11 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

11 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER. Gülek notlarını sıralıyor Arayan bulur! meşinde der ki" diye yaptığı atıflar da delegeleri ve Ankaralı Müşahit- leri kahkahalara gark etti. Sıra siyasi konuşmalara geldiğin- di Gülekin ilk sözü almak için ye- rinden doğrulduğu görüldü. Başkan- lık divanından Gülekin konuşacağı- nın ilan edilmesi ise gök gürültüsü- nü andırjlan bir tezahürata yol açtı. Bu alkış tam 22 saniye sürdü. Gü- lekin konuşması ise 58 dakika. Gü- lekten sonra sıra Barutçuya gelmiş- ti. Barutçu da Güleke nazire yap- mak istermiş gibi -sık' sık saatine de bakarak- 59 dakikalık bir konuş- ma yaptı ve Gülekin konuşma re- korunu egale etti: Ona yapılan teza- hürat ise 30 saniye sürdü. Gerek Gülek, gerek Barutçu bir hayli öze- nerek konuşmalarına rağmen pek de parlak günlerinde — olmamalarından olacak kendilerinden' sonra kürsüye çıkan Aksalın konuşması — yanında golgede kaldılar. Muhakkak ki kon- grenin en başarılı hatibi İsmail Rüş- tü Aksal oldu. Konuştukça açılan ve biraz önce arkada otururken sancı- dan kıvrandığı halde kürsü başında yirmi yaşında bir insanın enerjisi ile konuşan Aksalı dinleyen — delegeler günün en büyük tezahüratını yaptı- lar. Mılletvekıllerınden en kısa ko- nuşanı bile yarım saatten aşağı ko- nuşmamaya dikkat ediyordu. Aksalı takiben Feyzioğlunun kürsüye gel- mesi de bir ayrı hâdise oldu. Saat 10.15 de açılan kongre akşamın 19'u, 20'si olmasına rağmen dinle- yicilerinden ve delegelerden bir te- kinin bile yerinden kıpırdanmaması İle -öğle yemeği için de ara veril- me! . adeta bir rakor taskil et- 10 tı Milletvekilleri vaktin geç olduğu- u; ileri sürerek özür diledikçe sa- londan koro halinde ayni ses yukse— liyordu: "Sabaha kadar konuş, sa- baha kadar, dinleyeceğiz". Tabıı bu teşvikler de kongreyi uzattıkça u- zattı. Son konuşmayı yapan mıllet— vekili kürsüden indiğinde saat 21'i geçmişti ama delegeler hâlâ salonu, boşaltmak istemiyor, dışarda top- lanan halk dağılmak bilmiyordu. Mucadellenın dışcılndakı adam nbulda ve İzmirde bü-. olup biterken bir tek adam, lstanbuldakı en es- a çı;eyrek asırlık' e— refli mazısı " heybetı vücudu ile muvazene âbidesi gibi * hadıselenn dışında, kaldı. Çocukları, hattâ to- runları - olabilece lilerin mücadelesini gayet yakından takip etti, fakat o kuvvetli şahsiyeti ile hi bır müdahelede bulunmadı. Hâdi- seleri seyrederken bır taraftan da Atatürkün, şimdi . olan siyasi teşek ilü ku rması için ken- disini Ankaradan İstanbüla gönder- diği günleri hatırlıyordu. Adamın a- ğ Günaltaydı. — Sabık Baş akan, emekli tarih profesörü ve Ci P. İl Başkanı sıfatlarını taşı- yordu Günaltay, tek bir "tavsiyede bulundu. Dedi ki: Ilçe Baîkanları İl İdare Kuruluna girmesinler!" 26 İlçe Başkanını birgün etrafına top- ladı ve "Sizler benim Kolordu Ku- mandanlarımsınız" şeklinde — konuş- tu. İlçe Başkanları da Il İdare He- yetine girmemek hususunda -miı temelen Keçeli harıç— prensıp kara— rına vardılar. C. H, P. tüzüğüne gö- re, İl Başkanları tek derecelı olarak seçilmektedir. İl. Kongresinde, İl Başkanlığı iğin tek aday Günaltay olacaktır. Zira hem Tüzükçülerin, m de Kravatsızların mutlak iti- madım haizdir. Semseddin Gunaltay 1883 yılında Erzincanda, Kemaliye (eski Eğin) ilçesinde, orta halli bir ailenin oğlu olarak dünyaya geldi. Babası Mü- derris Hafız Etem Efendidir. İlk tahsilini Kemaliyede ve Üsküdarda- ki Ravzai Terakki Mektebinde yap- tı. Vefa Idadısınden sonra arül- iye en Şubesinden birincilikle mezun oldu. Hususi ola- rak arapça ve farsça tahsil etmiş İcazetname de almıştır. 1907 sene- sinde, Sultan Hamidin istibdat reji- mine daha fazla tahammül edemiye- rek Kıbrısa geçti. Kahire, Paris ve Londraya kaçmış Olan Jö ön Türkler- le temas kurdu' Ve kendi tabiriyle Kıbrıs İdadisinde muallimlik yerine komitecilik yaptı. inci — Meşrutiyetin 1lanından sonra İstanbüla döndü. arif Ne- zaretinin açtığı musalbakayı kaza- narak tahsilini genişletmek maksa- dıyla Lozan Üniversitesine gitti ve Şubesinden mezun oldu. Memlekete avdetinde sırasıyla Mi- dilli, İzmir ve İstanbuldaki Gelen- bevi İdadilerinin — Müdürlüklerinde ulundu. Atatürkle tanışma arülfününda ya;()]ılan 1slahat sı- P rasında Ziya ökalp v aşlarının yanında yer aldı. fa tesis edilen Türk Tarihi Kürsü- süne müdür tâyin edildi. Ayrıca, ge- ne Edebiyat Fakültesinde — Akvamı İslâmiye Tarihi dersleri veriyordu. Kırıkoğlu Markiz Pastahanesinde siyasi temas yapıyor İstanbulun kapıları kapandı AKİS, I1 EKİM 1958