11 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

11 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Kahirede kurulan Hür Cezayir Hükümetinin ilk kabinesi Sağdan saay!.. çıkmış oluyordu. Tunusun ve Fasın Arap Birliğine girmek üzere müra- caat ettikleri ve bu müracaatın kabul olunduğu zaten bilinmekteydi; geçen haftaki merasimden ve oy birliği ile alınan resmi kabul kararından son- ra işin formalite safhası da tamam- lanmıştır. Batılı muşahıtler Birliğin bu de- faki toplantısında ilk a söz alan Fas delegesinin sözleri üzerinde dik- katle durdular. Fasın Kahire Sefiri Abdülhalif El Tureyşi, — delegasyon başkanı sıfatıyla yaptığı konuşmada, mleketinin halâ yabancı askerler tarafından işgal edılmış bulunduğunu, fakat bunların Arap topraklarından kovulması için her çareye başvuru- lacagını söylüyordu. Herkesin aklı- önce. Fastaki bazı garnizonlarda bırakılmış olan Fransız kıtaları gel- di. Fakat, Kuzey Afrika işlerini ya- kından takıp edenler, Faslı delege- nin sadece Fransızlara imada bulun- madığını anlamakta gecikmediler. Bahsedilen "yabancı askerler" in i- çinde Amerikalılar da vardı. Abdül- halıf El Tureyşi Fas topraklarında kurulan Amerikan hava üslerinden 11 EKİM 1958 AKİS, ve radyo istasyonlarından şikâyetçiy- di. Hakikaten, Fransız hâkimiyeti sırasında Amerikalılara tanınmış O- an bu imtiyazların müstakil devlet mefhumuyla telif edilmesi bir hayli du. Mamafih, Fas delegesinin sözle- rine bakıp da Kuzey Afrikanın ya- kında yeni bir buhrana sahne olaca- ğı beklenmemelidir. Amerika, başı- na gelecekleri çoktan sezmiş ve ona gore tedbırlerını almıştır. Washing- bu üslerin beş yıl daha Ameri- kalıların elinde kalmasına müsaade edildiği takdirde, beşinci yılın sonun- da meydanları -bütün — teçhizatıyla birlikte- Faslılara bırakmayı teklif etmektedir. Şimdilik. Fasın fazla re- alist olmayan bir tavır takınması ve istiklâlini kazanmak hususunda hay- li yardım gördüğü Amerikaya nan- körlük etmesi pek muhtemel görün- müyor. Kimbilir, belki de Tureyşi, Arap Bırlıgı mıkrofonlarından fay- dalanıp, açık arttırmayı biraz daha hararetlendirmek istemiştir. Güney Amerika Kolombiyada Devr-i Sabık üney Amerika — memleketlerin- en ima ihtilââ ve hükümet darbesi haberleri gelmiyor, — Geçen hafta, Bogota menşeli bir haber, a- nayasayı ihlâl —etmenin, vatandaş hürriyetlerini kısmanın — ve — nüfuz kullanarak mal iktisap etmenin ar- tık oralarda da gayri meşru sayıldı- ğını göstermektedir. Güney Amerikanın kuzey - batı ucundaki onüç. milyonluk Kolombiya Cumhuriyetinde son zamanların en enteresan siyasi —muhakemelerinden biri cereyan edecektir. Gecen hafta Bogota'da toplanan Kolombiya' Se-. DÜNYADA OLUP BİTENLER natosu eski diktatör Gustavo Roja Pinilla'nın muhakeme edılmelıne ka- rar verdi, Pinilla, 'bir hükümet dar besiyle iş başından uzaklaştırılınca— ya kadar, birçok kimseyi haksız ye- re hapse atmış, gazeteleri keyfi ka- rarlarla kapatmış ve nihayet elindeki imkânlardan faydalanarak muazzam mülk sahibi olmuştu. Fakat hükü- met darbesinden sonra, memlekette durmayı tehlikeli saymış olacak ki. soluğu tâ Kanarya Adalarında aldı. Şimdi, Pinilla'nın korkmakta ne de- rece haklı olduğu anlaşılmaktadır. Bu gibi hâdiselere alışmış olan bir memlekette diktatörlerden hesap so- rulmasını isteyenlere — eskiden pek rastlanmazdı. Herkes, bileğinin kuv- vetine güvenip hükümeti devirmeğe çalışmakta" ve devirdikten sonra da sırtım orduya dayayıp — vurabildiği kadar vurmakta serbest sayılır, bu işi yapabilenlere halk adetâ hayran- lıkla bakardı Geçen hafta Kolombiya Senato- sunun aldığı karar, bu zihniyetin ar- tık! değişmekte olduğuna işaret sa- yılabilir. Aslına bakılırsa, Pinilla- uhakeme edilmesi — gecen ay Temsilciler Meclisinde karar- laştırılmıştı fakat kararın katileş- si için Senatonun tasvibine lüzum Vardı Şimdi, Bogota'da günün mese- lesi, Pinilla'nın adalardan kalkıp da mahkeme önüne kadar gelip gelmi- yeceğidir. Mamafih, Senato, eski diktatör ortalıkta gözükmese bile, muhakemenin yine de yapılmasını ve kararın gıyaben verilmesini karar- laştırmıştır. Maksat, şu veya bu şah- sı hapse atmak değil, islenen siyasi suçların cezasız kalmayacağını — va- tandaşlara göstermektir. Gustavo Rojas Pinilla Eden bulur 25