28 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

28 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

umumi sraf yekünunun gelırlerı geçmemesının mutlak bir ruret olduğunu — söylemektedirler. Dıger bir deyişle: Gerek devlet, gerek hu- susi sektörün ha arcama larını kısmak lazımdır. O halde indirmek, - vergileri diyi daraltmak vs. ihtiyaç vardır. gibi tedbirlere Mütehassıslar, bılhassa İktidarın yatırım politikası erinde durmak- tadırlar. Gelışı guzel tasarruf hac- mının üstünde ye döviz kaynaklarım durmıyan bir yatı- nünde bulun politi kasının şıddetle aleyhin- dedırler İşbirliğ Teşkilâtı "Kuv- vetle ümit edılmelıdır kı, Hükümet, yatırımlara en münasip şekıllerde istikamet verecek ve bu yatırımları harıcı ve dahili — tevazün ile telifi mümkün hudutlarda tutacak nokta- ya kadar kontrollerı yakın bir âti- de icra ed ebilm mkânlarına sa- hip olsun" dye Turkı nin na- sıl bir yatırım polıtıka 1 takıp et- mesi gerektiğini açıkça ortaya koy- maktadır. Rapor, son 'bendinde tek- rar bu noktaya dönmekte ve mali istikrarı teinin için — yatırım talebi- nin şimdilik kısılması ve istikbalde yatırımların daha — "metodik" bir şekilde yapılması luzumıınu belırt- mektedir. Bu 'metodik" Iktıdarın alay ettiği plân ihtiyacı- nın başlıca bir şekilde ifadesinden ibarettir. Demek ki Türkiyeden lar da, bizim Muhalifler gıbı planlı bir yatırını politikası takip etmesini istemektedirler. Kazak kocalar tar- zında Muhalefet ne derse aksini ya- pan İktidarın, herhalde "gizli mak- atlar" gütmiyen milletlerarası bir teşekkulden gelen sesi daha büyük bir ciddiyetle — dinliyeceği ümit olu- nur.. İşbirliği Teşkılatının son der: ehemmiyet verdiği meselelerden bı- ri de, Türkiyenin dış - ticaret duru- mudur. Rapor, tediye muvazenesin- deki guçlukler dolayısıyla konul an tahditlerin, muazzam ithal Yalnız mütehassısların zih- ninde bunlar, kısa vadeli tedbirlerdir. Bunların ha liberal bir sisteme kül kıla ak tedbirler mahiyetini al- maması" gerekmektedir. Demek ki, kredi musluğunun anahtarım elınde tutan teşekkül, nâzik ve üstü örtü- lü bir şekilde dış ticaret rejiminin rap saçına —döndürülmesinden ve bu durumu değiştirmek için bir gay- ret gösterilmesinden duyduğu endi- şeyi ifade etmektedir. Hakikaten bu gün artık dış ticaret rejimimizin ne hale geldiğini herkes - bil Meselâ gelişi güzel fınanse primler, dış ticaret anarşısınin sa- dece bıı' veçhesıdır Primsiz mal sat- mak imkân, hal elmiştir ve primlerm nısbeti gittikçe artmakta- dır. Bu sayfadaki ufak tablo, 1958 yılında, başlıca ihraç mallarımızdan intikali müş- AKİS, 28 HAZİRAN 1958 dışarıya her 100 liralık — satışta, kadar prim göstermektedir: İhraç malları Her yüz liralık atış için ödenen prim (TL.) Pamuk 51 Tütün 12,5 Üzüm 44,5 Küsbe 37,5 Bakır 53 Krom 24 Buğday 56 pa 52 Fındık 44 İşbirliği teşkilâtı tedricen bu du- ruma son verilmesini ve tahditlerin siiresiz siiriip gitmemesini istemekte- dir. bun için ne yapılması gerektığını açıkça soylemek tedir. A- ma karargâhım Pariste kuran teşek- külün bu husustaki fikirleri malüm- dur. Muüuvaffak bir d yon ve ondan sonra tahditlerın munzam it- halât vergileri ve — primler tedricen kaldırılması, İşbirliği teşki- lâtının bütün üyelerine tavsiye etti- ği beynelmilel bir reçetedir. Bu yılın başında büyük miktarda kredi alan Fransaya evvelâ bu reçete — sunul- muştur. İşte, Ankarada büyük bir gizlilik ıçınde çalışan heyetin, Türk Hüküme- tine tavsiye ettiği tedbirler ibarettir verılecektır bundan edi, bu tedbirler alınırsa İzzet Akçal Ağzıyla kuş tutsa... İKTİSADİ VE MALİ Konsolidasyon SAHADA ş ne ödenmesi gerektıgını Bu satırlar yazıldığı sırada yaban- cı heyetlerle müzakereler başkent- te büyük bir gizlilik içinde devam — e- diyordu. Zaten bizim iktisadi kurmay heyeti bu müzakerelerde hazırlıklı bu lunmak için bir buçuk aydır Dışişleri Bakanlıgında muntazaman toplanı- tedbirler listesi hazırlama» ya çalışıyordu İstenilenlerden nele- rin yapılabileceği — bilinmemektedir. Fakat muhakkak olan, heyetlerin an- cak müsbet ve fiili adımları gördük- ten sonra müsbet ve fiili yardım yap- mak niyetleridir, O takdirde borçla- rımız konsolide edilecek -tabii, lıdasyomın gereklı temınatını verir- ünasi miktarda dolar sıkıştırılacaktır langıçtan sonra, eğer Krıstof efen- disinin yumurtasından ğe de- vam arzumuzu yenebılırsek toprağa para gömmek — merakımızı bırakırsak, kredimizi sıkarsak uzun bir vade sonunda belimizi — doğrult- mamız mümkün hale gelebilecektir. Hâlen temel mesele, İktidarın, ileri, sürülen tedbirleri, ne — derece samimiyetle ve ciddiyetle tatbık ede- ceğidir. Hastalık ortadadır nasıl tedavi edileceği bılınmektedır. Aca- ba İktidar, senelerce süren bir inat- tan sonra, hastayı ameliyat masası- na yatırmaya Trazı olacak mıdır? Yoksa sadece şu dar anı atlatmak için yeni krediler teminiyle mi ilgi- lenmektedir? nümüzdeki aylar bu suallere bir cevap getirecektir. Ama bu haftanın başında pazar- tesi günü muteber Zafer gazetesi, büyük iftiharla İstanbul mahreçli şu haberi yayınlıyordu İstanbul, 22 — (Hususi) — Evvelki gün şehrimize gelen Başvekil Adnan Menderes, bu sabahın erken saatlerinde imar sahalarını dolaşmış, faaliyetle- etmiş ve alâkalılara dırektıflerı vermiştir. ilk önce Karakoy ün son durumuna görmüş, müte akiben Tophane - Dolmahahçe taşa inşaatı ile yakından alakadar olarak yolun bir an evvel tra- fiğe açılması için — çalışmala- rın süratlendirilmesi hususun- da ilgililere emir vermiştir. Bilâhare Boğaz sahil — yolunu a gezen — Başvekil — Adnan Menderes öğleden sonra Emi- nkapanı yolu beton dokme amelıyesını ve sahil yo- luna tetkik etmişti Memurlar Sabır taşı çatlar örülmemiş kalkınmanın en çok göze batan mağdurları olan me- murların dört gözle bekledikleri ü- mit gemisi Personel Kanunu, gecen hafta yeniden siyah bulutların — ar- as Zira geçen cuma günü toplantısında Bütçe Komisyonu, ta- sarının yedi kişilik bir tâli komis-