11 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

11 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

T | Kongreler Memleketin sağlığı 15 Milli Türk Tıp Kongresi peçen afta Ankarada toplandı. Hükü- rkezi dört yıldanberi bu çok faydalı toplantıların — atmo sferınden mahrumdu. 13. ve 14. Milli Tıp Kon- greleri İzmirde yapılmıştı Bu sefer- ki toplantının tekrar Ankarada ya- pılması hükümet — merkezini — tıbbi kaynaşmaların mihrakı haline getir- di. Memleketin dört bucağından me- raklı ve kitabım bırakmamış büyük bir meslektaş kitlesi münakaşalara katıldı 15. Milli Türk Tıp Kongresinin başlıca konuları şunlardı kciğer kanseri teşhis vasıta- ları ve erken teşhis (Röntgen. To- mografi, Bronkoskop, Sitoloji). Bu konu Ord. Prof. Dr. E. S. Egeli ve arkadaşları tarafından hazırlanmış- 1. 2) Akciğer kanserinin — tedavisi (Tıbbi ve Radyolojik).' Bu rapor Prof. Tevfik Berkman tarafından hazırlanmıştı. 3) Akciğer kanserının cerrahısı Bu konu da Ord f D K t Gür kan tarafından 4) Kalb cerrahısı (teşhıs dinami ve fizyoloji). Doç. Dr. Mu- zaffer Erman, Doç. Dr. Fahir M. Göksel, Doç. Dr. Remzı Özcan ta- rafından hazırlan 5 b cerrahısı (Doc Dr. Nihat tarafından incelenmişti. onuların raportörler tarafın- dan açıklanmasından sonra disküs- yona geçildi, bir çok hekim söz ala- rak görüşlerini açıkladılar. ngrenin serbest konular kısmı i. Uzak yerlerden bir karşılığı Ankaraya kadar gelen hekimlere u- nutulmaz bir bilgi ziyafeti teşkil et- ti. Dorken) En önemli rapor 1 5. Milli Türk Tıp Kongresinin bir de sosyal konusu vardı. "Sağlık plânımız nasıl olmalıdır?" başlığını rapor memleketimiz he- in, yarmanı ilgilendirdiği. ve gelışme yollarını gösterdiği için aşı- 1 bir önem taşımakta idi. Raportör- lerın bilhassa bu alanda ömürlerini harcamış kimselerden müteşekkil ol- ması ve birer otorite sayılmaları mevzuun dikkatle gözden geçirilme- sini zaruri kılmaktadır. Raportorler Ord. Prof. Tevfik Sagl Dr. Tev fik İsmail Gökçe, Dr. Rag Ünerdir. 30 sahıfeden 1baret olan bu raporun giriş kısmında Milli Savaş- tan sonra Sıhhat ve İçtimai Muave- net Vekaletinin kuruluşuna ve ödev- lerine dair bilgiler — verilmekte, bu raporun hazırlanmasının Saglı Ba- kanhgının çahşmalarına yard et- mek amacını güttüğü belırtılmekte oksa memleketin bu ana davasının 26 B planlanmasının — bir iki raportörün kudret ve selâhiyeti içinde bir iş ol- madığı ve kısa bir raporla böyle ge- niş bir meselenin hallinin 1mkansız— lığı ileri sürülmektedir. Her işi lâ- kırdı ile hallediveren ilim cambazla- rının bolca türediği bir devirde bu aksaçlı kahramanların — tevazuuna imrenmemek elden gelmedi. Rapor bir çalışma tasarısından (Document de travail) ibarettir. Esasen — böyle bir raporun kısa da olsa büyük bir çalışmayı gerektirdiği muhakkaktır. Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâle- tinin kurulduğu andan bu güne ka- dar sağlık işlerimizde sagladıgı ge- lişmeleri gözden geçirmek, bu husus- larla ilgili bir çok kanun, talimat ve vesikaları toplamak, tetkik — et- mek, yine dünya sağlık teşkilâtının çalışmalarını incelemek — lâzımdır. ğede 263 şubesi olan ve 16917 köyü, 8.773.354 nüfusu kon i bir müessese hahne gün bu önemli çalışmalar sayesinde Türkiyede sıtmalı nisbeti B 0.3 e, dalak endeksi B 0.2 ye düşmüştür. Sağlık Bakanlığının bu çalışmaları sayesinde emleketımızde hummayı Tracia büsbütün kalkmış, lekeli tifo yok denecek ha- le gelmiştir. Frengi de yeni korun- ma ve tedavi imkânları sayesinde artık birincil derecede bir sağlık problemi olmaktan çıkmıştır. Ancak Türkiyede daha 61.608 frengilinin lazım fa bunlara en dumuzda da veremle savaş ışlerı bu— 15. Milli Türk Tıp Kongresine katılan delegelerden bir grup Dert çok, hemdert yok... Bu-plânın hazırlanması için ihtiyaç- ların, ve imkânların da hesaba ka- tılması gerektir. Raportörler konu- larını işlemek için Turkıye Cumhu- Muavenet Vekâletinin başl giıçtan bu yana bir tarihçesini yapmışlardır. Millt Savaştan sonra hazırlanan en önem li plân "sıtma savaş plânı" dır. O zamanki Bakan — Refik Saydamın başkanlığında bir sıtma komisyonu toplanarak bu plânla ilgili kanunla- rı Büyük Millet Meclisine teklif et- miş ve 1925 yılında sıtma savaşına bilfiil başlanmıştır. Bu plân ne kadar büyük bir dıkkatle tatbık edilmiş ve sıtma savaş teşkilâtı git- tikçe bütün memlekete yayılmıştır. 1926 da beş bölgede 32 şubesi bulu- nan ve 1454 köye münhasır bulunan teşkilât 1957 de 61 vilâyette, 34 böl- yük gelişmeler kaydetmiştir. 1.7.948 de kabul edilen 5237 sayılı kanunla belediyelerin eğlence yerlerınden a- e lacakları gelirlerin 10 unun mahalli verem sava derneklerine verilmesi temin edilmiştir. 1949 da Sağlık Bakanlığı gönüllü teşekkül- lerin mümessilleri ve bu sahada ih- tiras sahibi bilginlerden ve ilgili ba- kanlık mümessillerinden müteşekkil bir verem istişare komisyonu topla- mıştır. Bu komisyon memleketimi- zin ihtiyaçlarına ve dünyadaki eşle- rine uygun 'bir verem savaş progra- mı hazırlamıştır. Yine Sağlık Ba- kanlığı 11 Nisan 1949 da Millet Mec- lisinden geçirdiği bir verem tahsi- satı kanunu ile her sene 4.5 milyon liradan 10 yılda 45 milyon liraya va- ran önemli bir fon tesis etmiştir. Bu sayede verem yatak sayısı 1949 AKİS, I1 EKİM. 1958