3 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

3 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEMA Filmcilik En İyiler Amerikada 1959 senesinin en iyi yerli filmleri seçildi. En iyi Ame- rikan filmleri arasında geçen hafta Ankarada — gösterilmeye — başlanan "Some Like It Hot - Bazıları Sıcak Sever" de var. Rejisör Billy Wilder'ın çevirdiği bu film Amerikan sinema- sında komedi filmleriyle şöhret ya- pan senarist, aktör ve rejisör Mack Sennet'in biçimini andıran sahneler- le doludur. Hemen hemen iki saate yakın bir süreye sahip olan "Bazıla- rı Sıcak Sever" her sahnesinde değe- rinden bir şey kaybetmeden devam et mektedir. 1959 senesinin en iyi filmleri ara- sında, gösterilmeye başladığı ilk gün- lerdenberi geniş akisler yaratan "The Diary of Anne Frank - Anne Frank'ın Hatıra Defteri" de bulunuyor. Piye- si memleketimizde sahneye koyulan bu film bilindiği gibi Amsterdamda Nazilerden kaçarak üç yıl ailesi ve dostlarıyla birlikte bir tavanarasın- da yaşayan bir yahudi kızın hikaye- sini anlatmaktadır. — Eserin başlıca ozellıgı olayların gerçekten yaşanmış olm: e şiddetten kaçan bu insan- ların korkularını ve ıstırabını çocuk sayılacak bir yaştaki kızın açıklama- sıdır. Kendisinin çocukluktan kurtu- larak büyümesini de bir tavan ara- sının dar çerçevesi içinde olduğu gibi takip edebilmek filmin başarılı taraf- larından birini meydana getirmekte- ayarlanan idaresi bu filme çeşitli üs- tünlükler kazandırmıştır. iyi Amerikan — filmlerinden biri "Pork Chop Hill - Pork Chop Tepesi" adını taşıyor. Bu filmde gö- rülen en mühim unsur "Pork Chop Tepesi" nin 1959 senesi içinde çevri- len en iyi harp filmi olmasıdır. "En iyiler sınıfına geçen bir baş- ka film de "Middle of the Night - Ge- ce Yarısı" dır. Frederic March ile Kim Novak'ın oynadıkları bu film or- ta yaşlı bir adamla genç bir kızın arasındaki aşk macerasını ustalıkla ve dokunaklı bir şekilde anlatmakta- rikalı tenkitçileri March ın oyununun harikulade oldu- gunu ve yazar Paddy Chayevsky'nin de "Gece Yarısı" nın senaryosu ile en mükemmel eserlerinden birini or- taya çıkardığını söylemektedirler. . ve Ben - Hur Amerikada, seçilen 1959 senesinin en iyi filmlerinden sonuncusu, ya- AKİS, 3 ŞUBAT 1960 zıldıgı günden sonraki 10 sene ıçın— e 400.000 nüsha satılan "Ben -Hu adlı meşhur romandan alınmıştır. Roman ilk defa 1926 da MGM tara- fından sessiz film — devrinin şöhretli rejisörlerinden Fred Niblo'nun idare- sinde filme alındığı zaman "Ben - Hur" un yazarı Tümgeneral Lew Wallace — hayretini — saklayamamış, "Bu muazzam filmi benim romanım- dan mülhem olarak mı çevirdiler?"” demişti. Bugün Generalin hayreti yersiz sayılmaktadır. Çünkü daha afişten inmemiş, 20 milyon kişi ta- rafından seyredilmiş ve 10 milyon dolarlık bir gelir sağlamıştır.. MGM in 1926 da Roman Navorro ve Fran- cis X. Bushman ile 4 milyona çevir- diği ilk "Ben - Hur" filmi ise yine 10 milyon dolarlık bir gelir kayna- ği olmuştur. Ayrıca bugüne kadar da bu romanın 2 milyon nüsha satıl- dığı tahmin edilmektedir. Amerikada 1959 un en iyi film- lerinden biri seçilen "Ben - Hur" ad- l1 ikinci film de MGM tarafından beş senede, 15 milyon dolara çevril- miştir. Böylece, İtalyada çekilen sahneleri yalnız altı ay süren, dokuz ayda da Hollywood'da montajı yapı- lan "Ben - Hur" şimdiye kadar çev- rilen bütün filmlerin en pahalısı ol- du. MGM film şirketi idarecilerinin açıkladığına göre bu filmde 400 kişi konuşan rollerde görünmektedir. Ay- rıca filmde 10 bin figüran, 100 bin kostüm ve en azından 300 dekor kul- lanılmıştır. Bunlardan bir tanesi Ro- mada Cinecitta stüdyolarında kurul- muştur. Yine şimdiye kadar çevrilen filmlerin — arasında en geniş bir yer kaplayan bu dekor, içine 10 bin kişi almakta ve 40 bin ton kumla kap- lanmaktadır. Yapılması bir sene sü- ren bu dekor için bir milyon dolar sarfedilmiştir. Araba yarışlarının bu- lu unduğu sahneyi filme almak mak- sadiyle hazırlanan bu muazzam yapı, filmin sadece dokuz dakikasını işgal etmektedir. "Ben - Hur", bu adı taşıyan ve İsa ile aynı tarihte doğan bir Yahu- dinin Romalılarla Hristiyanların mü- cadele ettikleri devirdeki maceraları- nı anlatan bir filmdir. Senaryo Karl Tunberg tarafından yazılmış olması- na rağmen piyes yazarı S. N. Berh- man, Christopher Fry ve televizyon yazarı Gore Vidal sayesinde de çeşit- li özellikler kazanmıştır. Fakat "Ben - Hur" un başarı kazanmasındaki asıl sebep rejisör William Wyler'in usta- lığında bulunmaktadır.