23 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

23 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER sokmuştur. Ancak bu silâh, Muha- lefetin umumi tutumu da, — Genel Sekreterin — hususiyetleri de malüm bulunduğundan fazla mübalâğa edil- memelidir. Kasım ülek olsa olsa D. P. li meslekdaşları — tarafından yuhalanacaktır ki, bunu tamamiyle haketmiş olduğu aşıkardır Böylece. geçen celsede yuhalanan D. P. liler haklı bir mukabele fırsatı bulacak- lardır Mücadeleye Menderes, D. P. çok Sıkışırsa müdahele edecektir. Başkan kim olacak? F akat Meclisin toplanmasının a- refesinde, — Ankarada bir husus daha merak ediliyordu:: Celseye kim başkanlık edecektir? Zira başkanın şahsı, müzakerelerin cereyan tarzı hakkında fikir verecektir. Eğer şembe günü saat 15'de Meclisin bu— yük çanını, frakları içinde daha hey- betli görünen Refik Koraltan çalar- sa görüşmelerin sükünet içinde ce- reyan etmesi ihtimali — artacaktır. Kürsüde bizzat Meclis Başkanım görmek. Muhalefeti memnun dahi e- decek ve ona, daha işin — başında, haklarını bizzat korumak mecburi- yetinde kalmayacağı hissini — telkin edecektir ki bu, reaksiyonları önle- yecektir. Buna — mukabil — kürsüde Başkan vekıllerınden biriyle karşı laşmak Muhalefeti "tetkik üzerine" alacaktır Hakikaten geçen haftanın sonun- da, Meclis Başkanının Meclisi top- lantıya davet eden tebliğinin kaleme alınış şekli memnunluk — uyandırdı. Refik Koraltan Muhalefetten ve İk- tidardan gelen talepler üzerine Ana- yasanın icabı olarak Meclisi toplan- tıya çağırıyordu. Gazeteciler, sadece bu davetten dahi bu defa Muhalefe- te konuşma imkânının verileceği ne- ticesini çıkarttılar. Böylece, 68 ya- sında bulunduğu halde, bilhassa şa- hane renkteki saçları ve iri vücuduy- la şaşılacak kadar genç gösteren Re- fik Koraltan küçük de olsa, bir ümit ışığı yakmaya muvaffak oldu D. uruluncaya kadar pek bılmmeyen ve sadece resmi kurucularından biri olma- sı itibariyle tarihe geçen Koraltan öylece hem C. H. nin, hem P. nin kurucusudur- Meclis Başka— nı seçildikten sonra asıl şöhretine kavuşmuştur. Hiç kimsenin o tari- he kadar bilmediği bir çok hususi- yetleri de Anadolu Ajansının ciddi sayesinde gün ışığına . Meselâ Koraltan ailesinin "Türk Tarihinde büyük — hizmetleri olan 700 senelik bir aile" olduğu bu çalışmalar neticesinde öğrenilmiştir. Bugünün Meclis Başkanı Divrikde doğmuş, tahsilini İstanbulda yapmış ve Hukuk Fakültesinden. — Anadol Ajansının tesbite muvaffak oldugu gibi, "aliyülâlâ" dereceyle mezun ol- muştur. Genç mezun Adliyeye inti- sap etmiş, müteakiben dahiliye teş- kilatında çalışmış, Polis Mudurluk— lerinde bulunmuştur. Trabzonda, ne Anadolu Ajansının cumlelerıyle ismi P. 8 "Trabzonun fedakâr çocuklariyle bır— leşerek ve ilk defa olarak Müdafaa Hukuku Vatan Cemiyetinin kurul— masını kolaylaştıracak" hizmetlerde bulunmuştur. Damat Ferit hukume— tinin kurulmasını müteakip — İsta bula gelmiş, avukatlıga başlamıştır Koraltanın Milli cadele esnasın- daki hizmetlerini, Anadolu Ajansın- dan dinlemek lâzımdır: “Fakat o günün şartları içinde İstanbulda çalışmak imkânını göre- mediğinden evvelce Divanı harbi ör- i müddeiumumisi ve fırka hukuk müşaviri olarak çalıştığı — Konyaya gelmiş, orada kuvvayi milliye teşki- lâtını kurmaya başlamıştır. Damat Feridin sağ eli olan Konya Valısı Cemal ile çetin mücadeleler yapmış ve Sivas kongresi sıralarında Vali- nin Konyadan firarını müteakip, Kon ya müdafaai hukuk teşkilâtım Tres- men -faaliyete getirmiş, Sivas Kon- gresi karariyle milli kuvvetleri ida- Refik Koraltan Sükünetin anahtarı re selâhiyetini üzerine almış — olan ve heyeti temsiliye adı ile işe başla- yan teşkilâtla işbirliği yapmış ve a- kabinde Ankarada toplanan Büyük Millet Meclisine Konya Mebusu ola- rak 23 Nisan 1920 tarihinde iltihak etmiştir. Sakarya muharebesinin de- vamı sıralarında teşkil — edilen ve milli mücadele tarihinde mühim ve başarılı hizmetleri görülen 5 numa- ralı istiklâl mahkemesi (Yozgat, Kayseri, Niğde, Kiırşehir Vılayetle— ri) Reisliğinde bulunmuş ve ordunun arka cephesini devamlı faaliyetlerile tutmaya ve orduyu takviyeye hizmet etmiştir Koraltan 15 yıl müddetle Türki- ye Büyük Millet Meclisinde Konyayı temsil etmiş, 1935 senesi sonlarında yeniden idari hayata geçerek vali- liklerde bulunmuş ve 1943 de tekrar -bu sefer İçeli temsilen. Meclise gir- miştir. 1946da üç arkadaşıyla — beraber D. P. yi kuran Koraltan dört yıl müddetle —Anadoluyu dolaşmış ve renkli cümleleri, davudi sesi, baba- yiğit edasıyla milletin yeni partıye bağlanmasında son derece mü rol almıştır. Halk, miting kürsüle— rinde Koraltanı görmekten daima memnunluk — duymuştur. D. P. zafer kazanması üzerine de devletın numaralı makamı olan Meclis Başkanlığına getirilmiştir. Refik Koraltan evlidir ve üçü er- kek, biri evlâda sahiptir. Bu ona, müşfik, babacan halim ve- rir; 35 yaşındaki Orhan Koraltan Denizcilik Bankası Umum — Müdür muavinidir. 28 yaşındakı Oğuz Ko- raltan serbest meslek sahibidir ve Istanbulda Rotary Klübünün başkanı engiz Koraltan ise Amerikada fîlmcılık ihtisası yapmaktadır ve bir Amerikalıyla evlidir. Kızı yhan, Balıkesir milletvekili Halük Timur- taşın eşidir. Oğullarından Orhan Ko- fik. Memleket ve millet kelimelerini duyunca dahi gözleri yaşaracak ka- dar vatanperver”". Koraltan — bütün Türk yemeklerini sever. Koyu ay- rana bayılır. Hayatında bulgur pi- lâvının müstesna bir yeri vardır. Bir de bizzat imal ettiği domatesli, so- ğanlı bir pılav vardır ki ona "Ko- raltan pilavı" adını vermiştir. Sev- diği misafirlerine onu yapıp, ikram eder. Çocukları, babalarının fevkalâ- e bir hatip olduğu hususunda müt- tefiktirler. Son senelerde, Atatürkün en yakın ideal ve çalışma arkadaş- larından biri olduğu hakikati de, ta- rihi bir hâdise olarak tesbit edılmış— ir. Bu hususun şimdiye kadar gizli kalmış bulunması hakikaten şayanı hayrettir. Koraltanın — hali — vakti, şimdi mükemmeldir. Fakat Meclisin perşembe günkü toplantısında Başkanlık kürsüsünde Refik Koraltanı görmek Muhalefeti ve tarafsızları — başka bir sebepten dolayı sevindirecektir. Koraltan, bil- hassa son zamanlarda, elindeki kud- ret fazla bulunmamakla beraber D. P. içinde daima bir itidal unsuru ro- lünü üzerine almıştır. Belki Koral- tanın halkla teması ve bilhassa ço- cuklarından bazılarının milletin nab- zı hakkında kendisine doğru bilgi vermeleri bu urucusuna ha- kikatleri başka D. P. büyüklerinden daha iyi göstermektedir. D. P. için- de şikâyetçi olanlar da Koraltanın şahsında kendilerini dinleyen, hattâ hak veren bir muhatap bulmakta- dırlar. Ancak Koraltanın işler üze- rindeki tesiri mübalâğa edilmeli- dir. Buna rağmen Meclis Başkanının eski arkadaşlarına karşı muamelesi asla değişmemiştir ve vaktiyle hür- met ettiği kimselere, o kimseler ar- tık İktidarda degıller diye hürmet- sizlik etmek kompleksi Koraltanın yüreğinde yer bulmamıştır. İşte, Meclisin tarihi toplantısının arefesinde, bu haftanın ortasında başkentteki hava buydu, AKİS, 23 AĞUSTOS 1958