2 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

2 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Perdenin arkası Ke p 47'de hülle muamelesini takip den izdivaç tazelemesi töreninin yapıldığı geçen haftanın içinde bütün Demokratlar aynı derecede neşeli gö- rünmüyorlardı. Bunların başında ma- dalyonun tersini de görmek imkânı- na sahip olanlar geliyordu. Nitekim D.P. nin Rüzgarlı Sokaktaki muh- teşem Genel Merkezinde yeni seçim- lerin Aarifesinde esen hava ne 1946 arifesinde Sümer Sokaktaki binada esen heyecanı, ne 1950 arifesinde Kocatepedeki binada esen ümitli, ne 1954 arifesinde aynı Rüzgârlı sokak- Emin Kalafat Sabık beyannameci taki binada esen emin hattâ 1957 a- rifesinde esen azimli havaya benzi- yordu. Gerçi idare dizginlerini elinde tutan, hep aynı tecrübeli zattı. Basri Aktaş senelerin -ve — milletvekilliği- nin- verdiği fazla kilolara, hattâ ha- fif göbeğe rağmen hem yakışıklılığı- nı hem de teşkilât meselelerine vu- kufunu muhafaza ediyordu. Fakat gelen haberleri ciddi ve esaslı bir tahlile tâbi tuttuğunda D.P. nin kud- reti, kuvveti hakkında Tresmi beyan- ların ifâde ettikleri kanaatten bam- başka kanaate varmaktan gene de kendisini alamıyordu. Nitekim, haf- tanın, sonlarında bir akşam yabancı, bir elçilikte etrafını saranlara seçim- 12 lerin Mayıs sonlarında yenilenece- ğini -belki ihtiyatsızlık neticesi, belki de kendisine verilen bir vazife- nin ifası zımnında- ileri sürerken hiç de mesut görünmüyordu. Mübalâğa bütün memleketin vazıyetınde ikti- ir gün, sevgilisi lana ufalana kaybolduğu araş- tırıldığında en güzel misâl o- larak D.P. gösterilecek ve bu- na sebep diye 'Mübalâğa ” teş- hisi — konulacaktır. "Yapıyo- rum, oluyor!" zihniyeti koca partiyi bugünkü hazin duru- ma getirip — bırakmıştır. Zira, parti büyüklerinin — zanlarının aksıne evet — "yapılmıştır" - a- ma lmamıştır ” İşte, ! Dünyanın bu en kudretli silâhını bu kadar tesirsiz, gülünç hale ancak böyle bir zihniyet getirebilirdi. Evvelâ — Devlet — büyüklerinin sözlerinin yayınlanmasıyla işe başlanıyor, sonra Hülzümet bü- yükleri söz sahibi — oluyorlar, arkadan nutuklar saatler ve saatler kelimesi kelimesine 0- kunuyor, müteakiben her Hâber Bülteninin başında bir "Şah- sa Tapınma Ayini" yer alıyor, bu da yetmiyor ve Parti büyük- lerinin konuşmaları kendi ses- leriyle — aksettiriliyor! — Şimdi Burdur. D.P. il — başkanının Menderese telgraf çeken sabık lilere —tebrik — mesajı şakır. - şakır kiraat - olunuüyor. kimse şaşmayacaktır. Mübalâğa, mübalâğa, müba- lâğa! Ama ne oldu? Topla, tüfekle — devrilmeye- cek bir parti yerle bir oldu ve yirminci asrın en kudretli pro- paganda silâhı radyo bir ça- karalmaz tüfekten daha az te- sirli hale geldi. Adam asıl, şuna şaşıyor: Koca D.P. de bu basit hakika- ti söyleyecek, yüzlere haykı- racak tek kimse de mi kalma- dı? O D.P. ki bir zamanlar medeni cesareti sahibi insan- larla doluydu! ama Nite- kim kendisini sevimli bulmakta de- vam eden bazı Halkçılar D.P. nin kaybedeceğinden emin olduklarını söylediler, fakat — şahsen Basri Ak- taşın kazanmasını temenni ettikleri- ni sözlerine eklediler. Ama bu temen- ni bile D.P. nin tecrübeli "İdari Ge- nel Sekreter"ini saadetine ve eski ü- mitli haline kavuşturamadı. Buna rağmen — Basri Aktaş Rüz- gârlı Sokaktaki Genel Merkeze mun- tazaman gidip çalışmakta devam et- ti ve teşkilâtla Adnan Menderes ara- sındaki temasları dikkatle korudu. Elbette ki çalışmalar 1946 - 50 arası çalışmalarına nisbetle daha rahat ce- Basri Aktaş Nerede eski günler? reyan ediyordu. O tarihlerde müşki- lât çıkaran valiler —-bazen aynı şa- hıslar- bu defa D.P. Genel Merkezin- den "emir telakkisi" karşısında ade- ta seviniyor, göze — girmek için bir- birleriyle yarışıyorlardı. Ama, hayır! Memlekette esen havanın, hattâ Kas- tamonuda esen havanın -Basri Aktaş Kastamonu milletvekilidir ve Kasta- monuda bu defa D.P. kaybedecektir- bâmbaşka olduğunu, ortada bir D.P. nin kalmadığını anlamak o kadar zor olmuyordu. 1950 neredeydi, 1960 nerede? Haftanın sonunda Basri Aktaş, ye- ni seçimleri hazırlamakla — uğraştığı hakkında dolaşan — söylentileri kesin AKİS, 2 MART 1960