5 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

5 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA Millet Boş verince... E ğer bu haftanın içinde lngıltere Başbakanı MacMillan — Kıbrısl alâkalı çalışmalarını İngiliz başken— ti Londrada değil de, -ah, temmuz ayında Londra nasıl sıcak olur—, me- selâ rüzgârı püfür püfür esen, deni- zinde beyaz yelkenli, ince tekneler dolaşan Brighton'da yapsaydı; eğer bu haftanın içinde Amerika Cumhur- başkanı Eisenhower Lübnan mesele- sini Dullesla — Amerikan — başkenti Washington'da değil de, -ah, tem- muz ayında Washington nasıl ya- nar-, meselâ dunya cenneti Florida'- da goruşseydı eğer bu haftanın için- de Fransa Başbakanı General de Gaulle Cezayir meselesini Cezayire gitmek bir kenara, -ah, temmuz a- yında Cezayirde insandan ter, fis- kiyeden su boşanırcasına — boşanır-, Pariste değil de, -ah, temmuz ayın- da Paris sokaklarında züğürt turist- lerle köpeklerden başka hiç kimse dolaşmaz-, meselâ bütün sosyetenin toplandığı serin Deauville'de hallet- meye çalışsaydı İngilterede, Ameri- kada ve Fransada kıyamet kopardı. Halbuki bu haftanın içinde Cumhu- riyet hükümetinin mesulleri başkent Ankarayı küçük memurlara bırakıp İstanbula, Boğaziçi sahıllerıne gıttı— ler, memleket meselelerini ora tedvire koyuldular ve Turkıye de kı— yamet ne kelime, lâyıkı veçhile bir gürültü bile kopmadı İcrayı kont- rolle vazifeli İktidar partisinin mil- letvekillerinden veya — teşkilatından en ufak itiraz sesi çıkmadı. Hiç kim- se demedi ki: "Efendim. Ankara va- 4 OLUP BİTENLER zın hakikaten sıcak olur. Üstelik za- man zaman istirahat herkesin hak- kıdır. Ama, tatil alırsın, gider deni- ze de girersin, güneşte de yanarsın. Hatta, hafta tatillerini — arzuladığın yerde geçirirsin. Ama devlet işlerini başkentten tedvir etmek bir zaruret- tir. Bakanlar Kurulu Ankarada top- elçilerle Ar/karada görüşülür, kiye Cumhuriyetinin başkenti Anka- radır". Fakat, icrayı kontrolle — vazifeli İktidar partisi böyle bir hareket kar- şısında omuz silkti mi, bu da mese- lemiymiş diye duşundu mü, kısac sı kıyamet kopmadı mı boş verılır ve İngilterede Brighton, Amerikada Florida, Fransada — Deauville — baş- kent rolü oynamayı hatırından geçi- remezken işte bizim İstanbul yaz D. P. İktidarının yazlık başkentı "Şehri — Stambul — ki...” başkenti olup çıkar. Yalnız, bir başka şey daha olur: Millet, kendisine karşı gösterilen bu hürmetsizlik karşısında incinir. Ted- birli; basiretli iktidarlar ise millet- leri incitmemeye çok, pek çok dikkat ederler. Modern Kristof Kolomblar (Kapaktaki politikacı) eçen haftanın sonunda oldukça SA eğlenceli bir hadise cereyan etti. İstanbulda Renk adh bir — gazete - mecmua çıktı. Mecmuayı Anadolu Ajansının kulağı delik, D.P. yüksek çevreleriyle alâkası fazla, o çevrele- rın goruşlerınden malumattar umum -D. P. nin talihsiz Hatay a- dayı- Şerif Arzık idare ediyordu. Renkin ilk nüshası pek beğenildi. Böyle gazete - mecmua Türkiyede yok değildi ama, Renki hazırlıyanlar yeni bir şey getirmeyi — bilmişlerdi, magazini tatlı bir dekor içinde veri- yorlardı, güzel güzel hanımcıkların dekolte resimlerini koyuyorlardı, mecmuanın mizanpajı derlitopluydu. Eh, bunca emekten sonra İktidarı da "çaktırmadan" tutuyorlardı. Ama, hiç sıkmadan ve bilhassa malüm kü- für edebıyatından savcıların — hare- kete geçmemesi neticesi beliren küs- tahlıktan uzak kalarak... İşte bu ye- ni gazete - mecmuayı alanlar geçen haftanın sonunda şöyle bir haber o- kudular "Meclisin tatili, pek tatile benze- miyecek. İki dersten — bütünlemeye kalmış okul ogrencılerı gibi, mebus lar, güzel İstanbuldan bir geçecek— ler, seçim dairelerine söyle bir uğra- yacaklar yazın kızgın sıcağında ye- en Meclisteki sıralarına dönecek* ler... Ankaranın Abu havasından faz- la ırak kalmaya ne dış meseleler, ne de iç durum yatkın... Kaldı ki, İktidar partisi ara top- lanma kararı almasaydı. Muhalefet 122 imza ile istediği gün şıp diye o- lağanüstü oturum ister, taktikte üs- te çıkardı. D. P. böylece C. H. P nin kolay manevrasını önlemiş ol- du." Halbuki bu yazının ihtisarından 48 saat önce, çarşamba günü. Büyük Meclis hiç de ara.toplanma kararı al- madan, D. P. milletvekillerinin rey- lerıyle l Kasıma kadar tatile girmiş- ti. "Yatkın olmayan dış meselelere ve iç duruma" rağmen.. "Muhalefet 122 imza ile istediği gün AKİS, 5 TEMMUZ 1958