5 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

5 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Paralarını çekmek için banka gişelerine yığılanlar Bu paraları ne yapacaksınız? birkaç gün kapalı kalması istisna e- dilirse, bankalar tasarruf sahıplerının taleplerını derhal is'af etmişle Bankaların fırtınaya sonuna ka- dar göğüs germesi, tehlikeli netice- ler doğurabilecek olan bu âni itimat- sızlık havasını çok şükür değiştirmiş ve Kurban Bayramının arifesinde du- rum nisbeten de olsa normalleşmiş- tir. Hatta birçok açıkgöz, piyangoda isabet şansının arttığını düşünerek, bankalarda yeni hesaplar açtırmaya başlamışlardır. Yalnız, ucuz atlatı- lan bu tehlike, yeni iktisadi tedbirler alacağı rivayet edilen iktidarı duşun— ceye sevk edebildiği takdirde, bir işe yarıyacaktır. Zira devamlı fıyat ar- tışları, vatan sathında kolay kolay silinemiyecek bir enflâsyon psikozu yaratmıştır. Eğer iktidar, enflâsyo la mücadele etmeye haki katen karar— lıysa, her şeyden, evvel binbir şekil- de tezahür eden bu enflasyon psiko- lojisini yenmelidir. Bunun için de tek- nik bakımdan lüzumlu radikal ted- birlerin yanında, şimdiki gidişin de- ğiştiğine inanması için, halkın mu- hayyilesine hitap eden psıkolopk ka- rarların alınmasına ihtiyaç — vardır. Zamların kötü psikolojik tesirle- rini önlemek için ağzını açmak lü- zumunu duymıyan iktidarın, son hâ- diselerden ders aldığını yine de ümit etmek lâzımdır Hem var, hem yok Geçen haftanın sonuna doğru, yakınlarda işi başından Dışişleri Bakanlığında benzin hak- kında bir basın toplantısı yapıldı ve Ticari Anlaşmalar Dairesi Umum Müdürü benzin kuyruklarının sebep- lerini açıkladı. Memleketimizdeki "sistemi" — bil- miyenler, Dışişleri Bakanlığında ben- zin toplantısı yapılmasını pek anla- yamadılar. Bir Dışişleri Bakanlığının kuyruklar hakkında beyanat yapma- sı görülmüş şey değildi. sa Ticaret Bakanlığının AKİS, 5 TEMMUZ 1958 Bu olsa ol- vazifesiydi. k şükür, hem iktisatçı hem dip- lomat bir devlet adamının iktisadi meselelerde söz sahibi olduğu gün- den beri, Dışişleri Bakanlığının ikti- sadi sahadaki nüfuzunun çok geniş- lediğini bilen gazeteciler, böyle ufa- cık bir protokol meselesinin üzerinde durmak lüzumunu hissetmediler. Za- ten memuriyetten yetişmiş mütevazı bir siyaset adamı olan Abdullah A- ker de, "bu iş benim işim, senin işin değil" gibi çocukça iddialarla mese- le çıkartacak bir adam değildi., Ticari Anlaşmalar Dairesi Umum Müdürü Oğuz Gökmen — Türkiyenin yıllık petrol ihtiyacı ve bunun finans- manı hakkında uzun izahat Son sıkıntıya, bir takım teknik ihti- lâflar yuzunden Amerıkan yardımı- bep olduğunu söyledi. i bu gecikmenin Kıbrıs meselesinin pat- lak verdiği günlere rastlaması sâde- verdi.. İKTİSADIİ VE MALİ SAHADA ce tesadüf eseriydi. . Gökmen, bundan sonra, petrol için iki milyon tahsisat alındığım, 10 milyon dolar- lık bir müsaadenin de verilmek üze- re olduğunu bildirdi. Hâlen bilhassa Ankara ve İstanbula ihtiyâcının çok üstünde benzin veriliyordu. Gelgele- -im buna rağmen kuyruklar onlene- memiş ve benzin vesikaya bağlan- mıştı. ICA'dan Ticari Anlaşmalar Umum Müdü- rünün de söylediği gibi, hâlen Anka- ra ve Istanbula hakikaten ihtiyacı- nın üstünde benzin tahsis edilmekte- dir. Bu durumda benzin bulunama- masının bir tek izahı vardır: resmi sözler karşısında itimatsızlığı! Ekmeğe zam! Z am bombardımanının diğer mad- delerin fiyatlarına tesiri, bu haf- tadan itibaren, kendini hissettirme- ye başlamıştır. Vatandaşı en yakın- dan ilgilendiren ekmek fiyatları e son Zzamların elinden kuttular mamıştır: Buğday fıyatları geçen . yılki gibi sabit kalm beraber, tren fiyatlarına yapılan zamdan son- ra nakliye ücretlerinin artması dola- yısıyla, ekmek fiyatları bir miktar yükselecektir. Bu yolda ilk adımı, İzmir fırıncıları atmıştır. Belediyeyle yapılan müzakerelerden, sonra ekme- ğe zam yapılması kararlaştırılmıştır. Tabii ki bunu diğer şehirlerde de fı- rıncıların zam talepleri takip etmiş- tir. Maamafih belediyeler,. ekmek fi- yatlarındaki artışın yukunu vatan- daşlara hissettirmemek için ellerin- den gelen gayreti — göstereceklerdir. Bunun için artık "klâsik" ler arası- na giren gramaj indirmesine başvu- rulacağı şüphesizdir: Ekmekler biraz daha ufalacak, ama fiyatlar sabit ka- lacaktır. Kristof Kolomb aklıyla bin yaşa- sın! Benzin kuyruğuna girmiş vasıtalar İmdat zorlu bir bakanlıktan - gelecek 19