2 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

2 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

dolara nisbetle 2,5 misli düşmüştü. Üstelik, Brezilya kahve istihsâli faz- lasını satmakta büyük zorluklarla karşılaşıyordu. — Amerika, kahve fi- yatlarını dünya çapında istikrara ka- vuşturacak tedbirlerin alınmasına önayak olmalıydı. Ike, Sao Paulo'da rengârenk elbi- seleri içinde karyokaların dansettik- leri yeni "Eisenhower Sambası"nı seyrettikten sonra haftanın nihaye- tinde Arjantine geldi. Oradan Andla- rı aşarak Şiliye geçti. Sonra tekrar geriye, Uruguaya döndü. Başkan bu haftanın başlarında — Montevideodan Amerikaya dönmek üzere harekete hazırlanıyordu. Ike, Arjantin Cum- hurbaşkanı Frondizi ile Şili Cumhur- başkanı Alessandri'den, Kubitschek'- den dinlediklerinden farklı — şeyler duydu. Arjantin de, Şili de enflâsyon belâsını çok çekmişlerdi. Fakat, bu iki memleket Kubitschek'in yaptığı gibi enflâsyonun üzerine körükle gi- deceklerine bir istikrar politikasını ciddi surette tatbik etmek istiyorlar- dı. Gerçi, Şili ile Arjantin, enflâsyon yoluyla kalkınmanın mümkün ola- mayacağını iyice kafalarına sokmuş- lardı ama, istikrar tedbirlerinin de istihsâlde duraklama, yatırımlarda alınız" prensibinin büyük savunucu- su Frondizi, çelişmeden bu kurtul- manın tek çaresinin plânlı bir eko- nomik sistem tesis etmek olduğunu anlamıyorlar veya anlamak istemi- yorlardı. Neticede, onlar da Kubits- -hek'in istediğinin — aynını istediler: Yardım, yardım, yardım! Ike'ın bunlara verdiği cevap -pren- sipte- müsbet oldu. Üstelik, bol bol "hürriyetten, demokrasiden, herkese eşit fırsat vermekten" bahsetti. Bu umumi lâflar kulağa iyi geldi. Ike, bir tek noktayı iyi anlamıştı: Ike'ın Güney Amerikada zZiyaret et- tiği dört memleket de, Kubitschek'in Brezilyası, — Frondizi'nin — Arjantini, Alessandri'nin Şilisi ve Nardone'nin Uruguayı, hepsi demokratik memle- ketlerdi. Ike, artık diktatör bozuntu- larına -hiç olmazsa, dünyanın bu ta- rafında- iltifat etmek niyetinde de- ğildi. JİNEKOLOG - OPERATÖR Dr. NİHAL SİLİER Kadın Hastalıkları - Doğum mütehassısı Muayenehane : Samanpazarı Billur Han, Kat 2, No. 32 Tel: 19031 AKİS, 2 MART 1960 K A D I N Beslenme Yemek listesi tanzimi Birev kadınının, çeşitli işlerinden ü- zerinde en fazla titizlikle durduğu hiç şüphe yok ki yemek listesi tan- zimidir. Yemek listeleri, mali durum başta gelmek — şartıyla çeşitli yön- lerden incelenirken, aile fertlerinin yaşlarını göz önünde tutmak ve ka- loriyi vücudun ihtiyacı ne ise o kadar verebilmek mühimdir. Eğer aile fert- lerimize lüzumlu olan gıdaları gere- ği kadar yediremiyorsanız, zaman zaman arız olan halsizlikleri, kışın soğuk günlerindeki anormal üşüme ürpermelerini kolaylıkla bertaraf e- demezsiniz. Çeşitli gıdalar neden lüzumludur? Çünkü vücudumuz, doğuştan ölüme kadar kendi kendini tamir eden ve geliştiren bir yapıdır. Yapının tamir ve gelişme malzemesi de gıda mad- deleridir, mikroplara karşı hiç dur- madan yapmakta olduğu mücadele- de, vücudumuza en büyük yardımı seçeceğimiz gıda maddeleri sağlar "Nasıl olsa faydalıdır" mülahazasıy- la gıda maddelerini oldukları gibi ye- meyip, damağımızın ve gözümüzün zevklerine göre cazip bir şekle sok- malıyız. Muntazam hazırlanmış te- miz bir sofra, lezzetli ve süslü ye- mekler, mutfak işini bir vazife ol- maktan çıkarıp bir tatlı eğlence ha- line getirir. Birleşik Amerikada — geçenlerde tertiplenen bir ankette, milletlerarası şöhreti haiz bazı kimselere en fazla tercih ettikleri mönü sorulmuştur. Alınan cevaplardan bazıları şunlar- dır: Manoka Prensi Grace Kelly şu yemek listesini göstermiştir: Hav- yar, Fransız usulü taze fasulya, ko- kulu sirke konmuş yeşil salata, pey- nir ve taze meyva. En iyi aktör olarak 1954 te Aka- demi Mükâfatını kazanan Amerikalı Marlon Brandonun gönderdiği mö- nüde, ceddinin geldiği İtalyanın ka- rakteristik yemekleri hakim: Ufak yuvarlık köfteli makarna, Sarım- saklı Fransız soslu salata, İtalyan baston ekmeği ve üzüm Metropoliten Operasının Avustur- yalı kıymetli sopranosu Rise Stevens, sahneye çıkacağı günlerde saat 16 da ufak bir parça sığır bifteği, yeşil sa- lata, haşlanmış patates nasıl olursa olsun ve biraz da tatlı yemeği âdet edindiğini yazıyor. Sair zamanlarda da bizzat hazırladığı takdirde şu mö- nüyü ideal olarak kabul ettiğini bildi- riyor: Gulaş, kereviz salatası, çavdar ekmeği ve çikolatalı Viyana pastası. Meşhur viyolonist Yehudi Menu- hin âdet veçhile et yemediği için şu sebzeli listeyi tanzim etmiş: Ezilmiş pirinçli mantar ve fırında — peynirle pişmiş sebze, pancar salatası, ekmek, ekmek tatlısı veya meyva. Neler yemeliyiz? Mılletlerarası şöhreti haiz kimsele- e konusunda kendile- rine ve memleketlerine has hususiyet- lerini anket vasıtasıyla öğrendikten sonra, yemek İistesi tanziminde en mühim noktaya temas edelim. Gün- lük yemek listesini hazırlarken, yedi gruba ayrılabilecek lüzumlu gıda maddelerini, üç öğüne taksimde has- sasiyet göstermelidir. — Ancak belli- başlı faydaları gösterebilecek şu yedi grup gıda maddesinden bazılarını çok yemek, az yemek kadar zararlıdır. —TAaze sebzeler: Çeşitli vita- minleri haizdir, Trahat bir gece uy- kusu, cildin canlılığını muhafaza ve vücudun kendi kendini tamir ve ge- liştirmesi. bakımından — faydalıdır. Taze sebzeler, kutu konserve halinde vitaminleri muhafaza — edilerek sak- lanabilir. — Meyveler, domates ve çeşitli salatalar Vitamini bol olan ikinci grup gıda maddeleri kan damarları- nın elastikiyetini muhafaza, kanın deveranını kolaylaştırma ve diş et- lerinin kanamasına mâni olma yön- lerinden lüzumludur. — Kuru sebze ve meyvalar: Vü- cudun normal vazifelerine yardımcı olurlar. — Süt ve sütten yapılan gıda maddeleri: En fazla D vitaminine sahip oldukları için, dişlerle kemik- lerin ve tırnakların sağlamlaşması- nı sağlarlar. Bilhassa çocuklarda ve hamile kadınlarda üzerinde en önem- le durulacak gıda maddesidir. Her çocuk için günde asgari 1.5 bardak, büyüklerde ise bir bardak süt şarttır. 5 — Et, balık, tavuk ve yumurta: Vücudun kendi kendini tamir ve geliştirme — faaliyetlerine — yardımcı- dır. Her ferdin günde bir tane veya haftada 3-4 tane yumurta yemesi lüzumludur. Et, balık veya ta- vuk günde bir öğün yenmelidir. Ci- ğer ise haftada bir defa kafi gelir. 6 — Unlu mamuller: Proteinli olan altıncı grup gıda maddeleri iştahı arttırdığı gibi enerjiyi de çoğaltır. Sinir sistemi üzerinde geliştirici ve yatıştırıcı tesiri vardır. Günde üç öğün yenmelidir. 7 — Yağlar: Bol kalori sağlarlar ve vücudun kendi kendini tamir ve geliştirme faaliyetlerine diğer gıda- larla birlikte yardımcı olurlar. Fazla yenmemesi tavsiye edilir. 27