2 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

2 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

KALDIRILMASI Büyük Meclisi önümüzdeki gün- lerde pek çok meşgul edecek meselelerden biri de şüphesiz do- kunulmazlıklarının kaldırılması is- tenen milletvekillerinin durumu o- lacaktır. Halta milletvekili doku— nulmazlıklarının kaldırılması — hu- susunda Meclis Riyasetine . sunul» muş vs alakalı encümene sevkedil- miş 111 Hükümet tezkeresi mev— cuttur Bu tezkerelerin 68 i 43 ü de D. P. li mılletvekıl— lerıne aittir. Bu l11 Hükümet tezkeresinin tetkiki gösteriyor ki. P. li milletvekilleri tarafından ışlendıgı iddia edilen suçların yüzde 27 siyasi suçlardı letvekıl— leri tarafından ışlendıgı ıddıa edilen suçlarda ise siyasi olanların nisbeti ancak yüzde 19 dan ibarettir. Bu- na göre, C. H. P. milletvekilleri si- yasi suç işlemekte bir rekor tesis etmiş oluyorlar. C. H. P. milletve- killerinin siyasi suçlarının yarısın- dan fazlası basın suçlanılır. Kasım Gülek hakkında 17. İhsan Ada hak- kında 7. Fethi Çelikbaş ve Bülent Ecevit hakkında ise beser tane ba- sın sucundan dolayı dokunulmaz- fuarının kaldırılması hususunda Hükümet tezkeresi vardır. Başta İnönü olmak üzere C mil- letvekilleri tarafından ıslendıgı id- dia olunan diğer siyasi suçlar si- yasi konuşmalar, seçim, konuşma- ları. Toplantı ve Gösteri Yürüyüş- leri Kanununa muhalefet ile alâ- kalıdır. D. P. milletvekilleri ise adi suç- larda yüzde 81 lik bir nishet tut- turarak rekor kırmaktadırlar. C . P. milletvekilleri adi suçlarda yüzde 16 ile çok gerilerde kalmak- tadırlar. D. P. milletvekilleri tara-; fından ışlendıklerı iddia olunan adi suçlar Emniyet Müdürüne hakaret- ten (Halük Çulha - Trabzon) tutun da öldürmeye tahrike (Selahattin İnan - Bitlis), askerlikte — bakaya bulunmaktan (Melik Fırat - Erzu- rum» döviz kaçakçılığına (Cevdet San . Gaziantep) kadar gitmekte- dir. Aşağıdaki liste bazı D. P. mil- letvekillerinin hangi sebeplerle do- kunulmazlıklarının — kaldırılmasının istendiğini göstermektedir: Selâhattin Akçıçek (İzmir - D. İz Belediye Reisi iken beledıyenın alakah dairelerince lü- zum gösterilmeden 4 adet döviz tahsis talepnamesini tanzim ve im- za edip Maliye Bakanlığına — gön- dererek inşaatı bitmiş binalar için malzeme ithaline ve bu malzemenin banka yerlere satılmasına sebebi- yet vermek. Melik Fırat (Erzurum - D. P.) Bakaya durumda bulunmak. Osman Nuri Lermioğlu (Trab- zon D. P.) — Memura karşı yalan beyanda bulunmak. Cevdet San (Gazıamep - D. P.) AKİS, 2 MAYIS 1959 İSTENEN Nizipte kurulmakta olan fabri- ka tesislerine ilâvesi tasarlanan sa- bunhaneye alt 8718 dolar değerin- deki yedek parça ile alâkalı fatu- ra ve diğer vesaiki 5217 dolar faz- lasıyla ve muvazaa yoluyla 15010 dolar olarak tanzim etmek ve pa- ranın tamamının tahsilim mütea- kip de fasla kısmının — emirlerine hazır tutulması hususunla ecnebi şirketle — mutabakat ve anlaşmaya varmak. Ahmet Peker (Tekirdağ - D. — Tekirdağ Daimi Encümeni üyesi iken, Tekirdağ vilâyeti dahi- linle yayılacak köy içme suları i- çin lüzumlu malzemenin mübayaa- sında 2490 sayılı kanuna — aykırı hareket etmek suretiyle vazifeleri- ni ihmal ve suiistimal etmekten dolayı suçlu sanılan eski Tekırdag valisi Nazım Ardanın suç ortaklı- Nuri Onur (Diyarbakır - D. P.) Diyarbakır Belediye Reisi iken DOKUNULMAZLIKLAR . D. Y. Umum Müdürü iken, Bostancı - Maltepe arasındaki tren hattının sahil tarafına tesadüf eden kısırının deniz doldurularak arazi temini için vuku bulan müracâat- lara menfi cevap verildiği — halde, bilâhare D. D. Y. İşletmesi men- supları tarafından teşkil edilip ken- disinin de dahil bulunduğu koope- ratife kanunsuz bir şekilde ivazsız devretmek suretiyle vazifesini su- iistimal. Vacit Asena (Balıkesir - D. P.) Polis memurunu tahkir. Rüştü Çetin- (İçel . D. P.) Memuru ta Nebil Altug (Manisa . D. P,) Polis memurunu tahkir. Turanlı (Adıyaman - D. abanca teşhir edilen ve nacak kullanılan bir kavgaya ka- rışmaktan sanı Selahattin lnan (Bitlis - D. P.) Öldürmeğe tahri Halük Çulha (Trabzon - D. P.) 111 Hükümet tezkeresinde adı geçen suçlara tasnifi Sa SF ğm Siyasi Suç Adi Suç 21 Partiler ğ“ş Adet Yüzde Adet Yüzde Ö 63 52 16 19 C. H. P. öi D. P. 48 S 10 35 91 arsa satışlarında vesair işlerde me- muriyet vazifesini ihmal ve suiisti- mal. Re (Bolu) Bankalar muhalefet ve memurine karşı yalan beyanda bulunmak. Fabrıkasında kaçak kı reste bulundurmak ve kullanmak. Mithat Perin (İstanbul - D. P) Akşemsettinoğlu İş yerinde çalıştırdığı işçilerin 1957 senesine ait bazı imlerini yapılan ihbarlara rağmen — verme- ek. Münip Özer (Erzurum - D. P. Erzurum Zirai Donatım Kuru- mu Şube müdürü iken mübayaası- na lüzum görülen takımları, ken- disine verilen talimata — riayet ve gereği gibi muayene etmemek ve- saire suretiyle vazifesini ihmal. Nuri Onur (Diyarbakır - D. P) Diyarbakır Belediye — Reisi iken, Yeni Evler Yapı Kooperatifi ortalı— larından cebri teberru toplam Zihni Üner (Nevşehir - D Emniyet Müdürüne hakaret. Hakkı Kurmel (Kayserı -D.P.) Bir öğretmem Hüsamettin Coşkun yo Fethi Batur (Aydın - D. P) — Aydın Daimi Encümen üyeleriyken. Aydın Vilâyet konağının tadilât ve inşa- atı işinde 2490 sayılı kanuna aykı- rı hareket ederek vazifeyi — ihmal ve suiistimal. Suat Bedük (Siirt - D. P) İstanbul Belediye Encümeni Üü iken- Zeynep Kâmil Doğumevi ilâ- ve pavyonu inşaat işinde, İstanbul Belediyesi ile müteahhit münakit mukavele eklerine ve e- saslarına aykırı olarak yeniden yapılan fiyat zammının — tasdikine müteallik karara iştirak. Ali Kaya (Zonguldak - D. P.) Safranbolu Belediye — Reisi iken, Belediye inşaatı için tahsis edilen demirleri, tahsis edildiği işte kul- lanmıyarak başka bir şahsın elin- de bırakmak suretiyle vazifeyi ih- mal.