23 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

23 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Menekşe sokağına giriş "Haydindi atla da gel..." ford Street'i genişletmenin masrafı karşısında gerilemekte, mevcut im- kânlarını çok daha müsmir yatırım- lar için sarfetmektedir. Kaldı ki nü- fusu hızla artan fakir memleketimi- verimli ziraati, rın bütün şiddetiyle kapıyı çalacak- tır. Bunu Önlemenin yolu, şimdiden güzelleştirme için harcanan imkân- ları, işgücünü, betonu, asfaltı, maki- neleri sulama kanalları inşaasında kullanmaktadır. Bahis mevzuu o- lan, açlık ve güzellik arasında bır tercıh yapmaktır. Ne var ki açlı- ve güzellikten tereddütsüz guzellıgı seçenler bu mülâhazalara pek aldırmamaktadırlar. erkez Bankası kapıları ardına kadar açık olduğu müddetçe, maliye- cilerin itirazlarına da tabii ki kulak asılmamıştır. Yalnız zamlarla birlik- te hatırlanan son dış yardım anlaş- ması. Merkez Bankası kapılarını bü- yük ölçüde kapamış, " imarcılar "1 is- ter istemez mali bir meseleyle karşı- karşıya bırakmıştır İmar değirme- su reden gelecektir? Beledi- yelerın tahvıl çıkarıp para temin et- mesinin verimsiz bir yol olduğu ça- buk anlaşılmıştır. Para sıkıntısı o ka- dar ağır basmıştır ki, belediyelerin maksat dışı istimlâkler yapmalarına imkân verecek bir kanun hazırlan- mıştır. Belediyeler ucuz istimlâk et- tikleri arsaları pahalı satacak, spe- ülâsyon- sayesinde imar faalıyetlerı ni yürütebileceklerdir! Bu gayretle- rinde idarecileri bir dereceye kadar mazur görmek İlâzımdır. Zira imar talepleri son derece fazladır ve ima- rın mali ükler yüzünden kısmen yavaşlaması homurdanmaları — iyice arttırmıştır. Bu durumdan en çok AKİS, 23 HAZİRAN 1959 1stırap "eken hiç şüphesiz İmar Ba- kanı Medeni Berktir. İstikrar poli- tıkasını muvaffakiyetle — götürmekle vazifeli Maliye Baaknı Hasan Po- latkanın lüzumu kadar para verme- mekteki inadı ile seçmenlerine va- dettikleri eserleri vermek için her türlü ikna vasıtasına başvurmaktan kaçınmıyan bir sürü D.. P. millet- Vekılının azmı bakanı arasında YURITA OLUP BİTENLER 1stıfayı düşünmek zorunda bile kal- ığı söylenmektedir. Bereket, Ame- rikalıların ellerinde bulunan 1 mil- yar Turk lirasını serbest bırakmala- rı habe u içindeki ve iki bakan arasındaki tansiyonu, kıs- men yatıştırmıştır. Paranın derhal taksimi yapılmış, bir milyarın 600 milyonunun para sıkıntısı çeken lediyelere verilmesi kararlaştırılmış- tır. Aslan payını da tabi 250 rmlyon ile İstanbul Ve 150 mil- Ankara alacaktır. Yalnız Turkıyenın takip ettiği istikrar poli- tikasının selâmeti bakımından güzel- leştirme yatırımlarının azaltılmasına taraftar bulunan ve Türkiyenin çok daha âcil yatırımlara ihtiyacı oldu- ğunu düşünen Amerikalıların, "Ha- sanın böreği"nin alelacele taksimine rıza gösterdiklerine pek ihtimal ve- rılmemektedır Verseler de bül- unlar — milyarlar namzet olan — güzelleştirme liyetinin masraflarını — karşılamağa yetmemektedir. Belediye — gelirlerini çoğaltmak için yeni — vergilere git- mekten başka yol yoktur. Haziran başında gelen ve aile reislerini şaş- kına döndüren iki misli artmış elek- trik ve gaz faturaları, güzelleştirme- nin gerektirdiği Vergılerın ilk müj- decisidir. Hükümi alen belediyeler lehine gelirler ıhdas edecek bir tasa- rının son rötuşlearını yapmaktadır. Tasarıda eğlence yerlerinden tutun da benzin fiyatlarına kadar, akla ge- lebilecek bir sürü zam yer almakta- dır. Bu yeni güzelleştirme vergileri de geldikten sonra zamlardan buna- lan vatandaş, yolları indirip çıkar- manın zevkine daha iyi varacak ve şükran borcunu sandık başında ödi- yecektir Gazi Mustafa Kemal Bulvarı indiriliyor Tozu toprağı da caba