5 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

5 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

kuvvetle muhtemeldir. Her halde Menderese Kasım, sonuna kadar iş- leri ve etrafınıdüzeltmesi için müh- let verildiği bir hakikattir. Menderes yeni şansı iyi kullanacak mıdır, yurtta bilhassa D. P. için en faydalı hava olan yumuşak havayı, Bahar Havasım kuracak mıdır, yoksa 1955 yazındaki gibi "sert usulleri" mi de- neyecektir, orasını şimdiden kestır— menin imkânı yoktur. Zira bunu, biz zat Genel Başkan bılmemektedır Hadiseler, Menderesin asa'bı ve etra- fın telkinleri tutulacak yolu tayin e- decektir. C H. P. Kongreler mevsimi B u haftanın sonunda pazar günü, eğer İsmet İnönünün bir manii çıkmazsa seçimlerin C. tara- fından kazanıldığı bir 1lçe merkezi heyecanlı saatler yaşıyacak. Muha- lefet lideri partisinin — Kadıköy ilçe kongresine gidecek ve orada bir ko- nuşma yapacak. Bu, . P. hatip- lerine Meclisin yaz tatılı sırasında millete verecekleri konserler için bir la sesi yerine geçec ek. — İstanbulda seçimler D P. li — milletvekillerini Büyük Meclise göndermiştir ama Ka- dıkoy 11çesınde galıp C. H. P. dir. Za- ten C. nin Kadıköy teşkilâtı en faal ve canlı teşkilâtlardan biri- İsmet İnönü Kadıköyde, milletin bugün için en esaslı meselesi olan iktisadi duruma temas edecektir. Muhalefet liderinin nazarında ikti- sadi durumun rejim meseleleriyle yakın ilgisi hiç kimsenin — meçhulü degıldır Bu bakımdan Muhalefet li- derinin, son zamanlarda olduğu gibi n çok sert, fakat aynı derecede yapıcı ve Iktıdara el uzatıcı bir ko- nuşma yapmasını beklemek lâzım- dır. Kıbrıs davasına gelince, eski Devlet Başkanının dış politika işle- e kadar -ihtiyatlı ve dıkkatlı oldugu bılınmektedı Yani Zu- da kendisinden bir parti kongresın— de fazla söz beklemek caiz değildir. Fakat konuşma, hiç şüphe yok bil- hassa akisleri bakımından ehemmi- yetli olacak ve tatil aylarında mu- halif sözcülerin bilhassa parti kon- greleri vasıtasıyla millete yapacak- ları hitaplarda hangi tonu seçecek- lerini gösterecektir. Bu tonun, İkti- dar ileri gelenleri tarafından hıç, a- ma hiç beğenilmemesi kuvvetle muh- temeldır Ama de tler ortadayken ve deva ciddi şek aranmazken Muhalefetın sesi elbette ki sert çı- kacaktır. Tatil hazırlığı u haftanın ortasında C H. P. i- leri gelenleri Ankarada Bayındır sokaktaki Genel Merkezde toplandı- lar ve vaziyeti aralarında görüştü- ler. İsmet İnönüye yurdun muhtelif taraflarından alınan bilgiler aksettı— rildi. Memleketin bir çok — yerinde AKİS, 5 TEMMUZ 1958 halk, ümit ışığı olarak gozlerınıes— ki Devlet Başkanına dikm Ha- yatın ucuzlamasını ondan beklıyor— lardı, Kıbrıs meselesinin bizim lehi- mize bir gelişme göstermesini ondan beklıyorlardı bolluğu ondan bekli- yorlar Doğrusu istenilirse bu ra- porlarda belki C. H. P. bakımından aşırı iyimserlik vardı ama, realite- leri aksettirme bakımından fazla mübalâğa yoktu. Hakikaten hafta- nın başlarında yurdun muhtelif ta- raflarına dağılmış — olan A Grubu mensupları kendılerıne fev- kalâde sempatik muhitler buldular ve biraz da şaştılar. Bu muhitlerin arasında daha yedi rini C. H. P. den esırgemış Ege ve Trakya belgeleri de vardı. İktisadi durumun biraz daha — bozulması ve bilhassa son zamlar halkın ruh ha- letini ve temayüllerini Muhalefet partisi lehinde geliştirmişti. YURTTA OLUP BİTENLER Adalet Hak yerini bulur 1957 seçimlerinin hemen akabinde vuku bulan bir hâdisenin ıstırabı geçen haftanın ortalarında hiç ol» mazsa kısmen kapandı. İstanbulda “orduyu isyana, teş- tevkif edılen ve vik" orduda fesat yaratma”" suç- arından sanık dokuz subay aylarca mevkuf kaldıktan sonra parti parti ve son partisi Kurban Bayramından üç gün evvel olmak üzere tahliye edildiler. İçlerinde albayların ve yar- bayların ekseriyeti teşkil ettıgı ve hemen hepsi de kurmay olan O- kuz subaydan içerde — yalnız muhbır ınbaşı Samet Kuşçu kaldı. Hâdisenin ilk tahkikatı büyük bir gizlilik içinde cereyan etti. Öyle ki, hâdiseyi halk efkârı ancak yabancı gazete ve ajanslardan — öğrenebildi. İnönü nabız yokluyor Sonradan da olsa akıl başa geldi Alınan karara göre C. H. mil- letvekıllerı ve Genel Merkez ılerı ge- lenleri Büyük Meclisin kapalı kaldı- ğı aylarda vatan sathını tarayacak- lar, İnönünün tabiriyle — vatandaşa ümit vermeye çalışacaklardır. Bu fa- aliyet karşısında D. P. nin parti O- larak âciz kalması ve bir ara de- nendiği gibi hükümet marıfetıyle Muhalefetin çalışmalarının önlenm Si 1htımah vardır. Fakat İnönünü n son ay içinde bu nevıden teşebbüsle- ri elinin tersıyle itmiş ve yırtmış ol- ması elbette ki Muhalefet mensup- larının yılgınlık göstermesini Önle- yecektir. Zaten bahis mevzuu teşeb- büslerin bizzat D. rubu tarafın- dan asla tasvip gormemesı ve Gedik tnetodlarının benimsenmemesi tatil aylarının belki sert tartışm malı ama inşallah hadısesız geçecegının delili- dir. Üstelik D.P. sakin havaya şiddetle muhtaç oldugu herkes tara- fından bilinmektedir. İlk tahkikatın sona ermesinden son- ra, İstanbulda eski Harbiye binasın- da teşkil edilen askeri mahkeme giz- lilik kararını kaldırdı. Duruşmalar aleni celselerde — yapılmaya başladı. Bu celseler başından sonuna kadar gayet enteresan safhalar arz etti. Muhakemenin aleni olmasına rag— men, neşir yasağının devamı yüzün- den gazeteler neşriyat kânını bulamadılar. muhakemeyi takip edenlerin anlat- tıklarından öğrenilebilmektedir. Fa- kat askeri muhakemeleri dinleyici olarak takip edebilmek de, bir ta- kım formalitelere bağlıdır. Bu yüz- den celselerde pek az dınleyıcı -hazır bulunabılmektedır Askeri — muha- kemeleri kadınlar takip edemez. Er- keklerin ise reşit olması ve rüştlerini isbat mecburiyeti vardır. Ordu men- supları bu tip muhakemeleri takip edebilmek için sanıklardan en az bir üst rütbede olmak — mecburiyetinde- 9