23 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

23 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA ya başlayınca cevap vermekte istek- li görünmeyen Alakanı iki elini ha- vaya kaldırarak işi kesti attı kez Bankası lerinin gazetelere söylemekte re böylece kapanm man Kibarın iddiaları olmadı. Hakikaten memleketimizde sana- yi kritik bir devre geçirmektedir. Pi- yasadaki durgunluk genişleme isti- dadı göstermekte, — sanayide ışsızlık yayılmaktadır. Şimdiye kadar du larım bonolarla idare — eden tekstıl gibi sanayi kolları satışlarda bekle- bulmaması ve çürütülmüş rantreleridir. Büt- minler hilâfına ge- lir vergisinin ilk taksidi, geçen yılkı altındadır. edilmiyecek delillerden rum, Osman Kibarın tâbiriyle tehli- kelidir ama yersiz ve haksız bir i- yimserliği prensip edinenler, mese- lelere el atacakları yerde meseleleri gayri mevcut saymaktan vazgeçme- melidirler. Onlara — göre işsizlik — yoktur, sıkıntı yoktur, bolluk Hardır, u- cuzluk vardır. Kurşun ve gümüş fi- Osman Kibar Durumu daha kibar! AKİS, 23 HAZİRAN 1959 Bozkırdaki yatları bile ucuzlamıştır. Bu tarz be- yanatın en tipik örneklerinden biri- ni, bayram arifesinde iyi bir sanayi bakanı olan Sebati Ataman verdi. Zam haberlerini tekzip eden Ataman "Sanayide kullanılan maden kömü— TÜ fıyatlarına hiç pılma- mıştır" diyordu. Halbukı bır kaç gün sonra AKİS'e uğrıyan tanınmış bir sanayici, evvelce llZ 5 liraya aldığı kömüre, nak 226 1lir. kuruş ö d mek zorunda kaldıgını bıl- diriyordu, yapılmadığı söylenen zam demek ki yüzde 100 ü aşmaktadır' ğın tedav phe yok evvela pembe gozluklerın degış- tirilmesini gerektirmektedir Hayvancılık Etmeselesi 1957 den beri fiyatları sık sık tesbit edilen ete yapılan son zam, hiç de- ğilse iktisatçıları şaşırtmamıştır. Bundan sonra gelecek zamlar da şırtmıyacaktır. Zira — vatandaşı şaş- kına döndüren bu zamlar, D. P. İkti- darının hayvancılık mevzuunda takip ettiği hatalı politikanın tabii netice- sidir. Nüfus artışı ve hızla şehırleş— me yüzünden et istihlâ l yükseldiği az artmış, verdiği et miktarı yerinde saymış, hatta geri- lemiştir. Kolayca düzelmesine imkân bulunmayan istihsal ve İstihlâk ara- sındaki bu muvazenesizlik, — çaresiz fiyat yükselmelerine müncer olmuş- tur ve olacak Iktıdarının temel hatasını mer aların tarla hâline getirildiği bir sırada, yeni hayvancılığını hızla ge- hayvanlar Onlar bile şaşkına döndü liştirmek — gerektiğini teşkil etmektedir. Birleşmiş Milletler Ziraat ve Gıda Teşkilâtı adına 1959 başlarında Türk ziraatının meselelerini inceliyen Prof. Baade'ye göre, hâle düşünmemesi ha vanları besliyememektedir. Çayırlar aşın otlatmaya — maruzdur, aç hay- vanlar yamaçlara tırmanmakta, or- 1 tahrip etmektedir. Bu da aşınmasına sebep olarak dönmesine yol aç- makta Evvel ilkba ve son- baharda ıkı defa yeşeren bozkır, şim- di artık senede sadece bir defa ye- Eğer Ziraat— nlerde ması Evvelâ bozkırdaki hayvan sayısı üç- te bir nisbetinde azaltılmalıdır. Tar- la hâline getirilen çayırlar, yeniden eski hâllerine getirilmelidir. Sulu zi- raata müsait yerlerde, gübre de kul- lanılarak bol hayvan yeni melidir. yem hayvancılığına geçmekten baş- ka çare yoktur. Bu da en başta sula- ma sahasında geniş yatırımları ge- rektirmektedir. Yolların indirilip yükseltilmesi iş- lerinde kullanılan vasıtaların, bu ha- yati dâva uğrunda hâlâ seferber edil- memesini, hâlâ akla getırılmemesını an lamaya imkân yoktu 21