19 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

19 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Orta Doğu Bağdatsız Bağdat Paktı B u haftanın ortasında çarşamba günü, vaktin öğleye yaklaştığı bir sırada Ankaradaki — Esenboğa hava meydanı iki gün evvele naza- ran bambaşka 'bir manzara gösteri- yordu.. Dogrusu istenilirse — hiç bir şey de, hadiselerin seyir istikameti- ni bu değişiklikten daha iyi gözler önüne seremezdi. Pazartesi günkü şaşkınlık, karışıklık, hazırlıksız du- rum ve panik havası yerini intiza- ma, tedbire, tabii şatafata ve gös- terışe bırakmıştı. Bu, Bağdat Paktı için "“normale avdet" manasını ta- şıyordu. Hakikaten çarşamba günü Esen- boğa hava meydanında bulunanlar kadın elbiselerindeki meşhur — çuval modasının bütün inceliklerini tetkik etmek fırsatım ele geçirdiler. Rüz- gâr, Hava Yolları tarafından Dev- let erkânının gezilerine tahsis edil- miş olup pistin kenarında duran meşhur Viscount uçağından gerilere doğru Paris parfümlerinin baş dön- dürücü kokusunu getiriyordu. Uça- ğın yanına, o gün İstanbula gidecek İran, Pakistan ve Türkiye — Devlet Başkanlarıyla onların refakatindeki zevata teşyie gelen kadınlı erkekli kalabalık dizilmişti. — Saat 11.50'de Viscount, yolcularını alarak hava- landı. Devlet Başkanları meydana, mu- tad — veçhile bayraklar asılmış An- kara caddelerinden çok sıkı bir em- niyet tertibatı içinde geçerek geldi- ler. Trafik durduruldu, yollar tutul- du. Trafik yalnız şehirde değil, ha- valarda bile sekteye uğradı. — Dört saat müddetle "hava muhalefeti" yüzünden Esenboğadan uçak kaldı- rılmadı, Esenboğaya uçak indirilme- di. Hava, ancak Viscount uçtuktan 4 sonra muhalefetinden vaz geçti ve normal seferler başladı Pazartesinin aksine — meydanda her şey hazırdı. Merasim kıtası, ba- şında bandosu ve alay sancağı ol- duğu halde yerini almıştı. — Devlet Başkanlarının üzerine — çıkacakları platform kurulmuştu. Şahın geldiği gun olduğu gibi, direklere İran bay- rağı yerine Irak bayrağının çe kıl mesi tarzında İlâubaliliklerden dik- katle sakınıldı. Uçağın muteber yolcuları hare- ket saatinden pek az evvel meyda- na dahil oldular Hazır bulunanların alâkasını en ziyade. Şahın güzel kı- zı çekti. Bilhassa hanımlar kendisi- ni inceden inceye gözden geçırdıler Prenses Şehnaz lâciverte yakın vi renkte, beyaz benekli bir elbıse giymişti. Şapkası çantası Ve çok u- zun topuklu ayakkabıları ile elinde tuttuğu mantosu beyazdı. egüm Mirza da dikkat topladı. Onun üze- rinde beyaz çiçekli, yeşil bir — sari vardı. Bayan Gedik ile bayan Uça- ner Prensesle Begüme birer buket takdim ettiler. Mutad merasimden ve İranlı uğurlayıcı erkeklerin Sahan elini öpmelerinden sonra — -kadınlar reverans yaparak el sıktılar, uçağa evvelâ İran, sonra Pakistan, sonra da Türkiye Devlet Başkanları girdi- ler, onları Koralttan, Menderes ve Zorlu takip etti. Sec adını taşıyan uçak İstanbula müteveccihen hava- landı. Sanki iki gün evvel Bağdatta e- sen bir rüzgâr bir tahtı devirmemiş. bir kralı, bir veliahtı ve bir başba— kanı sılıp süpürmemişti. Tabii ler küçük Faysalı, ince Abdullıllahı ve babacan Sir Nuriyi aramadı değil ama, aradan gecen iki günün sükü- net getirdiği müşahede edildi. Bu, millet için de huzur verici bir man- zara oldu. Devlet Başkanları İstan- bula gittiklerine göre demek hava- daki gerginlik azalmıştı. Uğursuz pazartesi Halbukı pazartesi kiye son derece heyecanlı günü — bütün saatler yaşadı. Hikâye, — sabahleyin Yeşilköy hava meydanında başladı. O gün saat 9.10'a kadar normal cereyan etti. İran, Pakistan ve Türkiye bayrak- larıyla süslenmiş, halılar getirilmiş, platform kurulmuştu. Şehirdeki ha- zırlıklar ise çok daha evvelden baş- lamıştı. Hilton otelinde kırk daire, resmi acılısı henüz yapılmamış Çı— nar oteli ile Park Otelde odalar a- yırtılmıştı. Hiltondaki daireler ara- sında, servis ücreti hariç günlük ki- rası 350 lira olan meşhur Karadeniz dairesi de mevcuttu. Aynı meziyete sahip Akdeniz dairesi ise, içindeki Amerikalı çıkmayı — reddettiğinden maalesef tutulamamıştı. Hiltonda ve Çınarda eşlerini alıp Ankaradan gel- miş hariciye memurları yerleşmış— lerdi. Bunlar, "Prensesin hesabına" bir kaç hafta geçireceklerinden pek mnun görünüyorlardı. Devlet Baş- kanlarından Şaha Şale köşkü Mir- zaya Küçüksu kasrı, tahsis edilmiş- ti. İrak Kralı Bebek koyunda demir- li Kraliçe Aliye yatında kalacaktı. Pazar günü Yeşilköy meydanına inen Ira ava Kuvvetlerine mensup bir askeri nakliye uçağı Kralın eşyala- rım bu arada geçen sene Boğaziçi sahıllerınde büyük 'sükse —yapan rist - Craft marka zarıf deniz mo- törü ile su kayağı takımlarını getir- miş ve bunlar yata — gönderilmişti. Faysal, mürettebatı silme İngiliz o- lan Kraliçe Aliye yatıyla — İstanbul konferansını takiben Fransız riviye- rasına gidecek ve yazın bir kısmını orada geçirecek nişanlısıyla buluşa- caktı. Devlet Başkanlarının ağırlan- ması için Dışişleri Bakanlığı 200 bin lira — civarında para — sarfetmişti. Programa göre Beylerbeyi saraylı- da, Fatma. Tatari vekerimesi — Ay- ferin de dahil bulunduğu Istanbul AKİS, 19 TEMMUZ 1958