23 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

23 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURITA OLUP BİTENLER relik sağ ve 4 metrelik sol tretuvar olmak üzere 30 metre genişliğindey- di. Revizyondan sonra bulvarın ge- nişliği 44 metreye çıkacaktır. Çifte yollar 13 er metre genişliğinde ola- cak ve bu yolları 2 metrelik bir re- füj ayıracaktır. Tretuvarların geniş- liği 5-13 metre arasında değişecek- tir. Bulvarın solundaki tahliye ka- nalı -Cebeci deresi nin üstü betonar- me tabiiye ile kapatılacaktır. Üstün- den demiryolu geçen Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesinin yanındaki 5 açıklıklı çelik köprünün mevcudiye- ti projenin tatbikini güçleştirmekte- dir. Bu güçlük, son açıklığından tah- liye kanalının geçtiği köprünün or- ta iki açıklığını gidiş-dönüş yolları- na ve yan açıklıklarını tretuvarlara tahsis etmek suretiyle halledilmiştir. Köprünün orta ayağı dolayısiyle re- füj burada bir metreye inmektedir. Yolun şakuli meylinde bir deği- şiklik olmamakla beraber, İller Ban- kasının önü 40 santimetre yüksele- cektir. Milli Müdafaa Caddesi : Bu cadde üzerindeki ters meyiller kaldırılacak, Kızılay meydanıyla — Eskişehir yolu müsbet bir meyille — bağlanacaktır. İnşaatın tamamlanmasından sonra yolun genişliği 24 metreyi bulacak- tır. Azami kazı yüksekliği Kumru— lar sokağı kavşağında 88 met- re, Yeni Meclis — yoluyla bırleştıgı yerde 1 metredir Gazi Mustafakemal Bulvarı : Yol seviyesinin büyük ölçüde indirilme- si ve Demirtepe kazısı dolayısiyle, hâlen en enteresan yol faaliyeti bu- rada yapılmaktadır. Yolun genişliği 18 metreden 28 metreye çıkarılacak- tır. Tretuvarlar 4 metreden 5 metre- ye, asıl yol 10 metreden 18 metreye genişletilecektir. Ayrıca yolun sevi- yesi indirilmektedir. Evvelce Kızı- 16 Yüksek layla Maltepe — arasında — vasıtalar 228,35 metre tülde yüzde 3,61 mey- lini çıkmakta, Demirtepeyi mütea- kip 341,11 metre tülde yüzde 3,88 meylini inmekteydiler. İşte asıl me- sele burada çıkmıştır: —Acaba işin rantabl olması için yol kaç — metre indirilmelidir? Ne kadar kazmalı ? eselenin halinde, — tecrübeli i- marcılar tabii ki hıç bir güçlük çekmemişlerdir. Meselenin — mevcut değilmiş gibi sayılması, herşeyi hal- le kâfi gelmiştir. Yalnız Yapı Tek- nik Dergisinin sahibi ve yazı işleri müdürü Yüksek Mühendis Nejat Öl- çen ayni fikirde değildir. Bunun için de "tatbikattan sonraki önemli tas- hih ve revizyon — külfetleri"ni önle- mek maksadıyla Demirtepe yolunun rantabl indirme seviyesini bir ma- kalesinde — hesaplamıştır. "Tetkika- eiğlei Sümer sokagının Gazi Mustafa Kemal Bulvarı ile atlama — rekoruna tı sırasında böyle bir hesabın mev- cut bulunmadığını" gören — Yüksek Mühendis makalesini "Sayın Adnan Menderese ithaf” etmeyi uygun bul- muştur. Nejat Ölçen bu ihmalin se- bebini de "Çok defa en güzel ve eko- nomik hal tarzlarının yan yana bu- lunduğu bir gerçektir, - gözümüzden kaçmaları bu yüzdendir" diyerek mü- tevazı bir dille izah etmektedir. Bü- yük bir talih eseri olarak, — Tevfik İleri makalenin farkına — varmış ve mecmuadan güçlükle temin — edilen bir nüsha Beyfendiye sunulmuştur. Bu sayede Y. Mühendisin gayretleri, neticesiz kalmaktan belki de kurtu- lacaktır Serbest çalışan Ölçen iki hipotez- den hareket etmektedir. İlk hipotez, tretuvarların seviyesinin de birlikte indirilmesidir ki bu takdirde Sümer ve Menekşe gibi ara sokakla- rında da indirme yapılması gereke- hazırlananlar!... cektir. İkinci Hipotez sadece yol se- viyesi indirilerek tretuvarların yu- karıda — bırakılmasıdır. Bu —tak- dirde de ara sokakların cadde birer parabolik betonar- kopruyle bağlanması — lâzım- otezlere göre, şun kaldırılmasından dolayı vasıtala- rın yapacağı benzin tasarrufunun yıl içinde inşaat masrafını karşıla- ması için yolun seviyesi kaç metre indirilmelidir ? İşte Yüksek Mühen- dis, makalesinde imamların unuttu- ğu bu hesabı yapmış ve yazısını Ad- nan Menderese ithaf etmiştir. Hesa- ba göre, tretuvarlar yukarıda tutu- lur, sadece yol indirilirse, rantabl ka- ZI derınlıgı 5,85 metredir. Yok tretu- varlar da aşağı indirilirse, — benzin tasarrufunun — masrafı karşılaması için 10,70 metre derinliğinde — kazı yapmak lâzımdır. Bu durumda tre- tuvarların yukarıda tutularak yaya- birleşen kısmı ların otomobillere tepeden bakması daha münasip bir hal çaresi olarak gözükmektedir. Yüksek Mühendis Nejat Ölçenin ikaz yazısı bu noktada bitmektedir. Yaptığı ikazın dinlenip dinlenmemesi elbette ondan başkalarım ilgilendi- ren bir mevzudur. Değirmenin suyu I stanbul ve Ankarayı saran güzel- leştirme mevzuunda mühendisle- rin yanı sıra, hukukçuların, maliye- cilerin ve 1ktısatçılar1n da yaptıkla- rı ve yapacakları bir sürü ikaz var- dır. Hukukçular, veresiye istimlâk- ları hatırlatarak, bunun düpedüz a- nayasaya aykırılığım ileri sürmekte- dirler. İktisatçılar, istikrar politika- sı takip edildiği bir sırada, zahiri ol- mıyan bu yatırımları, en hafif tabi- riyle, mevsimsiz saymaktadırlar. Mu- azzam bir trafik derdi içinde bulunan zengin İngiltere bile, meselâ dar Ox- AKİS, 23 HAZİRAN 1959