3 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

3 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

GENÇLİ Cemiyetler Model: D. P. Geçenlerde bir gün Ankara Fen Fa- kültesi Talebe Cemiyetine Emni- yet Müdürlüğünden bir yazı geldi. Ankara Fen Fakültesi Talebe Cemi- yeti, iktidar tarafından sevilmeyen idealist gençler tarafından idare e- dilen bir cemiyettir. Yazıda, — idare heyetinden derhal kongrenin toplan- ması isteniliyordu. Gençler hayret- le başlarını salladılar, zira son kong- renin üzerinden sadece bir yıl bir gün geçmişti! Halbuki aynı Emniyet Mü- dürlüğü, İktidar tarafından sevilen gençlerin idaresindeki talebe cemi- yetlerinin kongre yapma taleplerini reddediyordu. Bu ne perhizdi, bu ne lahana turşusu? Hakikaten Ankara Üniversitesi Talebe Birliği (A.U.T.B.) Başkanı Yavuz Esmersoy iki seneyi aşkın bir zamandanberi kongreyi toplamıyor- du. Bir zamanlar ateşli bir C.H.P. li olan Esmersoy, 1958 de İnönü oto- mobille Çankırıya giderken bütün Ziraat ve Veteriner Fakültelerini ayağa kaldırmıştı. Otomobilinin önü- ne atlayarak İnönüyü durdurmuş ve .Ü.T.B. Başkanı sıfatıyla bir buket takdim etmişti. Fakat D.P. nin Genç- lik Bürosu ile temas sağladıktan son- ra hidayete ermiş, radyolarda oku- nan ağdalı bağlılık telgraflarının üs- tadı mertebesine ulaşmıştı. Esmer- soy, ilk defa İsviçrede yapılan Üçlü Kıbrıs Konferansı sırasında yeni rengini açığa vurmuş, dillere destan olan ve kendisine ikbal kapılarını ar- dına kadar açan "Lozanda kaybedi- len haklar Zürihte geri alındı" şek- lindeki incisini saçmıştı. Mahut be- yanattan sonra Esmersoyun özür di- lemesine rağmen bütün yetkileri İda- re Heyetince geri alınmış ve bilhas- sa mali raporları kabul edilmez ol- muştu. Şimdi, İdare Heyeti toplantı- larına dahi katılmıyan Esmersoyun bütün işlerini, fiilen İkinci Başkan Yalçın Küçük yapıyordu. Esmersoyun tutumu A.Ü.T bağlı yedi talebe cemiyetinin kendı- sine karşı cephe almasına yol açtı. Tek çare vardı: Kongreyi toplamak Nitekim Yalçın Küçük idare heyeti- nin kararıyla kongreyi 17 Ocakta toplantıya davet etti. Fakat davete polis mani oldu. Vilayet Hukuk İş- leri Müdürlüğünün ileri sürdüğü ve hiçbir kanuni mesnedi bulunmayan ipe sapa gelmez esbabı mucibe "da- veti ancak Genel Kurul Başkanı ya- pabilir” şeklindeydi. Halbuki Genel Kurul Başkanı mezun olup gitmiş ve talebelik hüviyeti kalmamıştı. ÜUste- AKİS, 3 ŞUBAT 1960 K İlk kongrelerin toplanması için mü- saade bahis konusu olamazdı ve ih- bar kafiydi. Küçük, Birinci Şubeden aldığı söz üzerine A.Ü.T.B. ye bağlı yedi Talebe Cemiyeti Başkanının im- zasıyla 27 Ocak için ikinci bir müra- caat yaptı. Fakat aldığı cevap gene kategorik bir red oldu. Ebedi başkan Ankarada gençler hakları olan kongreyi yapmak için uğraşırlar- ken, İstanbuldaki idealist arkadaş- ları bu hafta onlardan daha talihli olamadılar 1959 yılı aylarında polis marifetiy- le T.M.T.F. Genel Başkanlığı koltu- ğuna oturtulan Güldoğan aynı za- manda İstanbul Üniversitesi Talebe, Birliği (İ.Ü.T.B.) başkanıydı. İkti- dar, talebe teşekküllerinin başına mutlaka D.P. ye yakın gençlerin yer- leştirilmesini arzuluyordu. Maksat, talebe teşekküllerinin çatlak sesler çıkarıp birer murakebe müessesesi vazifesi görememeleri, ancak akord- ları yukarılardan yapılacak tellerden çalmalarıydı. Bir dikensiz gül bahçe- si manzarasını tamamlamak ve baş- belâsı gençliği sımsıkı zapturapt al- tına almak için her türlü imkânı se- ferber etmekten ve hiçbir fedakârlık- tan kaçınılmıyordu. İşte İzzet Ak- çalın Devlet Bakanlığına bağlı ve D.P. nin Antalyalı milletvekili Sadık Erdemin başkanlığında hiçbir huku- ki varlığı olmayan Gençlik Bürosu- nun kurulmasının kerameti buydu Erdem, Gençlik Bürosunun emir ve dırektıfîerme göre faaliyet göster- mek şartıyla, İstanbulda bir avuç D.P. li üniversite öğrencisinden bir Gençlik Komitesi teşkil etti ve başı- na müstafi Milli Eğitim Bakanının sadakati müsellem yeğeni Eyüp Yar- dımcıyı oturttu. Gençlik Komitesi geride bıraktığı- mız yaz ayları başındanberi yaptığı çalışmalarla İstanbuldaki — talebe KİTAPLAR ALEMİ Aylık Yayın Haberleri Bülteni 2 nci SAYI ÇIKTI Yıllık abonesi 3 liradır. Abone kaydınızı yaptırmakta acele ediniz. Adres: P.K. 193 — ANKARA Yalçın Küçük Veto!. teşekküllerini nasıl kontrol altında tutacağını tesbit etti ve taktikler hazırladı, D.P. nin Tüneldeki İl Mer- kezinin karşısındaki Koçtuğ Handa Basın ve Propaganda Komitesi ile Gençlik Komitesi mütaaddit toplan- tılar yaptılar. Toplantılarda, Er- demin hazır bulunmadığı birkaç ta- nesini Yardımcı idare etti. Tesbit edi- len taktiğe göre Gençlik Bürosundan hudutsuz mali destek görecek D.P.li gençler, kongreler arifesinde iki grup hazırlıyacaklardı. Birinci grup yıldırımları üzerine çekecek, ikinci- si sureti haktan görünecekti. Müca- delenin neticesini tayin edecek se- çimlerde, iki grup birleşeceklerdi. Herşeye rağmen başarı elde edilemi- yeceği anlaşılırsa, türlü — yollardan kongre yarıda bırakılacaktı. Gürül- tü ve münakaşa çıkarılacak, dolayı- sıyla da polis bir göz veya baş işare- tiyle kongreyi — dağıtacaktı. Hatta, işin içinde hiç kongre toplamamak dahi vardı Nitekim sırtını Sadık — Ağabeyine dayamış olan Güldoğan, iki yılı aş- kın bir zamandanberi İ.Ü.T.B. kong- resini toplamıyordu Geçen tedris yı- lında İ.Ü.T.B. yi meydana getiren sekiz Talebe Cemiyeti Güldoğana karşı bırleşmışler kongreyi topla- mak için çalışmışlarsa da muvaffak olamamışlardı. Halihazırdaki tedris yılında ise yeniden kongrelerini ya- pan sekiz Talebe Cemiyetinden sade- ce bir tanesinde, tesbit edilen taktik- lere rağmen Güldoğan taraftarlarına şans gülmüştü. Bu durum karşısın- da Güldoğan, İ.Ü.T.B. kongresini tekrar geri attırmıştı, Zira İ.Ü. T B Başkanlığını kaybetmesi, ü deki en büyük talebe teşekkülü T.M.T.F. koltuğunun altından çekil- mesine yol açacaktı. 21