27 Aralık 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

27 Aralık 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Ispartada, yani Başbakanın AKİS'- in bir yıllık kapatılma kararını ha- ber verdiği yerde bu hâdiseyi şöyle anlatıyordu: "Basına karşı D. P. Genel Başkanının hareketi tavır ve tecavuzu baştan aşağı- ya haksızdır. rından hür ba- sınla mü: cadele edel mıyecek haldedir. Ka- nun dışı usüllerle mücadele etmektedir. Kanunlar çok ağır, bunu orum ama ağır kanunların serbest ışlemesıne D. P. Genel Başkanı müsaade etmemek- tedir. 16 E e D. P. Başkanı lspanada idi. Burada bır zıyafetten çıkarken Cum: huriyet muhabiri Mazhar Kunta rastgel— di. Mazhar Kunt yanındakı Kim muha- biri Müfit Duruyu takdim etti. D. Başkanı "Akısın bir yıllık mahkümiye— tini Temyiz tasdik etti. Ayağınızı denk alın." dedi. 16 Eki me dosya sının Temyiz Dairesinde görüşüldüğü gündür. Müzakere gizlidir. Müzakere a- den evvel Kim gazetesi D. P. Genel Baş- kanının sözlerini açıktan neşretti.Şim- di hür basına karşı D. nel Başka- nının elinde bu son vasıta ışlemektedır yiz hakimlerinin gizli görüşmelerinin 1çmdedır Kararı beklemeden ilan etme- dik. Arkadaşlarım, bu vaziyet hukuk na- zariyatına, hukuk — usullerine aykırıdır" İsmet İnönü her mevzuda olduğu gibi basın mevzuunda da tek daya- nak olan adalet istiklâli mevzuunda ısrarla durmaya başladı. Ispartadan sonra 8 Aralıkta gittiği Gazıantep— te de ayni mevzua temas ederek şöy- le dedi: ının maruz kaldığı tenkid- lerıe yakından 11gılı olmak vatandaş O- arak hepimiz İ borçtur. Basın çok e- zıyet 1çınded1r Kanunlar agırdır Mah- kemelerin gızlı rüşmeleri P. Genel Başkanının bılgısı altındadır D. P. Ge- kendisini ve kıymetli dostlannı ılgılendıren dâvaların — netice- erin la dan önce bildiği meydana çık- İnönü bilhassa, D. P. Genel Baş- kanının kıymetli bazı — dostlarının gazeteciler aleyhinde açtıkları dâva- ları adım adım takip edişi üzerinde de ısrarla duruyordu. Gün geçmiyor ki.. asın mensuplarının durumunun Muhalefetle lktıdar arasında bir soğuk harb halini almasının — belli başlı sebeplerınden biri de, yürürlük- te olan Bası Kanunu tatbıkatından olarak hemen her gün bir gazeteci- nin hapıshaneyı boylaması oluyordu. Cezaevlerine girenlerin sayısı o ka- dar artmıştı ki, İsmet İnönü bunla- ra bakıp bakıp, "bir siyasi kampı doldurabilirler" diyordu. Ulus gaze- tesi -ki mahküm olmada şimdilik şampiyonluğu elinde tutmaktadır- dört mensubunu cezaevlerine kaptır- mış durumdaydı. Halim — Büyükbu- lut, Nihat Subaşı, ÜUlkü Arman ve Şinasi Nahit Berkir mahkümiyetle- rini doldurtmakla meşguldüler AKİS halen cezaevinde bulunan üç mensubu ile sırada ikinci gelmek- tedir. Kasımın 13 ünde İzmirde ce- AKİS, 27 ARALIK 1958 İbret ve İnsaf! ihat Erim daha dün denecek N kadar kısa bir zaman once Za- fer gazetesinin en ağır madığı için aynı gazete tarafm— dan rahat rahat — övülmekte, bu övülme sırasmda larına - rahatça — sövülme imkânı vermektedir'.. Hafızası nisyan ile malül m geçerlerde bu gazetede neşredilen ir yazıyı sütunlarımıza — aktarı- Oruz. « nönü ve o'nun tertipçi or- ganları son günlerde memle- ket sathında karış karış tespit e- dilen ve gittikçe şiddetini artıran meşruiyet dışı faalıyetlerını ala- bildiğine devam ettirirken, kendi- lerini desteklemekte olaıı gazete- ler vasıtasiyle hapıshanelerın ga- zetecilerle dolduğun sanki, ban- lar celâdetli Sıbırya mahkümları imiş gibi umumt —efkâra telkine çalışmaktadır. Oysa ki, mahküm edilenler başta kendi damadı ol- mak üzere, basit hakaret suçla- rından dolayı kanunı takibe ma- ruz kalmışları Damadının içine eğer kendini — müteessir ediyorsa, neden acaba —İnönü işi sonradan ihtilâl edebıyatına kadar götüre- yerde, önceden onun kulagı ı insanları tahkir hem enim zamanımda —başvekil i olan Nıhat Erimi tahkır edıyorsun ki, bunu yapmak, gerek seni gerek ise, benı kuçultecek bır harekettır dememiştir? İnönü, yol yakın iken, neden bunu yapmamıştır" Neden, bir tahkir ve tecavuz makinası çalışan "Akis" mecmuasını, ru yola davet etmemişti Gayri meşru tertip ve teşeb- büslere âlet ve destek olan gaze- telerde bir haftadanberi bu mah- kümiyet hâdisesinin propaganda- sı devam etmektedir» Ve bunların hiç biri Metin Tokerin neden ve düştüğü hal zaevine giren Tarık Hal ulu 16 ay- lık bir mahkumiyeti tamamlamakta- dır. 30 Kasımda Ankara cezaevine giren Metin Toker bir yıl, 6 Aralık- ta Erzincanın Kemaliye — kazasında cezaevine eriren Yusuf Ziya Adem- han ise bir yıllık hapis cezalarına mahküm olmuşlardır. Bu arada A- demhan bir başka basın dâvasında da - Menderese hakaret suçundan 16 ay hapse mahküm olmuştur. Bu ka- rar Temyiz edilmiştir. AKİS'in şim- diki sahibi ve Yazı İşleri Müdürü Kurtul Altuğ ise bir tekzibi neşret- Nihat Erim niçin mahküm olduğuna yazmak lüzumunu hissetmemektedirler. Çünkü bu husus efkârı umumiye- ye intikal ettiği takdirde propa- gandalarmdaki mürettep gayenin bir anda iflâs edeceği onlarca pek iyi bılınmektedır Şöyle ki! Metin Toker, İnönünün damadıdır ve İnönünün damadı olan bu şahıs çıkarmakta olduğu dergide, Nihad Erime alabıldıgıne -pervasız ve a- labildiğine hakaretler yağdırmıştır. Nihad Erim Halk Partisi mensubudur. Bu partinin en yüksek kademelerıne kadar çıkmış, C. H. P. İktidarı devrınde Başvekil muavinliği yapmış, uzun müddet Ulus gazetesinin başmu- harrirliğini deruhte etmiş ve niha- yet bütün seçimlere de Kocaeli C. H. P. namzedi olarak katılmıştır. Metin Tokerin en ağır hakaretle- re maruz kıldığı zat işte bu Nihad Erimdir ve bu Nihad Erim de her mağdur vatandaşın — başvuracağı istikametten giderek — Adliyeye başvurmuş ve Metin Tokeri mah- üm ettirmiştir. İlân ve telkin e- dilmek istendiği —gibi Toker bir mazlum değil doğrudan doğruya bir hakaret suçlusudur. Sadece bu hâdisedeki istismar gayreti bile, muhalefet tertipcile- rinin ve onlan payandalayan bir kaç —gazetenin nasıl bir tahrif, tağyir ve tezvir istikametinden malüm bir hedefe varma ümidi içinde çabaladıklarını tespite kifa- yet eder." memek suçundan 1 ay hapse mah- küm edilmiştir B haftanın ortasında ise Anka- rada bir gazeteci daha 14 aylık mah- kümiyetini çekmek üzere cezaevine girmiştir. Zafer gazetesi Yazı İşleri Müdürü olan Fatin Fuatın cezalan- masına sebep olanlar maalesef ge- ne kendi meslekdaşlarıdır. İki gaze- te arasında çıkan dâvanın kurbanı Fatin Fuat olmuştur. Ankara Hilto- nun yeni misafirleri listesi daha bir hayh de kabaracağa — benzemekte- 17