5 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

5 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

İnsanların oynadığı film A nkaradaki Rus Büyük Elçisinin davetlileri filmin — zevkine tam manasıyla — varamadılar. Kurdela- da rusça konuşuluyordu ve söylenen- lerin tercümesi yoktu. Bu yüzden bir çok şey anlaşılamadı. Fakat filmin Cannes festivalinde niçin birinci mü- kafata layık, görüldüğü ortaya çık- tı. Filmi insanlar, sizin, bizim gıbı insanlar oynuyor. Bilhassa — küçük Tatiana Samoilova, gözleri, bakışla- rı,,hali ve tava ile seyi cıyı derhal cezbedıyor Viktor — Rozovun senar- yosu bir hikâyeyi anlatmaktan çok, bir hikâyeyi muhtelif tablolarla ya- şatıyor. Başarılı operatör — Sera rusevski de zaten senaryonun o ta- rafından faydalanmış ve — hakikaten unutulmaz bir kaç sahne yaratmış. Veronikanın evinin yıkılması, genç kızın bir kapıyı açınca karşısında sokağı bulması, piyaniste teslim ol- duğu bombardıman gecesi, — Borisin sevgılısını hatırlayışı.. Bu insanı ta yüreğinden sarsıyor. idare eden Mikhail Kalatozov imkân- ları mükemmel şekilde — kullanıyor. r şey hıssettırıyor ki Ruslar Can- nes festivaline —insani bir — kurdelâ göndermek azmiyle — çatışmışlardır ve bunda muvaffak da olmuşlardır. Veronika, Boris.. İsimler Rustur a- ma, aslında perdede oynanan bir in- sanlık dramıdır. Zaten filmin dünya- da kazandığı başarı da bu meziyet- lerinin neticesidir. Leylekler Geçince, tabii Rus si- nema ekolünün hususiyetlerini taşı- yor. Bilhassa yakın plânlar karaka- lemle çekilmiş çizgilere benziyor. Belkı biraz kaba, fakat söylemek is- i — hemen söyleyen — çizgiler. Ayrıca, rejisöre hâkim olan patetık sahne merakı uzun bir mazinin tesi- rini belli ediyor. Söylenenler bu yüzden, filmdeki tek ifade — yolunu teşkil etmiyor. Belki de rusça ülmın güç te olsa nihayet — anlaşılmasının sebebi bu Filmcilik Yeni sezona hazırlık A vrupada beynelmilel film — festi- vallerinin bütün heyecanı ile de- vam etmekte —olduğu şu günlerde, dünya stüdyoları yeni sezonun hazır- lıklarına başlamış bulunuyorlar. B vzuda Avrupa filmciliği A- merikadan daha hamarat ıkarak yeni sezonun yeniliklerini açıklama- ya başladı. Her geçen Holly- wood'a biraz daha tehlikeli bir rakip olan Cine Citta, Romadaki geniş fa- aliyeti yanısıra Avrupanın diğer bâ- zı memleketleri ile de "co - produc- tion" lar hazırlamaya devam etmek- tedir. Nitekim yeni sezonda Cine Cit- ta mamulatı fılmlerın yanında geniş ölçüde "co - production" alacaktır. Bunların arasında bir fran- co - italienne mamulâtı olan "Toto Pariste" ve italio espagnole kar- ması olan "Ekmek, Aşk ve Endülüs" AKİS, 6 TEMMUZ 1958 baş mevkii işgal etmektedir. İkinci filmin rejisörü ve başaktörü bundan evvel "Ekmek ve Aşk" serilerinde ol- duğu gibi yine meşhur Vittorio de Si- ca'dır. Açıklanan listeye göre, İtal- yan filmciliği bu sezon Alman, Fran- sız, Yugoslav ve İspanyol stüdyoları ile müşterek 25 kadar film çıkara- caktır Diğer taraftan Cine Citta, bu haftanın başında sezonun ilk büyük filmini çevirmeye başlamıştır. Hari- ci sahnelerinin çevrilmesi ile işe baş- lanan "La Legge - Kanun" filminde baş rolleri Gina Lollobrigida, Mar- cello Mastroianni ve Yves Montand oynamaktadır. Dilber Gina bu korde- lâda "Ekmek. Aşk ve Hayal" filmin- de kine benzer bir rol ve kıyafetle gö- rülecektir. Yeni "Romeo ile Guilietta" Su gibi harcanan para ltalyanların yanı sıra İngilizler de faaliyete başlamış bulunuyorlar. İngiliz tîlmlerının başınd büyük ak tör Laurence Olivier'in re]ısorlugunu yapıp başrolünü oynadığı "Macbeth" yer almaktadır. "Hamlet" in başarı- lı aktörü, William Shakespeare'in be- yaz perdeye naklettiği bu ikinci ese- ri ile yılın "Oscar" ında. iddia sahibi olabilecek. Yılın diğer "Shakespeare" i İtal- yanlar tarafından filme alınmaktadır. Bu şöhretli yazarın meşhur eseri "Romeo - Jüliyet" i bu sefer de be- yaz perdede Vittorio — Gassman ile Anna Maria Ferrero canlandıracak- lar. Piacenza'da çevrilmekte olan bu film için tam 20 milyon liret sarfe- dılecekmış Romeo'yu oynayan Vit- torio Gassman ise 4.5 milyon liret al- maktadır. İtalyanlar, kendilerine aid SİNEMA olmasıyla iftihar ettikleri — Veronalı âşıklar Romeo ile Giulietta'nın hazin macerasını beyaz perdede en mükem mel şekli ile canlandırma azmi için- de çalışıyorlar. Alman stüdyoları ise Avrupa film- ciliğindeki eski durumlarını tekrar ele, geçirebilmenin gayretı içindeler. Yeni sezona oldukça geniş bir prog- ramla hazırlanan Almanla "Sibirya Meleği" kordelâsı duruyorlar. r bilhassa üzerinde Bizden yana... er yıl yığınla film piyasaya sü- ren Türk filmciliği, güneşin şu bol günlerinden bilistifade — paçaları sıvayıp faaliyete geçmiş, bulunmak- tadır. Tamamı harici sahnelere da- yanan filmlerde tabiatın binbir gü- zelliği dururken, dahili — sahnelere: elektrik ve dekor masrafına ne 1lü- zum var? Dağ, tepe, dere, nehir, bu- lut, harman yeri ve bir de mezarlık bulundu mu, her şey tamam demek- tir. Dayan gitsin... Çok para getiren az masraflı ve bilhassa göbekli, davullu - zurnalı u filmlerin yanında şüphesiz ki ba- zı hayır erbabının iyi niyetler ve fe- dakârlıklarla hazırladıkları bir kaç kordelâ da mevcut. Fak e çare ki bunlar "devede kulak" bıle olamaya- cak kadar mahduttur. Büyük emek sarfı ile ve masraf- tan kaçınılmıyarak çevrilen filmlerin arasında merhum Reşat Nuri Gün- tekinin "Yaprak Dökümü" de yer al- maktadır. Şehir Tiyatrosunda hayli rağbete mazhar olan bu eseri heyaz perdede tamamen Şehir Tiyatrosu ar- tıstlerı canlandıracaklar Fılının re- montajı ile olunduğu soylenıyor Diğer taraftan Cevat Fehmi Baş- kutun, İstanbul radyosunda büyük bir alâka uyandıran "Bizimkiler" ini de bu yıl beyaz perdede seyredeceğiz. Yine müellifi tarafından hazırlanan senaryosu tamamlanmış bulunan fil- min çevrılmesıne pek yakında baş- meşgul lanacak. mkiler" i beyaz, perde- de Şehır Tıyatrosu artistlerinin can- landıracakları söyleniyor. Yıldızlar Dedikodu tatlı şeydir... B eyaz perdenin yıldızlar âleminde gün geçmiyor ki ortaya yeni bir dedikodu çıkmasın. Bilhassa bu gün- lerde birbirini takip eden festivaller bu dedikoduların menbaı olmaktadır. Yıldızların yeni yeni aşk maceraları yanında — boşanmalar da ayrı birer dedikodu mevzuu teşkil ediyorlar. Hollyw odun güzel yıldızı. Kim Novak'ın Do nik Cumhurbaşkanı- nın 29 yaşındakı oğlu Trusılıo ile aşk macerası yanında, Fransızların sek- sapel kralıçelerınden Martıne Carol mâruf rejisör kocası — Christian 33