27 Aralık 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

27 Aralık 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Hikâyesi zorla neşrettirmeye — kalkışan An- kara savcısı gene şu kürsüden o neviden satırları "Suç" olarak tes- hir etti mi, etmedi mi? O halde karakuşi kararım kanuni karar saymak" hakkını nereden buluyor? Ya şu sokak narasını dinleyiniz: "Başyazarınızın . pek hurmet etti- ğimiz bir şahsa byetınden ötürü size hak ettıgınız cevabı tam olarak vermeyişimizden cüret "bul— mamanız ahlâk kaidelerinin asgari icabını teşkil eder." Anlaşılıyor ki tekzip sahibine bir "Var mı bana yan bakan" dememiş olmasından dolayı şükran borçluyuz. Yoksa Ankara savcısı onu da bize zorla TEKZİP tır yazmayınız" sözlerinden iba- retti. 7. Sayın Cihat Babanın aradan çekilmemi yazısında açıkça kay- dettıgı yolundaki iddianız ise, dü- pe düz yalandır. Tam aksine, hak— kımda sıtayışkar sözler sarfettik- ten sonra gazetelerin benimle ilgi- li hakikata aykırı yayında bulun- asının davaya zararlı olduğunu bildirmiştir. 8. Bana israrla müracaat eden birçok gazeteciden hiçbirisine ne bu işte bir rolüm ve vazifem oldu- ğundan bahsettim ve ne de her- hangi bir havadis verdim. Sadece kendi temennilerimi ifade ettim. - 9. İnönünün yaptığı beyanatın İlk olusuna işaret etmesinin sebe- bi, bir İstanbul gazetesinin o gün- kü sayısında kendisine atfen An- kara garında verıldıgı iddia edi- len beyana olduğu apaçık mey- dandadır ama; başkalarını kara- lamak hırsı, nedense derginizin bu noktada da tecahül ve tegafül- de bulunmasına mani olmamakta- ır. 10. Geçen 1ş bırlıgı teşebbusu— nün akamete u ası ise, yalnı kanuni engellerın degıl buna duş— man olan sizin gibilerin eseridir. 11. Başyazarınızın pek hürmet ettiğimiz bir şahsa mensubiyetin- den ötürü size hale ettiğiniz ceva- bı tam olarak vermeyişimizden cüret bulmanız, ahlak kaidelerinin asgari icabını teşkil eder. 12. Size tam bir ispat hakkı ta- nıyorum. Cevabımda hakikate ay- kırı bir nokta bulursanız her türlü yayında bulunmaya mezun oldu- ğunuzu teessüflerimle bildiririm. Muammer Aksoy AKİS, 27 ARALIK 1958 neşrettirmeye kalkışacaktı. İnsanın bu hareket karşısında hakikaten aklı durur. Farzediniz ki bir savcı birden çıldırdı ve eline kalemi alıp uammer Aksoyun tekzibinden ileri, şahsen kızdığı bır şahsa dupeduz söven bir tekzıbı tale- lerının kararı diyor diye gazete bu deli saçmasını — neşre mecbur tutulabilir mi? Bize hukuk fakültesinin daha birinci sınıfında böyle ibarelerin ancak "kanun çev- resinde katidir" mânasına geldiği- ni Öğretiyorlar. Ankara savcısı id- dianame düzmeden evvel eski mek- tep kitaplarını karıştırsaydı böyle bir hataya düşmezdi. 2 * Tekzip, bir başka noktadan daha kanuna aykırıdır. 19. madde yet sarih olarak tekziplerin ta- alluk ettikleri yazının bir mislin- den fazla olamıyacaklarını tasrih etmektedir. Takdim ettiğimiz yazı provasından — görülmektedir ki 40 satırlık bir yazıya gelen cevap 85 satırdır ve Muammer Akso tek- oyun ibi o bakımdan da Kanunsuzdur neşrine cevaz yoktur. n bu sebeplerden — ötürü hakkımda beraat kararı vermenizi rica ederim Bir Karar nkara Toplu Basın Mahkemesi- nin Emin Gebızlıoglu İbrahim Kepecioğlu ve Hilmi Kâmil Özüay- ından müteşekkil heyeti geçen aym sonunda kararını verdi ve Kurtul Altuğa tebliğ etti. Karar şudur: : Akis Dergisinin nushasının 8 ci ke" başlığı al- yazının tekzibi ee 18/10/1958 talıhlı sabitesinde "İl tında ıntışar eden Mua Aksoy tarafından iste- nılmış ve 20/10/1958 tarihinde nes- rine karar verilmiş olmasına rağ- men bir yazı ile maznun neşir ede- miyaceği cevabını — vererek ikinci defa yapılan tebligat üzerinede ne- şir etmemekte Israr ettiğinden sevk iddianamesine göre 6733 sayı- lı kanunla degişen 5680 sayılı ka- nunun 19 cu maddesi delaletıyle 29/1 ci maddesıne göre cezalan rılmasını talep etmiştir. Maznun: Tekzipte, üçüncü ş hıslara tecavüzü mahiyet ve mık— tar fazlalığı goruldugunden neşret- mediğini ve neşre de mecbur tutu- lamayacağını müdafaa etmiştir. Tekzibe mevzuu yazı, 183 keli- meden ibaret olup, tekzip yazısı 352 kelime olmasına göre; asıl ya- Muammer Aksoy Kavli fiiline uymuyor zının bir misli olan 366 kelimeyi aşmadı ından ve neşre karar ver- me C. U. sinin kanuni selâhiye- tı cumlesınden bulunduğundan tek- ve müdafaasında bu haksız f'ııllerını] tecavüzü bir lisan ifade cezayı çoğaltıcı taktırı sebep sayıl- dığından 6738 sayılı kanunla deği- şen 5680 sayılı kanunun 19 cu mad- desi delaletiyle 29/1 ci maddesine göre taktiren BİR AY HAPİS ve ÜÇ BİN LİRA AĞIR PARA CE- ZALARİLE MAHKÜMİYETİNE konusu tekzip yazısının ile 79 kuruş davetiye alınmasına talep gibi temyiz o bilmek üzere 28/11/1958 tarihinde; ittifakla karar verilerek C. M. U. Cumhur Aymakoğlu — huzurunda maznunun yüzüne karşı açıkça o- kunup anlatıldı." Kurtul Altuğ kararı derhal tem- yiz etti. Karar tasdik olunursa Al- tuğ bir ay hapis yatıp üçbin lira pa- ra cezası-ödeyecek, AKİS okuyucu- ları da Aksoyun tekzibini, bu sefer "Basın kanunu gereğince" yeniden "aynı sayfada aynı puntolu harf- lerle" okuyacaklardır.