2 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

2 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Dış Politika Füzeler gelirken Amerika Birleşik Devletleri Ordu Bakanı Wilber M. Brucker'in pek sessiz geçen ziyareti sona erdikten sonra, orta menzilli füze rampaları haklında Türk ve Amerikan makam ları arasında cereyan eden görüşme- ler nihai safhaya girdi. Eşiyle bir- likte seyatate çıkan Bakanın berabe- rinde 100 kiloluk spor malzemesi getirmesi ve bunları "Türkler ara- sında Amerıkan beyzbolunun yayılma- sı için" antrenörlük meraklısı Çavuş Evans'a vermesi gibi hareketler, ta- bü, bu uzun yolculuğun hakikt ga- yeleri hakkında yapılan tahminlerde hıçbır değişiklik — yaratmadı. Ordu Bakanı Türkiyeye gelmeden Önce İ- talyaya ve Yunanistana da uğramış- tı. Bu memleketlerde ise. günün me- selesini NATO Konseyi kararına gö- re kurulacak füze rampalarının teşkil ettiği kimsenin meçhulü değildi. Mr. Brucker. İtalyadan sonra, Turkıye ve Yunanistanla da orta menzilli balis- tik füzeler hususunda kati bir anlaş- maya varılması, hukiki veya askeri füzelerin gıderılmesı için böyle uzun bir seyahati göze almaktan çekinme- mişti. Hür dünyanın savunmasını sade- ce kıtalararası güdümlü füzelere -bu silâhlar henüz tam bir gelişme safha- sına erişmemişlerdir- dayandırmanın doğru olmadığını, gayet iyi bilen A- merika, aradaki farkı kapatmak için Sovyet topraklarına yakın noktalar- da orta menzilli balistik füzeler bu- lundurmak istemektedir. aten bu hususta 19 Aralık 1957 tarihinde a- lınmış bir NATO Konseyi kararı da vardır. Bütün füze rampalarının ta- mamlanacağı tarihe kadar Batı mü- dafaası yine hidrojen bombalarıyla yüklü vaziyette bekleyen — Stratejik ava Kuvvetleri uçaklarına ve ok- yanuslarda devriye gezen atom de- nizaltılarına bağlı kalacaktır. Uzun ve orta menzilli füze ram- palarının kurulması ve bilhassa işle- tilmesi Amerika ile müttefikleri ara- sında bazı nazik durumların ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Bu hu- susta İngilterenin bulduğu formül tam iştirak esasına dayanmaktadır ve Ingılteredekı füze — rampalarının kullanılması için Amerikan makam- susta şöyle bir formül — bulmuştur: Füze rampalarının kurulması ve fü- zelerin muhafazası — İtalyanlara ait olacak, bu füzelerin ucuna konacak olan atom bombaları — Amerikalılar tarafından muhafaza edilecektir. Fa- kat nihat karara İtalyanların iştira- kini sağlayan böyle bir formül bile memlekette hayli çetin çekişmelerin ortaya çıkmasına mâni olamamıştır. Tabii. Komünistler ve Sosyalist- ler İtalyada füze bulunması fikrine muhaliftirler ve son — andlaşmadan sonra bunun aleyhinde şidetli bir kampanyaya — girişmişlerdir. Fakat, 12 E'nııun Wilber M. Brucker Sportif - temaslar! parlâmentodaki Hıristiyan Demokrat ekseriyeti o taraftan gelebilecek i- tirazları tesirsiz. bırakmakta fazla güçlük çekmektedir. Nitekim, geçen hafta, andlaşmanın — reddedilmesi hakkındaki müşterek Sosyalist - Ko- münist önergesi Senatoda 87'ye kar- şı 133 reyle mağlup edilmiştir. Hükümet bakımından asıl mühim olan, parlâmentodaki — muhalefetten zıyade İtalyan ordusu içinde görü- en mukavemettir. Andlaşmanın im- zalanmasından sonra, Genel Kurmay Başkanı General Liuzzi'nin verdiği beyanat hâlâ gazetelerde münakaşa mevzuudur. General, füze rampaları- nın kurulmasıyla. Italyan ordusunun çok daha mühim olan temel mesele- lerin ihmal edılecegını füzelerin ver* diği emniyet yüzünden ordu ihtiyaç- larına pek aldırış edilmeyeceğini be- lirtmişti. Beyanat, zaten kanuni yaş haddıne gelmiş bulunan General Li- uzzi'nin emekliye ayrılmasından baş- ka bir netice doğurmadı ve andlaş- malar parlâmentodaki Hıristiyan De- mokrat çoğunluğu tarafından çabu- cak tasdik edildi, Şimdi sıra Türkiyededir. Bakalım Türkiye için nasıl bir formül buluna- caktır? Türk halk efkârı, bize me- selâ İtalyanlardan daha az hak ta- nınırsa, andlaşmayı iyi karşılamıya- caktır Basın US...SSSs! eçen haftanın sonunda Cumarte- si günü Ulusun emektar ve yaş- l1 odacısı Kasım efendi merdivenle- ri soluk soluğa tırmanarak telâşla istihbarat odasına girdi ve "polisler geldi, gazeteyi kapıyorlar" dedi. Ha- er, muhabirleri odacı Kasım efendi kadar heyecanlandırmadı. Ulusun kopatılmasına alışıktılar. Okadar çoğu bazı işlerini ve seyahatlerını Gazete kapanınca — yaparım" diye bırakıyorlardı. İşte, gazete de Emniyet Birinci Şube memurları kapatma kararını infaz için Ulus i- darehanesine geldikleri zaman saat 15'ti. Gazetenin çalışma saati baş- lamadığı için yazı işleri mudurlerı henüz idarehaneye — gelmemişlerdi. Müdürlere durum telefonla anlatıldı ve gazeteye gelmeleri istenildi. Ni- hat Subaşı ve Erdoğan Tamer bir- Ulus'un kapanma kararı tebliğ ediliyor. Fincanlar görünmesin de... AKİS, 2 MAYIS 1959