3 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

3 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XVIL, Sayı: 288 A K İ S HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 3 Şubat 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Dereden tepeden Gçen haftanın ortasında bir gün, çarşamba günü, İstanbulda, te- pesinde Cumhurbaşkanlığı nın dalgalandığı Vilayet — binasının kapısından Cumhurbaşkanı — Celâl Bayar çıktığında saat öğleden son- ra dörttü. Cumhurbaşkanının üze- rinde siyah bir palto vardı. Arkasın- dan İstanbulun şöhretli valisi Ethem Yetkiner geliyordu. Cumhurbaşkanı- nın kapıda görünmesinden biraz ev- vel, kenarda bekleyen plakasız siyah Cadillac merdivenlerin dibine yanaş- mıştı. Cumhurbaşkanı basamaklarda biraz durdu ve eliyle sol tarafı işaret ederek validen bir şeyler sordu. Et- hem Yetkiner Celâl Bayara oldukça uzun izahat verdi. Bu sırada Bâbıali- nin kaldırımlarından geçenler vilayet binasının önünde cereyan eden sah- neye göz atıyorlardı. Fakat hadisey- le pek fazla ilgilenen çıkmadı. Cum- hurbaşkanı validen arzuladığı iza- hatı aldı, sonra yavaş yavaş merdi- venlerden inerek siyah Cadillac'a bindi. Araba kalktı ve arkasında bir takip otomobili bulunduğu halde Sir- keciye doğru yola koyuldu. bayrağı- Geçen haftanın sonlarında başka cuları ve onların uğurlayıcıları saat ona gelirken aralarında Başbakan Adnan Menderesi görerek biraz şa- şırdılar. Başbakanın yanında İçisle- ri Bakanı Dr. Namık Gedik de var- dı. Başbakan iki düğmeli bir pardesü giymişti. Yakasında, ve- rev çizgili şık bir kravat vardı. Elin- de eldivenlerini tutuyordu. — Adnan Menderes o gün, Zonguldağa hareket edecek olan Cumhurbaşkanını uğur- lamaya gelmişti. Halk, Hükümet Baş- kanına baktı, hareketlerini alakayla takip etti. Birçok kimse yanındaki- lere "Bak, Adnan Menderes!" diye işaret etti. Onlar da Hükümet Baş- kanına baktılar. Başbakan Cumhur- başkanını uğurladı, sonra — yanında gene Dr. Namık Gedik olduğu halde kendisini sessizce süzenlerin yanın- dan geçerek otomobiline bindi ve u- zaklaştı. 4 Aynı haftanın içinde bir gün, An- karada İş Bankasının Yenişehir şu- besinin önü mahşere döndü. Halk ka- pının önüne toplanmış, ellerını patla— tırcasına alkış tutuyor, "yaşa", - rol", dıye haykırıyordu. O gün İsmet İnönü, yanında eşi Mevhibe İnönü ve Dr. Bayar - Menderes Elele Kemal Satır olduğu halde bir ara bankaya uğramıştı. Halk İsmet İnö- nüyü görünce etrafını sarmış, — bir anda bütün cadde dolmuştu. Muha- lefet lideri tatlı bir tebessumle hal— kı selamladı. mek istemiyor. elini öpmeğe savaşıyordu. Batıkanın memurları da kapıya çıkmışlardı. Muhalefet liderinin orada olduğunu görenler geliyor, kalabalık — gittikçe büyüyor, tezahürat arttıkça artıyor- du. Bu, kısa zamanda, hakikaten inanılmayacak bir sevgi gosterısı halini alıverdi. Halbuki İnönünün işi vardı, gitmesi lazımdı. Nihayet, hal- kın arasından bir kısım kimseler ele- le vererek yol açtılar. Böylece kuru- lan kordonun arkasında kalanlar trafiği bile kapatacak derecede he- yecanlı, alkıştan bütün Atatürk bul- varını inletiyorlardı. Pek çok kimse- nin gözleri yaşlanmıştı. İnönünün ve eşinin de mütehassis oldukları anla- şılıyordu. Muhalefet lideri nihayet, bin müşkilat -ama, tatlı müşkilat- arasında kaldırımın kenarına yanaş- mış olan arabaya kadar gitti ve ona binerek gene coşkun sevgi tezahü- ratı arasında ayrıldı. Ancak İnönü- yü taşıyan otomobil gözden kaybol- duktan sonradır ki, alkışlar dindi, sükünet avdet etti ve trafik açıldı. Demokrasi Seçim turneleri u haftanın başındaki gün Başba— Bkaı'ı Adnan Menderes Kırşehir vi- lâyet binasının balkonunda gözlükle- rini takıp sağ cebinden eski harfler- le yazılmış oniki sayfalık bir kâğıt tomarını çıkardığında vakit — öğleyi çoktan geçmişti. Meydanda hakika- ten büyük bir kalabalık toplanmıştı. Menderes, monoton bir sesle metni okudu. Halk, sükünet içinde söyleni- lenleri dinliyor, fazla bir alâka gös- termiyordu. Başbakan konuşmasının yazılı kısmını bitirdikten sonra sinir- li bir edayla kâğıtları ters kapadı ve iki elini cebine soktu. Bir an zihnini toplar gibi bir hareket dan irticalen Mahalli meselelerden, yetlikten bahsediyordu. Halk yavaş , alkış sesleri daha sık duyulur oldu. Fakat Menderes nut- kunu uzatmadı. Dinleyicileri eliyle selâmladı ve balkon kapısından vali- nin odasına girdi. Orada bir kanape- ye oturdu, orta şekerli bir kahve iste- di. İşte, Adnan Menderesin yeni seçim turnesi pazartesi günü bu şekilde başladı. AKİS, 3 ŞUBAT 1960