23 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

23 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER meler istese bile, D. P. Grubunun böyle bir şeye yanaşmayacagı aşi- kârdı. Uslu, Grupun “zülfi yâre do- kunan" meselelerde hiç te uslu olma- dığı tecrübelerle sabitti. Elektrik iş- lerinin tek elde toplanmasına matuf rasyonel bir hükümet teklifinin, İs- tanbul gibi şehirlerin — bütçelerinde açacağı gedik yuzunden karşılaştığı mukavemet bunun en son deliliydi. Seçilmek, ya da seçılmemek gibi ha- yati bir mesele karşısında, 1961 den evvel baht denemeye pek az millet- vekilinin, yanaşacağı muhakkaktı. P. Genel Başkanının bunu bil- memesine elbette ki ımka yoktu. Maksadı şahlanan C. H. P da teşkilâta bir — canlılık vermek, onları "yarın seçim varmışcasına" uyanık davranmasını temin etmekti. Umumi seçimleri onun da aklından geçirmediği şüphesizdi. Değil umumi seçimler, 1951 den beri tehir edilen ara seçimleri bile — yapılmıyacaktı. Bu hususta B. M. M. 23 Temmuzdan evvel bir karar alacaktı. Büyük bir ihtimalle, tıpkı — geçen yıl yapıldığı gibi, "fevkalâde nazik politika şart- ları içende bulunduğundan seçim ya- pılırsa memlektin gerginliğe ve asa- biyete sürükleneceği ve bunun milli menfaatlara aykırılığı" ileri sürüle- rek ara seçimlerinin tehırı istene- cekti. Seçime hazır P. teşkilâ- tı ve partizan idareden “ zamlardan bunalan millet karşısında D. P. ida- recilerinin başka bir çıkar yol bul- maları çok şüpheliyı Geriye mahalli seçımler kalıyor- du. Mahalli seçimler İktidar bakı- mından en avantajlı seçimlerdi. Kö- yün ve şehrin imarı endişesi yüzün- den, C. H. P. nin en kuvvetli kalele- rınde bile, Demokrat muhtarların ve karşısın- Mi D. P. nin seçim afişi (MOKRAT Niye seçim yok, anlaşıldı mı? Demokrat belediyelerir_ı seçildiği ma- lümdu. Buna rağmen İktidar partisi, 5 yıldır yapmadığı bu seçimlerde bile bahtını denemek hususunda henüz kat'i bir karar almış degıldı. Mahalli seçimler geçen yıl, "mev- cut kütüklerin bozuklugu bu kütük- ler duzeltılmedıkçe seçim yapılamı- acağı". gerekçesiyle tehir edilmişti. İlgili bakanların da katıldıkları bu görüşün neticesi — olarak kütüklerin hazırlanmasını idari teşkilâttan alıp adli teşkilâta veren bir kanun tasarı- sı, 1959 baharında Meclise getiril- mişti. Ama bu arada D. P. yüksek çevrelerinde kütüklerin ıslahı mev- uunda bir isteksizlik hâkim oldu. Kütük işini çabucak — neticelendir- mesi için kurulan Komisyonun ça- lışmaları aksamaya başladı. Ko- mısyonda ekseriyetin temini bir türlü mümkün olmuyordu... Bu se- beple yeni kütüklerin sonbaharda— ki mahalli seçimlere yetişmesi mad- deten imkânsız hâle geldi. Ya seçim- leri gene tehir etmek, ya da eski kü- tüklerle seçimlere gitmekten başka çare yoktu. lbuki bir yıl evvel ma- halli seçımler "Bu kütüklerle seçim yapılmaz" diyerek tehir edilmişti. Tehir sebebi ortadan kalmadığına göre, seçimler bu yıl da yapılmama- lıydı. Gerçi bir yıl evvel verilen söz, "hafızai beşerin maluliyeti prensibi- ne göre fazla bir şey ifade etmiye- bilirdi. Ama D. P. yüksek çevrelerini, mahalli seçimler, bılhassa belediye seçimleri yapmaktan alıkoyan çok daha ciddi sebepler va C. H. P. nin bundan evvelki seçımlere katıl- maması yüzünden beledıyelerın he- men hemen tamamı D. P. elinde bulunuyordu Eğer seçim yapılırsa C. P. nin hiç değilse buyuk bele- diyelerden bırçog nu ele geçireceği veya belediye meclislerine C. P. li üyeler sokacağı aşikardı Beledi— yerlerin bir kısmım kaybetmeyi ka- bullenmedikçe, nin seçimlere gitmesine imkân yoktu. lşte bu se- beple D. P. çevrelerınde "memleke- tin umumi temayülünü pek az ak- settıren mahalli seçimleri bile ya- pıp mamak hususunda büyük bir tereddut hâkimd C. H. P. Yaz gezileri C. H. P. ekiplerinin yurt gezisine çıkmaya hazırlandıkları bayram gunlerınde Karanfil sokağındaki ye- i Genel Merkez Binasının alt kat- taki geniş salonu yurdun dört bir tarafından gelen ziyaretçilerle doldu taştı. Bu uçak hâdiselerinden beri Merkezin hergün — rastlanan manzarasıydı. Teşkilâtta büyük bir canlılık ve azim göze çarpmaktay- dı. Kalabalık heyetler hâlinde İnönü- ün ziyareti, bu canlılıgın tezahürle- rınden sadece bir tanesiydi H. P. deki şahlanma iktidarın da gözünden kaçmayacak kadar ba- Turhan Feyzioğlu Yollara — düştü rizdi. Nitekim Zaferin — kapatılma- sından bir gün evvelki nüshasında çıkan "inspire" — başyazıda "İnönü mademki sertlik taraftarı — değildir, ayaklanan teşkilâtını teskin etmeli- dir" mealinde cümleler vardı. Husu- si 45474 plâkalı otomobilin içindeki memurlarla, C. H. P. cânibindeki her hareketi yakından takibe — çalışan iktidar, kendi organında çıkan bir yazıyla -Freud'vâri bir dil sürçm siyle bile olsa. C. P. teşkılatın— daki canlılığı belırtıyordu C. H. P. teşkilâtı hakikaten artık ayaktaydı. Ankaradan kopan dalgalar Bayrama kadar Karanfil sokagın— daki Genel Merkez bınasını zıya— ret eden heyetlerin so usu, Nevşehir Gençlık Kolları teşkılatına mensup, yakalarında rozeti taşıyan 40 - 50 genç oldu. İnönü gençlerle, uzun uzun konuştu, şaka- laştı. C. H. P. Genel Başkanı her zamanki gibi neşeliydi, bol bol kah kahalar attı. Yurdun dört bucağından ayrılıp Ankaraya gelen bu dalgaların ardı, öyle görünüyor ki daha uzun za- man kesilmiyecektir. Bu arada C. H. P. ekipleri de, dalgalar halınde An- karadan ayrılıp, vatan sathına da- dağılmaya başladılar. Satir - Omay Yalçın ekibi, bayramın son günü motörlü trenle, Ege seyahatinin ilk merhalesi olan Balıkesire hareket ettiler. Turhan Feyzioğlu, Sivas yo- lunu tuttu. Çelikbaş - Güneş - Pak- süt ekibi İzmite doğru uzand lar. Trakyada üç ildeki gençlik kolları kongrelerinde bulunacak olan Suptu AKİS, 23 HAZİRAN 1959