23 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

23 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

M U Besteciler Giderayak başarı esteci İlhan Usmanbaşın, Rocke- feller Vakfı davetlisi olarak Ame- rikadaki bir yılı, sona ermek üzere- dir. Amerikan konservatuvarlarının ve bilhassa New York'taki Juilliard Musiki Okulunun çalışmalarını, öğ- retim metodlarını incelemek -Us- manbaş aynı zamanda Ankara Devlet Konservatuvarı öğretmenlerindendir- musiki çevreleriyle ve bilhassa bes- teci teşekkülleriyle temasa geçmek S İ K İ bitirmiş ve bu defa, başarılarla dolu meslek hayatını taçlandıran bir şe- ref kazanmıştır: Kussevitzky Beste Mükâfatı Usmanbaşlar, 1957 — yılı Ağusto- sunda Amerikaya ayak bastıkların- da doğruca Tanglewood'a, Berkshi- re Musiki Merkezine girmişlerdi. O- rada, ilk ağızda, — bestecimizin, Er- tugrul Oğuz Fıratın şiirleri üzerine oniki ton sisteminde bestelemiş oldu- ğu "Müzikli ÜUç Şiir" soprano Us- manbaş ve piyanist Lionel Nowak tarafından icra edilmiş, büyük ilgi Atıfet ve İlhan Usmanbaş Başarı zincirinde üzere, eşi Devlet Operası sopranosu Atıfet Usmanbaş ile birlikte, yeni kıtaya giden — besteci orada başarı üstüne başarı kazanmış, yaratıcılık değerini dünyasın en ileri musiki memleketinde önemli kişilere kabul ettirmiştir. Değerli bestecimizin A- merika başarılarında, eşi Atıfet Us- manbaşın da yardımı büyük olmuş- tur. Amerikadaki çalışmalarına ge- çen Ağustos ayında, — Massachusetts eyaletinin Tanglewood — kasabasında her yıl kurulan Berkshire — Musiki Merkezinde başlıyan Usmanbaş, ye- ni kıtadaki bir yıllık ikametini gene Ağustos ayında ve gene aynı yerde altın halka gormuştu Aynı eser, YT yıl süresince, Yorkta olmak uzere manbaş tarafından, — defalarca halk huzuruna çıkarıldı gittikçe artan bir ilgi gormege başladı tenkıdçılerın parla ovg erini — kazandı. York'ta "Çağımızda — Musiki" adlı teşekkül tarafından verilen konser de icra edildiği zaman, Amerikan Mu- siki tenkidçiliğinin kilit mevkilerini işgal eden, New York Times ve He- rald Trıbune tenkidçileri tarafından üstün değerde bir eser olarak görül- dü ve Herald Tribune tenkidçisi Us- manbaşı bestecilik sanatının en ön aradan geçen nlukla New soprano Us- safında yer alan bir yaratıcı olarak vasıflandırdı. 350 yarışmacı lhan Usmanbaş, 1958 — Berkshire festivaline de katıldı. Berkshire Mu siki Merkezi, Boston Senfoni Orkest- rasının bırkaç yıl önce ölen ünlü şe- fi Serge Kussevitzky tarafından ku- rulmuştu. Sadece Amerikanın değil, bütün dünyanın en önemli musiki e- ğitim merkezlerinden biriydi. Bu te- şekkül yalnız yaz mevsimlerinde faa- liyet gösterirdi. Onaltı yıldan beri her yaz, dünyanın dört bucagından musi- kişinaslar, durumlarına göre, ya öğret mek, ya da öğrenmek için orada toplanırlardı. Tanglewood çalışmala- rı sadece öğretim faaliyetleriyle kal- mazdı. Aynı zamanda birçok konser de verilirdi. İlhan Usmanbaş ilk o- larak 1951 yılında, Fulbright fonun- dan Amerikayı ziyaret ettiği zaman Tanglewood'a gitmiş ve — ünlü İtal- yan bestecisi Luigi Dallapiccola'dan ders almıştı. Bu yakınlığın — netice- si, iki besteci arasında bir dostluk dogmuş, Usmanbaş "Müzikli Üç Şi- 'ini İtalyan Meslekdaşına ithaf et- 1ş o da eserin İtalyada basılıp ya- yınlanmasında yardımcı olmuştu. Usmanbaş bu defa, Princeton Ü- niversitesi musiki ogretmenlerınden Milton Babbit ile birlikte — çalışmak için Berkshire'a gitmişti. "Müzikli Üç Şiir'in geçen bir yıl boyunca ya- pılan icralarında gördüğü ilgi, eserın Berkshire festıvalınde yapılan "Bes- teciler Fonunu" konserinde icra edil- mek üzere yenıden seçilmesini sağ- lamıştı. Şiirleri pek tabii olarak ge- ne Atıfet Usmanbaş söylemiş, sıcak ve rutubet yuzunden akoru bozul- muş piyanoya rağmen, eserin değeri ve soprano Usmanbaşın tegannisin- deki kalite, bu musikinin gene lâyık olduğu buyuk ilgiyi görmesine İm- kân vermişti. Fakat İlhan Usmanbaşı, bir yıl içinde yaptığı bu ikinci Tanglewood ziyaretinde meşgul eden daha önem- li bir iş vardı. Bundan önce olduğu gibi, bu defa da Berkshire — Musiki Merkezinde, çeşitli musiki, yarışma- . ları açılmıştı. Merkezin çalışmaları- bu yıl, Birleşik Amerikanın 36 e- yaletinden ve bunun dışında 15 ya- bancı memleketten, 350 musikişinas katılıyordu. Bunlar, musiki sanatının çeşitli dallarında açılan — yarışmala- ra katılmağa hazırlanıyorlardı. Koro şefliği, orkestra şefliği, piyanistlik, vıyolonselcılık yarışmaları ve bir için yarışmalar vardı. -ve — Berkshire çalışmalarına katılan diğer beste- cileri- ilgilendiren Kussevıtzky Kompozisyon Mükâfatı — yarışm sıydı.. Bu mükâfat, bestecilik a— leminde en ço k önem ve değer ve- rilen, bir bestecinin meslek hayatı- nın en büyük şeflerinden biri olabile- cek bir mukafattı İlhan smanbaş, mükâfat için şansını denemek üzere çalışmalarına başladı Yeni eser estetimiz yarışmaya "Müzikli Şiir"le iştirak etmiyecekti. AKİS, 23 AĞUSTOS 1958