2 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

2 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

KADIN Annelik Gebelik ve giyim Altr ay kadar önce, Fransanın en tanınmış mankenlerinden üçü, bir kere daha halledilmesi gereken bir mesele ile karşılaştılar: ÜUç. gü- zel Ye zarif manken, ikinci defa ola- rak birer çocuk bekliyorlardı; doğum, yapana kadar giyim ve davranışla- rını en iyi nasıl tanzim etmeleri ge- rekirdi ki zerafetlerinden hiç bir şey kaybetmesinler veya pek a betsinler? Evvelki tecrubelerı işleri- ne yaradı. Üç manken onigue şimdi 7,5 aylık, Gill 65 aylık Jacky ise 5,5 k gebedir; fakat hıçbırı guzellık ve zerafetlerinden zerre dar kaybetmemişlerdir; hiçbiri du rumundan şikâyetçi değildir. Bunun sırrını soranlara üç mankenin ver- diği cevaplar hemen hemen aynıdır: Gebe kadın, hiçbir vakit dokuz ay boyunca kendisini anormal bir du- rumda saymamalı, gülünç bir kılığa bürünmemelidir. Gebe kadın gezıp tozmasına, eskisi gibi itina göstermelidir. kadın isterse ilk aylar durumunu ko- laylıkla gızlıyebılır fakat sonra bel kısmı göğüs altından başlıyan elbi- selerden faydalanmalıdır Bu arada oyu renklerden mümkün olduğu kadar kaçınmak yerinde olur, zira koyu renk elbise gebelik sırasında da cilt renginin bozulmasından do- layı iyi bir intiba bırakmaz. Fazla uzun roblardan ve etekliklerden de kaçınmalıdır, zira bunlar silueti bo- zar. Bundan başka eski durumunda kalan bacakları gizlemekte de mâ- na yoktu Giyilecek ayakkabı mankenlerin fikirleri Jacky bu meseleye hiç ehemmiyet vermediğini, hangi çeşitten ayakka- bı olursa olsun giyilebileceğini söy- lüyor. Gill ise ya uzun ökçeli ya da tamamiyle ökçesiz ayakkabıda ısrar ediyor, fakat onigue'in söyledikle- ri, birçok gebe kadının — durumuna daha uygun düşmektedir. Hemen he- men ökçesiz denebilecek -ökçe yük- sekliği: 5 sentimetre- ayakkabı gi- yen Monigue şöyle demektedir: "Baş- langıçta uzun ökçeye devam ediyor- um, ık sık muvazenemi kay— bedıp boylu boyunca yere — düştüm Hoşa gider bir şey degıl bu. Üstelik bebek için de tehlikeli.. meselesinde değişmektedir. Gebelikte giyilmesi umumiyetle yaygın olan marinyere — gelince, bu hususta da fikirler — değişmektedir. Monigue ile Jacky, hazır marinyer- lerin umumiyetle çok uzun ve çok bol olmasından şikâyetçidirler. Bun- dan başka "daha başlangıçtan ma- rinyer gıyrlınce sanki yarın doğum yapacağımız intibar uyanır" demek- tedirler. Buna karşılık Gill dekolte, yanları yırtmaçlı, küçük marinyer- lerden hoşlanmakta ve bunları ken- disi dikmektedir. Gill'in ev için en tercih ettiği giyim de paçaları çok AKİS, 2 MAYIS 1959 Çocuk Yayınları H ayat acıklı hâdiselerle doludur. Fakat nlardan da istifade etmek, felaketlerı ıyılıge çevirmek mümkündür. Bun tam yirmi yıl Önce, lsvıçrede bır dağ gezisi- ne çıkarı ele avuca sığmaz, canlı ve şirin bir oğlan çocuğu, Doğan Taşkent, öğrenci — arkadaşları ile beraber bir heyelan neticesi haya- tını kaybetmişti. Seneler — geçti. Kederli baba, sevgili oğlunu bir türlü unutamıyordu: Doğan Ü- çükken şöyle demişti, Doğan kü- çükken şöyle yapardı, Doğan bü- yüyünce şöyle veya böyle olmak isterdi. Babanın kafasında ve kal- binde yer eden bu hâtıralar ya- vaş, yavaş bir ideal çocuk yarat- mıştı: Doğan Kardeş.. İşte keder- li baha bankacı Kâzmı Taşkent, Türk çocuklarına bu ideali aşıla- mak istemiş ve 23 Nisan 1945'te bu maksatla Doğan Kardeş der- gisini yayınlamaya başlamıştı. Geçen hafta ondört yaşını bi- tirip Önbeş yaşına giren Doğan Kardeş dergisinin doğuş hikâyesi budur. Ondört senedir bu dergi te miz bir baskı, kaliteli ve fay— dalı münderecatile çocuklarımıza âdeta bir okul vazifesi görmekte- dir. Bir çocuk dergisi yıldönümü- nün başında yer almasın n kü- çükler kadar büyükleri de sevin- dirmesinin sebebi budur. - Bunca kalitesiz çocuk yayınları arasında oğan Kardeş dergisi ve yayınla- rı ailelerin âdeta bir can kurtara- cıdır. Nisanın başında, Ruh haftası münasebetiyle, düşük ka- liteli vayınların ruh üzerindeki tahribatım tekrar tekrar geçirdik. Şimdi bunun Üü tedbirler almamız gerekmektedir. Farzedelim ki anne, baba ve öğ- retmen olarak, kalitesiz yayınla- rın bütün zararlarını — müdrikiz. Bu bol resimli, az yazılı kötü bas- kılı yayınların çocuklarımızın ru- h a deformasyonlar yaptığını, onlarda iyilik ve kötülük ölçüle- rinin değişmesine sebebiyet verdi- sağlığı dar bir pantolon ile — marinyerdir. Maamafih Monıque ve Jacky de ma- rinyer yerine ona çok yaklaşan er- kek stili gömlekten hoşlanmaktadır- lar. Jacky'nin tercih ettiği — giyim şetlanddan yapılma klâsik bir rob- tur. Monigue, bir döpiyes giymekte- dir Ust kısmı dekolte, eteklik kıs- ğüs altından itibaren bü- yuk plılerle başlıyan bir elbise Silueti B üzel vs zarif mankenin i- lerı surduklerı fikirler ve bizzat tatbik ettikleri tavsiyelerden sonra, bütün gebe kadınlar için faydalı ola- bilecek bazı nektalar ortay, çık- maktadır: Gebelikte giyim hususımı muhafaza Jale CANDAN ğini, onları hazıra konmaya, sa- bırsızlığa, tembelliğe ve zevksrz liğe alıştırdığını biliyoruz. Gene biliyoruz ki bu yayınlar çocukla- rımıza zararlı heyecanlar vermek- tedir, buna karşı elimizdeki silâh nedir? Akla ilk gelen şey, en ma- kul çare, çocuklarımızı faydah ya- yınlara alıştırmaktır. kat tek bir müessesenin, bir hizmet mü- essesesi olarak kurulmuş olan Ur Doğan Kardeşin yalnız başına bu ihtiyacı karşılayamıyacağı da a- şikârdır. Gene aşikâr olan birşey bugün piyasayı sarmış olan dü- şük kaliteli çocuk yayınının ucuza mal olup, kolay satıldığı ve sahip- lerine büyük kârlar temin ettiği- dir. Ticari müesseseleri bu cazip kârdan nasıl vaz eçireceğiz ve onları kaliteli, faydalı — yayınlar vermeğe nasıl zorlayacağız? Çok kulfet mukabilinde az para kazan- Bunu kolaylıkla ve yalnızca telkınle elde edebileceğimizi san- mıyorum. Kalitesiz yayınları ya- sak ta edemeyeceğimize göre ya- pılacak şey bunların karşısına bol miktarda iyi kaliteli yayın çıka- rabilmek için bu sonuncuları hi- maye altına almaktır. En müessir himayenin devlet eliyle olacağını hepimiz biliyoruz: Kaliteli yayın- ları vergiden muaf tutacak olur- sak bunlar çoğalacaktır. İçtimai — teşekküllerin de kaliteli yayınları desteklemeleri mümkün- dür. Amerikada Okul . Aile Bir- likleri bazı yayınların üstüne bir damga konulmasına müsaade et- mektedirler. Bu damgayı taşıyan yayınlara aileler iltifat etmekte- ir. Şurasını unutmayalım ki za- rarlı bir kitabı ekserıya biz ken- di elimizle alıp çocuğumuza ver- mişizdir. Ticari müesseselerin da- ima idealizmle hareket — etmesini beklersek ancak kendi kendimizi aldatmş oluruz. Zaten idealizmi yaşatmak için de pratik çarelere baş vurmak zorundayız. Nihayet ruhu barındırmak için bir vücut lâzımdır ve vücut beslenmek ister. da en ehemmiyetli nokta, — siluetin muhafazasıdır. Bundan dolayı her- şeyden önce siluetinize mümkün ol- dugu kadar düz bir görünüş verme- ğe çalışınız. Bunun için de ya dekol- te bir elbise ile vücudun üst kısmı- na, ya da dar paçalı bir pantolon ile vücudun alt kısmına düz bir rünüş veriniz. Bundan başka ya belı çok yukardan — başlıyan bir elbıse ya da hiç beli olmıyan bir elbiseyi tercih ediniz. Gebeliğin — başlangıcı için en ideal giyim, büyük cepli bir etek ile eteğin üzerine sarkıtacağı- nız bir gömlektir. Gebe kadınlarda hararet umumi- yetle yüksek olduğundan — yünlüler- den sakınmak gerekir. Sık dokunmuş 25