19 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

19 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

IRAK HADİSELERİ Harbinden beri ilk defa olarak Orta Doğuya asker çıkara Amerikanın bu hareketi, talihsiz Süveyş seferi- nin ikinci yıldönümüne rastladı. Amerika ilk iş olarak Lübnanı si- lâh kuvvetıyle elde tutmak kararını vermiştir. 'Böylece yıkılmakta oldu- ğu anlaşılan bina, yeni bir ev bulu- nuncaya kadar ayakta tutulmak is- tenmektedir. —Amerikayı bu kararı almaya sevk eden sebebleri anlamak zor değildir. Eisenhower Doktrinini ortaya atan Amerika, himayesi al- tına aldığı hükümetleri — hakikaten koruduğunu ispat etmek zorundadır. Âciz gösterirse, sadece Orta Doğu- da değil, dünyanın dört bucağında- ki dostlarının itimadını kaybedece- ğini ve Amerikan düşmanlarının cür- etini arttıracağını düşünmektedir. Bu sebeble, dostlara sahiden dost ol- duğunu göstermektedir Ne var ki, dostlarını yanlış seçtiği için bu hi- maye siyaseti beklenenin tam tersi- ne netice vereeektir. Krutçef Arap halkının dostunun Rusya, sevilmiyen kralların dostunun Amerika olduğu zehabını verdiğinden dolayı Eisenho- wer'e ve Dulles'e müteşekkirdir! A- merikayı böyle neticesi vahim ka- rarlar almaya sevk eden sebeb sade- ce" bunlardan ibaret değildir. dat Paktının mucidi İngiltere ve Or— ta Doğulu dostlar onu bu yola etmek için bütün ikna Vasıtalarım seferber etmişlerdir. Nuri Said sa- yesinde Orta Doğu petrolünü kont- rol etmek sevdasında olan Majeste- lerinin mazide yaşıyan Muhafazakâr Hükümeti, Bağdat darbesi ve Gü- neydeki petrol şeyhliği — Lahec'deki ayaklanmalar karşısında ikinci- bir Süveyş denemesinden başka hal ça- resi görememektedir. Tabii ki bu i- kinci Süveyş seferi hâdiselerden ma- şallah çok iyi ders alındığı için- A- merikanın koltuğunda yapılacaktır. Askeri turistler B u haftanın ikinci günü Amerika nın atletik ve yakışıklı sılahen— dazlarının turistik Beyrut sahilleri- ne çıkartılması nefis ve güneşli bir havada yapıldı. Plajlarda denizin ta- dını çıkartmakla meşgul bir takım Beyrutlular bu tepeden tırnağa ka- dar silahlı beklenmedik misafirlere aldırış bile etmediler. Beyrutta tam bir sükünet | ve mütareke havası hü- küm s Halbukı “Lübnana asker, çıkart- mayı haklı göstermek için Eisenho- wer'in çizdiği tablo, bu sakin havay- la taban tabana zZıttır. Çıkartmanın akisleri merikanın çıkartma haberi Avam Kamarasında yıllardan beri gö- rülmemiş bir fırtınaya sebep oldu. Silâha baş vurmanın en kutü siya- set olduğuna inanan İşçi Partisi milletvekilleri hükümet sıralarına önmüşler "utanın, utanın" diye bağırıyorlardı. "İkinci Süveyş" ses- eri sık sık işitiliyordu. Bir millet- vekili, Amerikanın hareketini tam manasıyla desteklediğini — söyleyen Dışişleri Bakam Selwyn — Lloyd'dan 10 1956 'da Macar hükümetinin Rusyayı müdaheleye çağırması ile Amerika- nın Lübnan Cumhurbaşkanının da- veti üzerine harekete geçmesi ara- sında ne fark olduğunu sordu. Partilerin izinli sayıldığı — Gene- ral de Gaulle Fransasından ise hiç bir tenkit sesi gelmedi. Bilâkis, Ak- deniz Filosunu Beyrut istikametinde sefere çıkartan Fransa kendisini as- keri harekâtın dışında bırakacaklar diye korku içindedir. an si- lâhendazlarının yanında yer alabil- mek için sabırsızlanmaktadır. * Siyah bulutlar B * haftanın ortasında Amerikan müdahelesinden sonra Orta Do- ğuda hasıl olan durumu realist bir gözle inceleyenler endişelerini sakla- mamaktadırlar. Endişeler Amerikan müdahelesinin Lübnana — münhasır kalıp kalmayacağının bilinememesin- den ileri — gelmektedir. — Müdahele Lübnan hudutlarını aşmazsa, korka- cak birşey yoktur. Rusyanın Lübnan için propaganda mahiyetinde sözler- den ileri gitmeyeceği muhakkaktır. Fakat Amerikanın, hukuken Krallar Federasyonunun başına geçen Kral Hüseyinin yardımına — koşması — ve "takviyeli" Ürdün ordusunun Bağ- ürümeye kalkışması — herşeyi değiştirebilir ve dünyayı üçüncü bir harbe sürükleyebilir. Washington'dan son gelen haber- ler böyle bir endişenin yersiz olma- dığım göstermektedir. P. Eisen- hower'in Kongre İiderlerine. Kral Hüseyin yardım isterse — Amerikan Camille Chamoun Sebebi — hikmet askerlerinin Ürdüne gönderileceğini söylediğini bildirmektedir. Amerika- nın giriştiği büyük öÖlçüdeki askeri hazırlık da bu haberi az çok teyıt etmektedir. Nebraska'daki, ha' daki hidrojen bombalarıyla stratejik hava kuvvetlerine hazır ol emri verilmiştir. Bu hazırlık, Rus- yaya gönderilen "yaklaşma — vaka- rım" tarzında bir ihtar mahiyetin- dedir. Atlantik ve Pasifik filoları da ayni emri almışlardır. Taktik hava kumandanlığı uçakları — meçhul bir istikamete doğru harekete Kenyadan Adene asker sevk eden Ingılterenın muaz- zam Eagle uçak gemisi Beyrut açık- larına doğru ilerlemektedir Adanada Amerikalılar B arada çarşamba günü Adana- lılar büyük Amerikan uçakları- nın onbin kadar Amerikan askerini bütün teçhizatı ile birlikte vilâyet- lerinde bulunan NATO üssüne taşı- dığına şahit oldular. — Öğleyin saat birden, itibaren uçaklar öylesine sık şekılde gelip gitmeye başladı ki bü- tün halk endişe içinde yollara dökül- dü. Hükümetin hemen o gün bir teb- liğle durumu açıklayıp halkın heye- canınıteskin etmemesi hatalı oldu. Amerikan askerleri yem bir müda- hele teşebbüsünden ziyade bir Rus mukabil müdahelesi ihtimalini ber- taraf etmek için Adanaya yerleşi- yorlardı. Amerika Rusyanın Maca- ristandaki hareketine müdahele et- memişti, Rusyanın da Orta Doğuyu Amerikanın hayat sahası tanımasını istiyordu u yük çaptaki hazırlık, as- keri müdahelenin Lübnan hudutları- nı aşması ihtimalini — kuvvetlendir- mektedir. Bu takdirde Mısırın ge- risindeki Rusya ne yapacaktır? U- çüncü bir Dünya Harbi olmasa bile büyük bir Kore Harbi imkânsız gö- rünmemektedir, Maamafih işler bu safhaya gel- meden Önce, Birleşmiş — Milletlerin diplomatik harplere sahne — olması muhtemeldir. Sulh isteyen insanla- rın gözleri halen Birleşmiş Millet- lere çevrilmiştir. Platonik destek V aziyet bu iken çarşamba günü Ankaradan İstanbula gelen İran, Pakistan ve Türkiye Devlet Baş— kanları Yeşilköyden — Umur yatına bindiler ve güzel Boğaziçi sahilleri- ni yalayarak Kilyosa kadar uza dinlendirici bir gezinti yastılar. Dev- let Başkanları daha Ankaradayken Amerikanın Lübna müdahalesini tasvip ettiklerini bıldirmişlerdir. Fa- kat toplantılarda alınan karar, bek- leme ve müdahele etmeme kararı- dır. Bu. son derece akilane bir tu- tumdur ve Türkiyenin — hayrınadır. Her hangi bir yere asker sevketmek bizim için bahis mevzuu — değildir. Şimdilik harp yoktur. Bilhassa Pa- kistan Cumhurbaşkanı, böyle bir yo- lun tutulmasına taraftarlık etmiştir. AKİS, 19 TEMMUZ 1958