19 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

19 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

IRAK HADİSELERİ sosyetesinin davetli olacagı mükellef ir suvare verilecek -bun: böyle toplantılardan hiç hazzetmeyen Men- r hâlde gitmeyecekti- ayrı- köşkünde, — Yeşilköydeki lokalinde, Çadır — köşkünde ve Umur yatında —resmı sıfatı mo- tor, yemekler yenece Pazartesi günü saat 9.10'da. İs- tanbul sokaklarına son Irak bayrak- ları asılırken Irak Hava Yollarına ait Viscount tipinde, dört — motörlü Yiacl Uçağı Yeşılkoye indi. Uçaktan, yolculardan evvel Dowdy adındakı ikinci kaptan, adeta atladı. Büyük bir telâş içinde olduğu göze çarpı- yordu. Önüne ilk çıkan adama |- rakın Ankara Büyük BElcisi el Raviyi görmek istediğini, ona me- saj getirdiğini bildirdi. Uzunca boy- lu, esmer ye toplu, siyah gözlüklü adam Büyük Elçinin meydanda bu- lunmadığını söyledi. Bunun üzerine tulumunu çıkarmamış olan Dowdy muhatabından Türkiye Dı- şişleri Bakanlığına mensup bulunup bulunmadığını sordu. "Oo, tabii!" dedi. -Aslında, Hürriyet ga- zetesinin muhabiri Firuz Makulu i- di- İkinci kâptan Irakta büyük ka- -ışıklıklar olduğunu, ordunun Haşi- -i tahtını devirdiğini, Faysal ile Nuri Said — Paşanın meçhul bulunduğunu, İstanbula ge- lemeyeceklerini bildirdi. Haberi a- lan Firuz Makulu telâş içinde olan Dowdy'yi Irak Başkonsolosu Sefa beye götürdü, onun emin elleri ara- sına bıraktı. Haber bir bomba tesiri yaptı. Meydanda karışıklık owdy'nin ihtilâl haberini verdi- ği saatte dınleyenler hâdisenin teyid edildiğini öğrendiler.. Haber yıldırım' süratiyle şehirde ya- yıldı. Saat dokuzu biraz geçiyordu ki Cemil Sait Barlas Heybeliadâya telefon ederek — vaziyetten — İsmet İnönüyü haberdar etti. Fakat asıl karışıklık Yeşilköyde hüküm sürü- yordu. Irak Kralı saat 10.30'da gelecek- . Kendisini karşılayacak olanlar teessür içindeydi. disine haber verilmesi ihmal edilmiş olduğu anlaşılan Koraltan frakı için- de butun heybetiyle göründü ve ruca Şeref salonuna giderek orada bekleyenlerle buluştu. Haberi duydu- ğunda gür sesiyle "Olmaz efendim, , doğru değildir, yanlıştır" de- diği işitildi. Pakistan, İran ve Lüb- nan elçileri de Yeşilköye gelmişler- di. Fotoğrafçılar harıl harıl flaşla- rını parlatıyorlardı. Saat 10.30'da i- tina ile giydirilmiş tığ gibi Mehmet- çiklerden müteşekkil ihtiram kıtası, başında bandosu meydanda 1l'de de Menderesin ta- biriyle "Hiltoncular" siyah, eski bir Ford arabasıyla göründüler. Zorlu- nun yanında Esenbel ve Tepedelenli vardı. Hilton otelinden son süratle gelmişlerdi. Ford, tayyarelerin ma- 6 akıbetlerinin. yerini. nevra sahasına girdi. Zorlu evvelâ otomobilden hiç inmedi. Menderesin meydanda — olmadığını — öğrenmişti. Bu sırada Ziya Tepedelenliye ait bir bavul otomobilin bagajından bir tür- lü çıkarılamıyordu. Büyük bir asa- biyet içinde bulunan Zorlu arabadan atladı, "haydi, çıkarın sunu be bira- der" dıyerek Tepedelenlinin bavulu- nu kaptığı gibi bagajdan — çıkardı. Sonra tekrar arabaya binildi ve Flor- yaya hareket edildi. Bu sırada Ko- raltan da gitmişti. Deniz köşkünde Bayar, Koraltan, Menderes, Zorlu, Esenbel ve el Ka- mesi kararlaştırıldı. danda "Hiltoncular" 1n protokol kıs- Nuri Said tüfekle Ateş - almadı mı memurları resmı karşılayıcılara Irak heyetinin "mazeretine binaen gelemeyeceğini — bildirdiler. Hava meydanının harem bölümü haline ge- tirilmiş milletlerarası bekleme salo- nunda İraklı kadınlar ve Prenses Fazılanın akrabaları ağlaşıyorlardı. Saat 11.50'de Devlet — büyüklerinin Floryadan yola çıktıkları haberi a- lındı. Bir sözcü Bağdat Paktı top- lantısının Ankarada yapılacağını ga- zetecilere açıkladı. Sonradan anlaşıl- dı ki Irak hadiseleri dolayısıyla ica- bında dünyanın her tarafı ile temas edilmesi gerektiğinden toplantıların plaj ve sayfiye şehri İstanbulda de- ğil, Anayasada başkent olarak der- piş edilen Ankarada yapılması mu- vafık görülmüştür. Dışişleri Bakan- lığının telsizi, şifre memurları, mü- tehassısları ve bütün dünya memle- ketlerinin siyasi temsilcileri Ankara- da bulunmaktadır. Böylece, memleke- tin Ankaradan idare edilmesi gerek- tiği meydana çıkmıştır Büyüklerimizin üzüntüsü aat tam 12'de Cumhurbaşkanlığı forsunu taşıyan plâkasız, — siyah Cadillac son süratle manevra saha- sına girdi, evvelâ —Şeref — salonuna doğru ilerlerken sert bir virajla so- la döndü. Solda üç askeri uçak du- ruyordu. Arabanın içinde sağda Ba- yarı, solda Koraltanı, ortada Men- deresi görenler ugurlamanın icapla- rını yerine getirmek için yaşların- dan ve hallerinden — beklenilmeyen bir çeviklikle piste fırladılar ve Ca- dillac'ın arkasından koşmaya başla- ıilar.. Koşanlara evvelâ e o- lup bittiğinin pek farkında gö- rünmeyen polisler de tıklı- lar fakat sonradan akılları — başla- rına geldi ve ilk iş olarak gazeteci- leri durdurdular, fotoğrafçıların re- sim çekmelerine mani oldular. Koyu renk elbiseler giymiş olan Bayar da, Menderes de üzgün ve şaşırmış gö- rünüyorlardı. On. dakika sonra on- lara Zorlu da katıldı ve askerı uçak hemen havalandı. ada, bir taraftan bayrak- lar ve halılar toplanır, Irak Krali- yet forsu, İran Şahının forsu, kistan ve Türkiye Cumhurbaşkanh— ği forsları direklerden indirilirken, let Başkanları ile milli marşlar ça- lınırken sırasıyla ayakta — duracağı kırmızı çuha zeminli ve madem par- maklıkları altın gibi sapsarı cilalan- mış platform askerler tarafından sö- külmekteydi. Bu işler yapılırken, Türk ve yabancı diplomatların, Dev- let adamlarının Ankaraya gitme za- ruretleri Yeşilköy hava alanında bü- yük bir keşmekeş yarattı. Askeri u- çaklar temin edildikçe peyderpey sevkiyat başladı. Şeref — salonunun büfesine yerleştirilmiş, kristal süra- hiler içindeki buzlu şerbetler da geri gönderildi. t 13.30 da Ankaradan gelen T. H. Yollarının Baz uçağıma hos- Münevver hanım, — üzerlerinde . Harici- ye Vekili" yazılı, kırmızı mühürlü üç büyük ve kalın zarf ile iki paket ge- tirdi. Zarf ve paketlerde ayrıca, bak- la gıbı kırmızı majiskül harflerle va- adi "ÇOK ACELE" ibaresi de bu- lunuyordu. Münevver hanım bunları derhal T. H. Yolları Bürosuna tes- i. Zorlu İstanbuldan Ankara- ya saat 12.10 da hareket ettiğine gö- re, vesikalarla Zorlu havada karşı- laşmışlardı. Biri gidiyor, diğeri ge- liyordu. Yeşilköy hava meydanını en son terkedenler, karşılama ve uğurlama törenlerinde beklemeye antrenmanlı D. are Kurulu Üyeleri oldu- lar..İki saat sonra İstanbul sokakla- rındaki bayraklar indirildi. Ankaradaki keşmeke arışıklık Ankarada devam etti. Ik uçaktan inen Bayar, Mende- AKİS, 19 TEMMUZ 1958