5 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

5 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER şıp diye olağanüstü oturum mi, taktikte üste çıkacak" tı! De- mek ki D. P. "C manevrasını önleyememiş" ti! yapayım derken çıkarılan bu göz, i- çinde bulunduğumuz hafta zarfında siyaset adamlarını pek eğlendirdi. Reddedilen teklif ma, doğrusu istenilirse Şerif Ar- zıkı yanıltan bir red kararı olmuş tu.. Yoksa, D.P. nin yüksek çevreleri Meclisin yaz tatilinin 1 Kasıma ka- dar sürdürülmesinin hakikaten aley- hinde bulunmuşlardı. İstemişlerdi ki, Meclis ağustos sonunda yeniden iç- tima etsin. Bun, milletvekilleri — yanaşma- mışlardı. Tatılı bölmek lüzumsuzdu. Zira ortada "yeni tedbirler" isteye- cek bir vaziyet yoktu. D. P. Grubu senelerden beri icranın — arzuladığı bütün tedbirleri, hemen gık demeden kabul etmişti, bunları Meclısten ge- çirtmiş ve ıcranııı elıne vermişti. Da- ha iyisini bile mıştı: İcranın bu tedbirleri nasıl kullandıgını merak saikiyle olsun kontrol dahi etmemiş- ti. Şimdi, bunlar mevcutken Gruptan talep edilecek başka bir şey olma- mak gerekıyordıı İcra. işleri düzene sokmak için yeni tedbırlere değil, bızzat kendisini bir düzene sokmaya muhtaçtı. Bunun için de milletvekilleri Kasıma kadar müh- let veriyorlardı. Kasımda döndükle- rinde işlerin arap saçı halini muha- faza ettiğini gordııklerı takdirde, kol- ları her şeye rağmen sıvayacaklard D. P. yüksek çevrelerinin ara top- lanma kararı alınması yolundaki ar- zuları bu yuzden reddedilmişti ve uysal Şerif Arzık D. P. yüksek çev- relerinin bir arz sunun nasıl olup ta milletvekilleri tarafından reddedile- bileceğini bir türlü anlayamadığın- dan hataya düşmüştü. Seçim bölgelerine doğru itekim bu haftanın ortalarında, Bayramın sona ermesini takiben bir çok vilâyet halkı milletvekille- rini bağrında buldu. Tabii bazıları her milletvekiline sanki resmi hak- larıymış gibi verilen ve Samed Ağa- oğlunun son Meclis celsesinde bah- settiği teamüllerden biri haline ge- lip adeta kanunlaşan üç bin İiralık dövizi cebine koymuş ve aklınca en ıstıfadelı bulduğu -Avru veya Suriyeye- seyahate çıkmıştı. Dıger bir kısım "kalantor milletvekili" ise, seçim bölgesi halkının ve ondan da çok İktıdarın başının kendısıne olan itimadından n bulunduğu için İs- tanbul plajlarından ayrılmaya lüzum görmemişti. Ama bunlar bir ekalli- yet teşkil ediyorlardı. vekillerinin büyük nin karşısına çıktılar. Karşısına çık- tılar ve onun çatık kaşlarıyla karşı— laştılar. Millet, durumdan memnun değildi. Mııhalıf vatandaş memnun değildi, tarafsız vatandaş memnun değildi, muvafık vatandaş —memnun değildi. 6 Baha Akşit Basınız imzayı! D. P. Grubunun bir çok mensu- bu memnuniyetsizligin Badece yedi ay içinde bu kadar artmış — olması karşısında hayret etmekten kendısı- ni alamadı. D. P. teşkılatına gelınce o, sesinin var kuvvetiyle Kongreyi toplayınız" dıye bağırıyor- du. Bir çok ilde ilçe kongrelerı da- hi tamamlanmamıştı. a D. P. he- le 1954'ten bu yana butun hayatiye- tini kay iş ve kendisini, kontrol- la vazıfelı bulunduğu kimselerin ka- dife eldiven içindeki demir ellerine terketmişti. Fakat 1957 seçimlerinin, P. büyüklerinde bırakmadığı uya- rıcı tesiri D. P. küçüklerinde ziyade - Himmet Ölçmen Tasvipkâr — yardımcı siyle bıraktığı milletvekillerinin ilk temaslarında ortaya çıktı. Bu iki sı- nıf inin arasında mutavassıt- tık yapması gereken Meclis Grubu- nun da 1955 sonbaharı hadiselerin- den sonra icra karşısında teslim bay- ragını çekmesi murakabesizlik ekle- rinin tahribatını ziyadesiyle arttır- mıştı. Fakat bu haftanın ortasında beli- ren kanaat D.P. nun, Meclisin Kasımdaki -veya önceki- toplantısı- na değişik bir ruh haleti içinde, -ku- lağı ve vicdanı vatandaşın hakika- ten dayanılmaz ıstıraplarıyla dolu o- larak geleceği yolundaydı İlk belirti: Seçimler eclisin tatili bittiğinde D. P. milletvekillerinin gördükleri ve işittiklerinden ders alıp almadıkla- rı Gruplarında yapacakları ilk se- çimlerde kendisini belli — edecektir. Grup, hem kendi Başkanıyla iki Baş- kan vekilini, hem de Büyük Meclisin Başkanıyla Başkanlık divanını seçe- cektir. Bu zevatın şahsiyetleri Gru- olacaktır faaliyeti D. P. içinde pek yakın Ur zamanda başlayacağa — benzemekte- ir. Hakikaten yaz ayları D. P. nin çeşitli hiziplerinin gayretleriyle do- lu olarak geçecektır "Seçim bölgesi gezintileri" şüphesiz Yaylacıların a- dedini arttıracak, tehlike — çanlarını ok kimsenin ta kulağı dibinde çaldıracaktır. Fakat "“muhalif — hi- zip" in derdi daima lidersizlik ol- muştur. P. de bir çok hayırlı te- şebbüs bu yüzden fiyaskoyla netice- lenmiştir. Bu sefer vaziyet değişik olacak mıdır? Yaz ayları D.P. ye, en ziyade muhtaç bulunduğu şeyi, Baş- bakan olmasa bile Başbakan karşı- sında bir murakabe unsuru rolü oy- ayacak ve etrafına hiç olmazsa yü- zün üstünde milletvekili toplayacak —Muhalefetın de 180 milletvekili var- midir? Da- dan çıkıp biraz sivrildiğinde gibi kalmakta edecek midir ? Yoksa şimdiye kadar başkalarım a- yartan çeşıtlı cazıbeler onun da ba- ını döndürecek ir? Meselâ bir zamanların "Mulıalıf Grup liderleri" Çelikbaş ile Kalafatın, daha sonra aynı role heveslenen Samed Ağaoğ- lunun, bir ara hakikaten ciddi ümit- ler veren Nedim Ökmenin zamanla nerelere geldikleri hiç kimsenin meç- hulü değildir. D. P. Grubunun bu- günkü Başkam Halük Şamanı da 1955 yılındaki son D. P. Büyük Kon- gresinde görmüş olanların tanımala- rı, artık son derece güçleşmiştir. Bir 1940 Demokratı S ene 1955, Ankarada Büyük Si- nemada D. P. nin Büyük Kon- gresi toplanmış. Hava son derece e- lektrikli. Genel Başkan Menderes son AKİS, 5 TEMMUZ 1958