemelerini kontrol etme Gazeteler gazete kâğıdını doğrudan doğruya ithalden menedilmişler ve böylece. Türkiyedeki kâğıt fabrikalarını işleten hükü- bak ar ha metin eline Cumhuriyet iki veya üç zetenin 1darecılerını asılı duran le getırılmışlerdı günlük kâğıt stokuyla bırakı bir 1 İstanbu an mustakıl ılmıştı ve bu Damokles kılıcının altına sokmuştu. Muhalefetin Ulus gazetesinin normal ihtiyacının ancak beşte biri ve- rilmiş ve gazetenin tirajı 190 binden 20 bine indirilmişti. naşiri Kasım Gülek "Benim kâğıdımın tamamını keserlerdi, türk tarafından kurulmuş olan gazetenin mahvını niçin izah güç olurdu." demektedir. Gazetenin fakat Ata- 1stedik1erini Menderesin daha yeni bir buluşu, bütün gazete ve mecmuaların ilân- larını kontrol edecek bir teşekküldür. Hân sahipleri ilâhlarını bu te- şekküle vermek zorundadırlar ve Devlet Bakanı Emin Kalafat bunları istediği mevkuteye tahsis etmektedir. Bu teşekkül şimdiye kadar, arzu edildiği veçhile işliyememiştir; tikleri neşir organlarında çıkm bazı ilân sahipleri ilânlarının kendi seç- ası hususunda ısrar etmektedirler. Fa- kat eğer Türk naşirleri hükümetin yeni sopasının kudreti bahsinde bazı şüphelere sahip bulunuyorlarsa sadece 33 yaşındaki Metin Tokerin va- ziyetine bakmaları kâfidir. Geçen sene Toker TIME stilindeki aktüalite mecmuası AKÂİS'te bir hükümet mensubunu tenkit ettiğinden dolayı hapıste yedi ay geçirmişti. Yeni ilân şirketi faaliyete geçtiğinde kendi- sine ayrılan ilan kontenjanı, AKİS stilindeki bir gazete size tak- dim ettiğim bir yazıyı serbestçe ya- zabilmektedir, zira bahis mevzuu o- lan Devlet Başkanının yani umumi hayatta vazife alm ir Zatın Zev- cesidir. Mrs. X'in degil. Bu yazının çıktığı ve AKİS stilindeki mecmu- aların en meşhuru olan Time hak- kında Amerlkada hiçbir Bülent Nuri Esen çıkıp davacı olmamıştır. Gö- rülüyor ki basın hürriyeti anlayışın- da mutabakat halinde olan sadece . savcısıyla Üniversitesi Anayasa — ho- casıdır. Güzellik kürü Metın Tokerin mahkemeye verdi- ği yazı, Mamie Eisenhower'in gü- zellik kürüne aitti. tafsılat şuydu: "Maine Chance (Arizona) daki bir güzellik kurumu, bir kaç gün- dür, ağaçlar arkasına gizlenmiş iri kıyım adamlar tarafından gözetle- niyor. Sebebi: Mamie Eisenhower bu- rada güzellik kürü yapıyor. Binanın etrafında, sıralama nöbet tutan yir- mi polis var: altısı emniyet ajanı, al" AKİS, 5 NİSAN 1958 Time'in verdiği hiç ilân almama tısı Arizona motosıkletlı polıs bırlı— ğinden, sekizi de Mari bölge ne baglı şerıfl ie, yedi odalı mavı pancur- lu bı köy evinde oturu Odası- nın duvarları pemb kagıtla kaplı Buraya gelmek i can Eisenhower'in özel uçağı "Columbine II1"e binmesi Demokratlar tarafından acı acı ten- kid — edildi. İnsan parayla, güzellegebilecek olsa, Mamie'nin yakında dünya gü- zeli olarak karşımıza çıkması gere- kir: güzellik kurumuna haftada tam eş bin lira ödüyor. Her sabah, kah- valtı tepsisinde, greyfrut ve kahve— den başka, o gün her yarım saatte bir ne yapacağını gösteren bir cetvel de bulunuyor. Mamie güzelleşmek için sıkıntılara katlanırken, lip gidenleri kolaylıkla — gözetliyor- lar. Fakat, Mamie yüzme, havuzu- na gidince, işler çatallaşıyor: nıyeth bir kışı burada Mamie've ko- laylıkla saldırabilir. Bunu önlemek için , ağaçların arkasına sinen G'Man lere havuza giren güzel kızları seyre- çeşitli polisler ge- dalmamaları, muhtemel bir "İmdat" çağırısını zamanında duymak için kulak kabartmaları sıkı sıkı tembih edilmiş" Demokrası - Kakokra M etın Toker sozlerını söyle bitiri, — Sayın Bülent Nuri Esen beri mahküm ettirmek için İngilterede veya Amerikadan asılsız misaller a- ramaya mecbur değildi. Hele AKİSİ sarı basının bir organı gibi göster meye çalışması son derece yakışıksız dır. Sarı basın diye şantaj yapan ba- sına derler. ÜUmit ederim ki sayınca vukatın kelimeleri fikrini hak vereceği şekilde pekâlâ mahküm ettirmeye çalışabilirdi. Başta — be hepimiz o takdirde kendisini alkış- lardık. Bülent Nuri Esen diyebildi- ki: "Bu Metin Toker, kendisini de- mokrasi rejiminde yaşıyor samyor. Prof. Dr. B. N. Esen vaktiyle "Ben demiştim, — canım Ben senelerce evvel rejimimizin mokrasi, değil, kakokrasi oldugu soyledım Nitekim o rejimin ica rina uydum da. Bakıma, hangi de yi müdafaa edıyorum şımdı Bir kokraside Meti Tokerin ya bal gibi suçtur Ve bir kakokra AKİS'e yer yoktur. Akıllarının na gelmesi hayallerden ayılmala rı için bunları cezalandırınız." yın profesörün bunu yapacak cübbesinden, basın hürriyetinden sarı basından bahsetmesindeki bi anlamak bence mümkün değil Nuri Esen sessiz Dinleyiciler iki tarafa bakıyor Metin Toker yerine oturdu karan tebliğ etti: Prof. Turhan zioğlu ve Doç. Muammer Aksoy esas hakkındaki müdafaalarım bılmelerı için duruşma 18 Nisan gü nü t 15.15 e bırakılmıştı.