11 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

11 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Yeni Delhiden bir görünüş Gelişmemiş bölgenin tam ortası si bahis mevzuu —değildir. Son za- manlarda Amerika bu paradan 225 milyon lirasını Türkiyeye hibe etmiş- tir. Washingrton'un başka memleket- lerde de birikmiş parası vardır. Bun- lar yeni teşekkülün sermayesi ola- caktır. Esen hava u haftanın başında Yeni Delhide atı bloku için ümit verici bir ha- va esti Amerikanın Rusyayı evvelâ İktisadi sahada yenmek gerektiğini anlaması bilhassa Batı taraftarı az gelişmiş milletlerin liderlerini sevin- dirdi. Sağlanacak yeni imkânlar bu liderler tarafından iyi kullanılırsa, israf olunmazsa ve demokrasiye doğ- ru hareketler 'süratlendirilirse Rus- yanın elindeki silâhlardan biri tesi- rini'kaybetmiş olacaktır. Zira dün- yanın pek çok tarafında — sefaletin 1 numaralı Komünizm desteği oldu- ğu artık üzerinde ittifak bulunan bir husustur. Amerikanın henüz an- lamadığı, * milliyetçilik hissinin ve hürriyet aşkının da bazı — milletleri ister isttemez Rusyaya doğru kaydır- makta olduğudur. Amerika tarafın- dan kaale alınmayan — milliyetçilik hissi -bilhassa Orta Doğuda olduğu gibi- ve Amerika tarafından destek- lenen diktatörler -hem Güney Ame- rikada, hem Orta Doğuda misalleri çoktur- Batı ile Doğu arasındaki mü- cadelede iktisadi meseleler — kadar mühim rol oynamaktadır. Amerikan aleyhtarı cereyanların nereden gel- diğini son zamanlarda araştırma yo- luna giden Amerikanın Yeni Delhi- deki mali tutumu —mali güçlüğün teşhis edildiğini göstermektedir. A- ma üç dertten birinin teşhisi Ameri- kayı dertlerinden — kurtarmaya yet- meyecektir. AKİS, 11 EKİM 1958 Okuyucu mektupları Kalkınma hakk ti nıfına bu sene geçmiş bir talebeye sorsanız' soylerdı diyor. İlâhi Metin Toker, siz de iyice muskulpesentlerdenmısşınız de far- kında bile değiliz. --Tıpkı vatanı- mızı 2. Cihan Harbınden kurtaran- ları bilmediğiniz gibi-. Ayol, sanki aynı - fakült nın Ik sınıf imtihan- e ik malsiz sınıf geçmek külfetini ihti- yar ediyorsunuz Dr. Mustafa Keskin * Van * M ecmuanızın 37 Eylül 1958 ta- kotalarına kahvenin d dilme- diğine —işaret ederek bu hususu i hayretle — karşıla- dıim memleketımız için hakiki tür. Ayni satırlarda kağıt fîyatla- rına — yapı lan zammı memleketimiz için ekmekten daha önemli olan ilim ve fen kitapları İi mbiyo tevzil Fonunda birikecek milyonların 1-2 milyon keksik olması ihtimaline rağmen, âbların 2.80 krş. luk ku- ru —üstünden ithalini ğ nızı ümit ederdim: Fikir açlığı kahve yokluğundan daha önde. mü- talaa edilmelidir. Altuğ Onar - İstanbul * M illi Savunmaya ayrılan tah- sisat, bütçemizde büyük bir yekün teşkil - etmektedir. Millet, şan ve şeref dolu Ordusunun, ge- hakkiyle yapa- veya yaptırılması gereken şe- hır yollarında çalıştırıldığını her- gün görüyoruz. Hattâ — belediyece yıkılması, yıktırılması icabeden bi- nalarda çalıştırılan — askerlerin bir kaza ile öldüklerine sahit oluyo- Z. Askeri vasıtaları sivil hizmet- lerde kullan erlerin mes- Tek dışı ışlerde olumune sebep ol- mak suç değil mi acaba? Çok uzun yıllar geçse de, suçla- rın ve suçluların arandığım neden unutuyoruz? N uri Öner - Ankara 21