23 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

23 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

AKİS'in Yazı Müsabakası "Milletlerin İktisadi Kalkınması Niçin Hürriyet içinde Olmalıdır?' ktisadi kalkınmaların içinde yapılmasını zaruri üç esaslı nokta vardır: hürriyet kılan u ne olursa olsun mıllet— hürriyetten dıyarda lıderler giriştikleri di kalkınma hamlelerini yürütmekte olsalar dahi, bilerek veya bilmeyerek bazı adaletsizlik- lerin husulüne engel olmaz veya o- lamazlarsa, — milleti teşkil - eden fertler kalkınma iyi gidiyor — diye bu adaletsızlıklerı mazur göreme- kte er. İnsanların hürmet e- dilmesi ıcabeden, aksi halde en se- ri reaksiyon yaratan duyguları a- dalet duygusudur. iktisa- 'başarıyla Liderlerin samimi gayretlerine rağmen, hürriyetin olmadığı mem- leketlerde, kalkınma bir zümre kalkınması halinde — tecelli ve temadi ederse buna şaşmamak lâzımdır. Çünkü böyle geniş bir fa- aliyet bahis konusu olunca liderle- rin kontrolda zaafa düşmeleri mu- kadderdir. kadderat ise milletçe kalkınmanın yerine zümre kalkınmasının vücuduna kâfi gelir. Üstelik ipin ucu bir defa kaçırıldık- tan ve kontrol hattâ liderlerden de çıkıp -ekseriya liderleri çevreleyen- dir muayyen zümre eline geçtikten sonra, tesadüfler iktisadi — alanda mucizeler yaratsalar dahi, bu mu- cizeler İçtimat hayatta husule ge- len moral tahribata şifa — olama- maktadırlar. Liderleri — milletten tecrit edegelmiş olan bu muayyen zümreler hurrıyetın olmadığı lerde ses geçirmez duvarlar vasfi- nı kolaylıkla kazanmaktadırlar. En güvenilir liderler dahi bir defa bu duvarlarla mahpus hale geldikten öbür yanda mukadderatıyla oynanan — milletin en canhıraş ve feryatları bile işitilemez ol- maktadır. Ama ne var ki bir -mu- ayyen yükseklikten sonra bu fer- yatlar duvarları sadece — yıkmakla kalmamakta, — ekseriya liderlerin başına yıkmaktadır. Zümre kal- kınmasına vücut verecek kifayet- siz lider kontrolü şüphesiz emin ve adaleti sağlayacak bir murakabe sistemi yaratmaktan uzaktır. Tek emin yol milletin bizzat kendisini AKİS, 23 AĞUSTOS 1958 VI kontrol ve murakabesi yoludur. Bu kontrol ve murakabelerin neticele- rinin liderlere ulaşması bir ikin şarttır. albuki bu neticeleri lı derlere ulaştıracak yollar sadece hürriyetin hüküm sürdüğü — diyar- larda' mevcuttur. —Kalkınmanın a- daletsizliği. mazur — göstermesine imkân mevcut bulunmadığına gö- re, adaleti temin için bu yollarda trafiği aksatmamak ve hele bu AKİS'in Müsabaka Şartları — AKİS'in bu seneki yazı musabakası için mevzu şudur "MILLETLERIN IKTISADI KALKINMASI NİÇİN HÜRRİ- YET İÇİNDE OLMALIDIR" *-Müsabakaya katılmak 1- çin gonderılen yazılar kâğıdın bir yüzüne makina yla ve orta aralıkta yazılacak uğu da 23x30 ebadındaki kagıtlarla iki sayfayı tecavüz etmiyecek- ir. ; *— Gelen yazılar önce A- KİSin yazı işleri kadrosundan kurulacak bir küçük jüri tara- fından incelenecek, uygun görü- len AKİS'te neşredilecektir. *— Tazıların nesrine 1 Temmuz 1958 de başlanacak- tır. 30 Nisan 1959 dan sonra gelen yazılar müsabaka dışında bırakılacaktır. — AKİS'te neşredilen ya- zılar 1959 Mayıs başında op- lanacak olan selâhiyetli bir jüri tarafından incelenerek, — birin- ciliği kazanan yazının sahibine 1.000, ıkıncılıgı kazanan yazı- nın sahibine 500 Bundan başka birinciliği kaza- nan yazının muharririnin resmi 1959 Mayısının ortasında çıka- cak olan Altıncı yılımızın ilk sayısının kapağını süsliyecek- tir. — Müsabakaya katılacak yazıların 'AKİS Mecmuası, ya- üsabakası servisi P. K. kara" adresine posta- lâzımdır. 58 - An lanması İsmet CANBEK yolları tahrip etmemek — lâzımdır. Daha mühimi ise kalkınmaya giri- şen bir millet nakil — vasıtalarının gidip gelecegı asfalt, ve şose yol- lardan önce, murakabe ve kontro- lün neticelerini idare edenlere u- laştıracak bu yolları havi — rejimi inşa etmelidir. 2. Tecrübeler göstermektedir ki, bir memlekette hürriyet liderlerin otorite ve nüfuzları lehine z mış veya ortadan kalkmışsa, ler gayelerinde ne kadar - samimi olurlarsa olsunlar üstelik gayeleri milletçe benımsenmış gayenin ta kendısı de olsa bir zaman gel- de etmektedir. Bu asırları doldur- muş bir gerçekt Baş donmesı sadece yerden ir- tifa bakımından yükselmekle de- ğil, işgal edilen mevkinin protokol yönünden ifade ettiği — yükseldikle de meydana gelmektedir Bu se- beple, milletlerin gelecegıyle İlgili iktisadi kalkınma hamlelerinin is- tenen neticeyi — verebilmesi — için, durumu pek çeşitli tesirlerin uza- ğında, soğukkanlılıkla — müşahede eden ve kıymetlendiren münevver- lerin fikirlerine lıderlerın kulak leri tiyac rdır. konu liderlerin istikbali konusu değil, milletlerin istikballeri konusudur 3. İlim realiteyi aksettirdiği i- çin hisle hareket etmek temayülün- , de olan liderlere nahoş görünmek- te, bu yüzden ekseriya iltifattan uzakta bulundurulmaktadır Ama ne var ki liderlerin ıltıfatına hail olamıyan ilim efkâ yede en büyük dayanak olmaktadır Za- ten bu yüzden değilimdir ki efkârı umumiyenin kanaatları — hilâfına hareket eden idareci zümreler en sonunda hüsrana uğramaktadırlar. İlmin neticeleri nasıl kafi ve tevi- le istidatsız ise efkârı umumiyenin ilme dayadığı kanaat ve fikirleri- nin neticesi de ilmin neticeleri vas- fındadır. Lıderlere ilmi ihmal ettir- ti bu yönden açıktır. Bu ise efkarı umumiyenin liderle- ri de içine alan çok geniş bir mu- rakabe sahasını havi olmasını, do- layısıyl buna imkân verecek hür bir rejimin mevcudıyetinı müstel- zimdir.