28 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

28 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

İKTİSADİ VE MALİ Buğday çuvalları üzerinde bir köylü İçi beni yakar, dışı seni Dış Yardım Görünmeyen eller G eçen haftanın sonundan bu haf- tanın —ortalarına, — Ankaradaki pek çok gazeteci bir iz peşindeydi. Bir haber, kati olarak biliniyordu: Türkiyeye iki heyet gelmişti. Biri, İktisadi İşbirliği Teşkilâtının müte- hassıslarından — müteşekkildi, — öteki ise Milletlerarası Para — Fonunun. Bunların, tezgâhı Merkez Bankasın- da kurdukları da öğrenilmişti. Gerçi sonradan bu husus, (hiçbir şeyi tek- zip etmeyen bir tekzibin neşrini ge- rektirmişti ama, heyetlerle temasın başladığında zerrece şüphe yoktu. Fakat sonradan acık Ankarada mütehassısların 'izi kaybod Halbuki gazeteciler işi kurcala- makta devam etselerdi, mütehassıs- ların Türkiyede birer — prens mua- melesi gördüklerini — kolaylıkla tes- bit edebilirlerdi. Heyetler şerefine bizzat Başbakan Menderes toplantı- lar tertipledi ve mütehassıslara iz- zette, ikramda hiç bir şey esirgen- medi. Ancak, her biri hakiki bir kıymet olan ve en aşağı bizim ka- dar "açıkgöz" — olduklarında zerrece şüphe bulunmayan — azalar izzet ye ikramın yiyecek, içecek, itibar gös- termeden ibaret kalmasını istemi- . Buraya, prens muamelesi görmek için değil, karışık ve sıkın- tılı Türk iktisadını tetkike gelmış- erdi. Mensup bulundukları müesse- seler durumdan, aşağı yukarı bizzat Türk halkı kadar — şikâyetçiydiler. Bir çıkar yol bulmak lâzımdı. Yar- dım eli Tü rkıyeye, uzanmaya hazır- dı, iş ki Türkiyede bu el samimi- yetle ve iyiniyetle sıkılsın. Heyet, İktisadi sahada aradığı İzzet ve ıkramın ilk gösterisini ge- 18 çen haftanın sonunda buldu: Ana- dolu Ajansı, zirai kazançların vergi- lendırılmesı ıçın hazırlıkların başla- dığını ilân etti Bir varmış, bir yokmuş ıze yardım etmek ısteyenler dip- uyuya taş maya meraklı olmadıklarından ıktısadı sahada bir takım — tedbirlerin alınmasını — şart koşmaktadırlar. Bilhassa Para fonu- nun mütehassısları politik değil, ma- li zihniyetle mücehhez —oldukların- dan tedbirlerin hemen sadece iktisat ve maliye ilimleri bakımından fazi- leti üzerinde — durmaktadırlar. Ana- dolu Ajansının haberini — bildirdiği Zirat — gelirlerin — vergilendirilmesi, bu tedbirlerden biridir. Daha 1946 yılından itibaren büyük zirai ka- zançların vergilendirilmesi müştü. Fakat o zamanlar bıle, Top- rak Kanunuyla büyük arazi sahıple- rini. ayaklandırmakta çekın iyen C.H. P., onlardan vergi almayı “politik" bulmamıştı Bu —mevzu, toprak ağalarının Cadillac sürüleri- nin çoğalmaya başladığı 1954 yılın- da yeniden sahneye çıktı. Hül k me- tin, bir tasarı hazırladıgı soylenıyor- du. Fakat o tarihlerde, Jarazı vergi- sinde yapılacak ehemmiyetsiz bir tadilâtı, Meclısı “son derece ener- jik" bır şekilde reddetmesı üzerine, bu teşebbüs suya dü Tasarının müzakeresi şurasında, halen Hür. P li bir milletvekilinin "bu tasarı ka- bul edilirse, seçmenlerimin karşısı- na nasıl çıkarım" diye ettiği feryat bugün bile kulaklardadır. Son seçımlerın tehlike çanını çal- ması üzerine, bir ara Millkf Korun- madan da başka tedbirlere ihtiyaç olduğunu düşünen — İktidarın, zirait gelirlerin vergilendirilmesi — üzerin- de çalışmalara başladığı haberi or- SAHADA taya çıktıysa da bu teyit edilmedi. Fakat şimdi bizzat Anadolu A- Jansının eski Mmeseleyi tazelemesi, işin biraz daha farklı bir gözle ele alındığının delılıdır Zira — herşeyin " devlet sırrı" sayıldığı memleketi- mizde böyle çalışmaların Ajans va- sıtasıyla ilân edilmesi âdet değildir. Enflâsyonu durdurmak için Meclise dahi danışmadan birçok mühim ka- rarlar alacak mevkide bulunan İk- tidarın, işe bir kanun —tasarısının ilanıyla başlaması da biraz acayıp gorunmektedır Bu işin altında iş ardır... Hükümet, ziyaretçi heyete bır İiyi niyet gösterisi yapmaktadır. Tasarının kanunlaşması için kat'- edilecek önümüzde uzun bir yol var- dır. Zamları ekserıyetle -ittifakla degıl— tasdik eden Grubundan, kazançların vergılendırılmesı- ne dair tasarı, -geçerse- çok daha ufak bir ekseriyetle geçecektir. Ma amafih, durumun ciddiyeti karşısın- da D. P. Grubunun çok daha anla- yışlı davranmasını temenni etmek lâzımdır. Diğer tedbirler vrupa İktisadi — İşbirliği Heyeti- nin dolar kesesını açmadan evvel alınmasını şart koştuğu — tedbirler bundan ibaret değıldır Bunu, tedbir- lerin mahiyetini keşif için münec- cim olmaya lüzum y oktur. Zira bu mılletlerarası teşekk yıl neş- rettiği raporlarda, Iktıs di dunım u- muzu düzeltmek için enerjik tedbir- lere ihtiyaç olduğunu — belirtmekte- dir. Bilhassa bu ayın başında açık- lanan son rapor, kimseyi kırmamak için nazik ve ihtiyatlı bır dılle yazıl- masına rağmen, sert mahi- yetindedir. Yeni rapor d h ilk say- falarında, memleketimizde biraz ik- tisattan anlıyanların artık yazmak- tan bıktıkları durumun 'bir tab- losunu çizmektedir: Fiyatların şah- lanması, Merkez Bankası kapıları- nın ardına kadar açılması, kredi hacmindeki aşırı artışlar vs. kısa ve sarih bir dille — anlatılmaktadır. Rapor bundan sonra, herkesin ma- lâümu hastalığın, ilmi bir şekilde teş- hisini koymaktadır: Hastalık aşırı talepten ileri gelmektedir. Aşırı ta- lebin iktisadımıza yüklediği gittikçe — artmaktadır. karşısında hükümetin tatbike duğu maddi kontrollerin — -yani su Milk Korunmanın- menfi tesırlerı iktisadi faaliyet üzerinde geniş öl- çüde hissedilmektedir. O halde ne urum koy- yapmak lâzımdır? Rapor ne yapılması lâzım geldıgını teferruata girmemekle beraber çık açık söylemekte ve bazı tedbır- ler üzerinde — durmaktadır. — Batılı mütehassısların Jlüzumlu — gördüğü bu tedbirler İktidarın herhalde ho- şuna gitmiyecektir. Zira bu adamlar, sanki bizim — Muhaliflerle — işbirliği apmış gibi aynı türküyü okumak- tadırlar: Hali hazır şartlar altında AKİS, 28 HAZİRAN 1958