April 5, 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

April 5, 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER "YALNIZ EKMEKLE YAŞANMAZ" bunaltıcı tedbirler büsbütün hazmı güç hale sokuyordu. Bir taraftan fe- rahlık verilmesi gittikçe — zaruri hal alıyordu ve söyle çok Demokrat ileri geleni bu hakika- ti görüyor, lideri o yola — sevketme- Yalnız, —memlekette ye çalışıyordu. D. akkında nikbin hava uyandır- manın mahzuru vardı. Eğer bekleni- lenler tahakkuk etmezse, yani rejim ferahlamazsa hayal sukutu (fok da- da kuvvetli olacaktı. Bu, büyük ve mühim bir meseleydi. Oyalama zama- nı geçmişti Kongre ne 'Zaman? üyük Kongrenin zamanı, -henüz tâyin edilmemişti. Havada bir ta- ımlaflar dolaşıyordu. Hakikatci- an, D. P. Genel. İdare Kurulunun Kongreyi toplamak hususunda azim- li bulunduğuydu. Ancak hâlâ herşey liderlerde * bitiyordu, Adnan Mende- res ise kati bir tarih tesbit etmemiş- ti. Meteorolojik hava müsait gidiyor- du. Bu sene mahsulün-bol olması ih- timali kuvvetliydi O takdirde sonba- harı beklemek faydasız olmayacaktı. Menderes, elbette bedbin değil, nikbin kimseler önünde konuşmaktan hoşla- nacaktı. Bir ara baharda Büyük Kong renin toplanacağı soylendı Fakat- bu imkânsızdı. En müsait ay, gene kimdi. 1958 Ekımının D. P. için 1955 Ekiminden farklı — olmasına çalışılı- yordu. Yuvaya dönüş ugün için düşünülen, — yeni Bü- yük Kongrenin, "Yuvaya Dönüş" sloganıyla yapılmasıydı. 1955 Kong- resi ayırmıştı, 1958 Kongresi birleş- tirilebilirdi. Tabii dönmeye niyetli olan vardı, olmayan.. Fakat dönmek taraftarlarının bir istedikleri muhakkaktı. Tavizler rejim — meselelerinin — halli, yurttaki sert havanın dağıtılmasıydı. Son hâdiseler göstermişti ki, Hür. P. nin samimi mensupları ayrı bir parti halinde kalmakta mana bulun- AKİS, 1 NİSAN 1958 mek gerekti ki bir. madiğini anlamışlardı. Bir fırsatını ele geçirseler, aralarından bir çog P. ye atlıyacaktı. D. gb lın— deydi. Meselâ "lspat hakkı" çok şey yapabilirdi. Hattâ zevahirin kurtarıl- ması, bazı Hür. P. mensuplarını yu- vaya döndürebilirdi. Hava —müsaitti. Hattâ o derece müsaitti ki, bu hafta- nın ortasında İstanbulda Park Otelde Menderes ile Karaosmanoğlunu ayrı odalarda, ama aynı zamanda ikamet ediyor görenler - derhal bir temasın vuku bulduğunu ileri sürdül m Çarşamba günü ıkı eski ahbab otelde karşılaştılar ve konuştu- lar. Menderes ve Karaosmanoglu dai- ma ayni otelde kaldıkları için daha evvelce de karşılaşmışlardı ama hiç konuşmamışlardı. Menderes, Hür. P. Genel İdare Kurul toplantısı 1çın "ba- şarılar" — diledi "başarılar" ke- limesi elbetteki tebessüm — uyandıra- cak mahiyetteydi. Gaye' Ekseriyette ekseriyet ür. P. yi iç etmek, aslında fazla bır pratık fayda vermeyecektı A- ma D. P. yi son seçimlerden beri fe- na halde üzen bir nokta vardı: D. P. için "ekseriyetteki — ekalliyet” denili- yordu. Hakikaten son seçimlerde Mu- halefet İktidardan fazla rey almıştı. Şimdi, bu Muhalefetın bir kısmı D P. ye katılırsa elbette ki D.P. Ekse- riyette ekserıyet olma yolunda esas- li bir adım atmış olacaktı. Böylece bünyesi de, prestiji de daha sağlam- laşacaktı. Ustelık D.P., o eksik rey- lerin arzularını yerine getırırse yani rejim dâvalarını esaslı surette ele a- lırsa reylere hak da kazanmış sayı- lacaktı. Bu bakı dan hafta çnde D.P. liler arasında 946 a dönüş" politi- kası, daha fazla taraftar toplayarak devam ediyordu. Fakat hor şeyin ko- lay olacağını sanmamak lâzımdı. Gö- rünen sadece bir ışıktı. Bu ışığı ka- rartmak için her taraftan üfliyenler vardı. İktidarda veya — Muhalefette menfaatlerini, ikballerini, makamla- rını sert havaya bağlı sayanlar elbet- te ki mücadele edeceklerdi. Nitekim ediyorlardı, da.. İktidarda görünen yalpalamalar herşeyden çok — bunun neticesiydi. C.H.P. Üçüncü İnönü! u haftanın başında çarşamba gü- C P. nin organı olması ge- reken Ulus gazetesine bir göz attık- larında okuyucular gazetenin sol baş köşesindeki başlığı anladılar. İkinci İnönünün yıldönümüydü. İsmet İnönü Parti merkezine gitmiş ve gençlere o günü anlatmıştı. Bu neviden zafer- lerin yıldönümleri, zaferi kazanan fe- damın adı İsmet İnönü olduğu için resmen kutlanmıyordu ama, gençlik mutlaka bir toplantı tertipliyor ve her fakülteden talebe temsilcileri A- tatürkün arkadaşının — etrafım sara- rak ondan hatıralarım — dinliyordu. İsmet İnönü de her yıldönümünde anlatacak yeni bir sayfa — buluyordu. -Ee, hizmet kitabı o kadar kalındı ki..- Fakat okuyucular gazetenin sağ başındaki yazıyı — anlamadılar, Yazı şuydu Genel Sekreteri Kasım Gulek dun Genel Merkezde, Genel Başkan İsmet İnönü 37 yıl önce kaza- nılan zaferle ilgili anılarını anlatma, dan evvel, gençlerin doldurduğu salo— na geldi ve sevgi gösterileriyle alkışı lar arasında karşılandı; Gülek'i bir anda ortalarına alan gençlik, kendisine aralarında yel verdi. Salonda özden bir havanın es- tiği görülüyor, 'gençlerin memnuni- yetleri gözlerinden okunuyordu. Soh- bet bir müddet sürdü. Bu arada Gü- lek'in Amerika yolculuğuna datamu edildi. C. P. Genel Sekreteri Gü- H. lek gençlere bilgi verdi. Ortadoğu ve 6