23 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

23 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE Fuarlar "Döviz meselesi" Bu günlerde - ama yalnız bu gün- lerde, en çok düşünen ve çalışan insanlardan biri muhakkak ki mirde bulunmaktadır. İz- Yaşı elliyi aş- ruh Öreldir. Yüksek Mühendis Örel, tamir Enternasyonal Fuarının mü- dürüdür. el, bu günlerde insan üstü bir olduğu gibi a geç kalmış, işler son dakikaya bırakılmıştır. Bu sebeple Fuar Müdürlüğü tarafından yeniden yaptırılan Ada ve Mağara gazın la— rilemiyecek ve fuarı inşaatı deva eden mek zorunda kalacaklardır. ziyaretçilerin yeni bo- boyanmakta an ka- nepeler; yüzünden elbiselerim İlekele- meleri beklenmektedir. Fuara bu yıl, 17 devlet resmen katılmaktadır. Eğer Hollanda 10 gün evvel caymasaydı bu sayı 18 ıka- cak ve son yıllar için bir iştirak re- koru kırılacaktı. Ecnebi memleketlerdeki fuarlara nazaran, 17 devletin katılması hiç te övünülecek bir hâdise değildir. Ne "döviz me eti firmalar, dış yar- dımdan sonra Türkiyenin çok zen- gin bir memleket haline geldiğine bir türlü inanmamaktadırlar.. Abdullah Aker Eski — lâflarla — süslü yem — rejim! Fuardaki hazırlıkları ken memleketler, Birle Batı Almanya, Sovyet Rusya ve Çe- koslovakyadır. Amerika ile Rusya- nın iştiraklerini geniş tutuşu politi- ka ile alakalıdır Nitekim, Amerikan pavyonunun kapısı önüne büyük bir roket 1le suni peyk maketi yapılma- sı Rusyanın da Sputnik maketini en göz alır yere yerleştirmesi bunun ba- riz delilidir. Rusya, ağır ve hafif sa- nayi mamullerine kıymet vermiş, A- dikkati çe- şik Amerika merika ise bir insanın ve cemiyetin normal ihtiyaçlarına cevap verebi- lecek mallar teşhirini esas miıştır Almanya ise sağlam iktisadlı bir dev- MALİ SAHADA let olarak Türkiye piyasasının bütün ihtiyaçlarına cevap verebilecek mal- lar teşhirine hazırlanmaktadır. Bu pavyonda teşhir edilmeğe hazırlanı- lan bir otomobil, Alman arabalarınım Amerikan arabalarından hiç te ge- ri kalmıyacağını ispat etmektedir. Eğer soylendıgı gibi bu devlet büyüğümüze aitse lar da yakında bu —arabayı mek zevkine varabileceklerdir. devletlerın iştiraki, Celâl — Şahinin bunlar var sizde var mı" meşhur plâğını hatırlatmakta- Beklenen gün 2 0 Ağustos günü ticari mahfiller ta- rafından merakla beklenmektedir. Zira çoktan beri lâfi edilen dış tica- ret rejimi fuarın açıldığında ilân edilecektir. Geçen — hafta yeni re- jim - üzerinde seonr ötuşlar yapıl- mış, proje Ticaret Bakanlığından hü- kümete intikal etmiştir. Hükümet, iktisattan anlıyan bakanları- fuarın açılışım beklemektedir. Ticaret Bakanı Abdullah Aker bu satırların yazıldığı sırada bek- lenen konuşmasını henüz yapmamış- tır. Maamafih sızan haberlerden, ye- ni rejimin esasları az çok öğrenil- miştir: Yeni Dış Ticaret Rejimi üç listeden ibarettir: 1) İhracat listesi, 2) Lisansa tâbi ihraç listesi. 3) İt- halât listesi. Bu" suretle sayısız ka- rarların ve sirküllerin doğurduğu bü- rokratik anarşiye son verileceği u- mulmaktadır İthalât programının 630 — milyon dolarlık bir hacme ulaşacağı edılmektedır i rin çok küçük parçalara bölünmesi Fuarda Amerikan ve Rus pavyonları "Devler çarpışıyor!" AKİS, 23 AĞUSTOS 1958