2 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

2 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER (Savcılık Eliyle Aldığımız Tekziptir) ecmuanızın 17. Şubat 1960 tarih ve 290 sayılı nüshasının basın başlıklı yazınızın devamı olan 22 ci sahifesinin ilk başında fakat 1957 de gözden düştüğü için İstanbuldan Edirne D.P. teşkilâtının itirazlarına rağmen bu tarihi serhat şehrini lis- tesine aktarıldı şeklinde yer alan ya- zınızı hayret ve daha ziyade ibretle okuduk bu yalan beyan ve kanaati- nizi kemali nefretle reddederiz dok- tor Mükerrem Sarol Edirne listesin- de itirazlara rağmen değil teşkilâtı- mızın arzusu üzerine yer almış bü- yük Sevgi ve sevinçle karşılanmış- tır Edirne D.P. teşkilâtı Dr. Müker- rem Sarol çapında bir mebusa sahip entin hapishanesinin 2455 numaralı hücresindeki bir mahküm bu haftanın — başındaki gün — görül- memiş bir heyecan içinde bulu- nuyordu. Doğrusu istenilirse uzunca boylu, uzun yüzlü, uzun burunlu a- damın heyecanı tam oniki yıldır de- vam ediyordu. İki hafta kadar ev- vel, hücresinden alınıp gaz odasına götürülerek öldürücü — sianit gazını teneffüs etmeye mecbur bırakılaca- ğı andan sadece 9 saat 50 dakika ön- ce Kaliforniyanın Demokrat Valisi "Pat" Brown yeni bir karar almış ve infazı durdurmuştu. Ancak Vali bu kararı, mahküm affa hak kazandığı veya masum olduğu için almadığını açıklamayı ihmal etmemişti. Hayır! yulmaz işin aslının bu olmadığı hu- susunda bir şüphe bütün Amerikada uyandı. Vali Brown katolik mezhebi- ne mensuptu. Vatikanın gazetesi "Os- servatore Romano" ise bahis mevzuu mahkümun bu dünyada kafi derece- de ıstırap çektiğini, günahının ke- faretini ödediğini ve idam edilmeme- si gerektiğini yazmıştı. "Osservatore Romano" bütün Katolik dünyasının ruhani reisi Papanın — düşüncelerini aksettirmiyor muydu? Katolik Vali elbette ki onun düşüncelerine uyma- ğı bir vicdan borcu sayacaktı. Ancak bunu açıkça söyleyemezdi. Vali, za- ten öteden beri idam cezasının aley- hindeydi. Ölüm cezasının Kaliforni- ya Eyaletinin kara kitabından silin- Chessman'ın ölüm hücresinde geçirdiği olmakla büyük bir bahtiyarlık duy- maktadır. Teşkilâtımızın sevgi ve muhabbetleriyle çevrilmiş bulunması kıymetli mebusumuza aramıza değil siz tasavvur edebileceğiniz hiç bi engel giremez işbu — tekzibimizin mecmuanızın ilk nüshasında aynı sü- tunda aynı puntolarla neşrini matbu- at kanunun hükümlerine istinaden talep ederiz. Saygılarımızla. D.P. Edirne Vilâyet Reisi Avukat Zafer Arıkbağ A. B. D. Bekleyen Adam (Kapaktaki Mahkum) A merika Birleşik Kaliforniya — Eyaletinin 22 — Devletlerinin San — Ou- Bu adam, o adam değil Amerikanın dokuz eyaletinde idam cezası kaldırılmıştı. Şimdi, Kaliforni- yanın da bu eyaletler arasına katılma- sı bahis mevzuuydu. Kaliforniya Teş- rii Meclisi toplanacak, bir karar ala- caktı. Vali bu yüzden Kaliforniya e- yaletindeki bütün infazları — altmış gün için durduruyordu. Nitekim, alt- mış gün Kaliforniya Eyaleti içinde hiç kimse idam edilmiyecekti. Kur- tulan adam, sadece o mahküm değil- di; San Ouantin'de yatan diğer dört idam mahkümu da iki ay fazla yaşa- mak imkânına kavuşuyorlardı. Bu haftanın başındaki heyecanın sebe- bi ise Kaliforniya Eyaleti Teşrii Mec- lisinin meseleyi görüşmek üzere top- lantısına başlamasıydı. Fakat, Valinin kararı duyulur du- yılların yüzündeki akisleri mesi için uzun zamandan beri kam- panya yapmakla meşhurdu. Bu se- bepten dolayı, mutaassıp Protestan- ların açtığı mukabil bir kampanya- nın başlıca hedefini teşkil ediyordu. Protestanlar, bir Katolikin -Vatikana bağlılığı dolayısiyle- Amerikan va- tandaşlığı — vazifelerini ve Devlet iş- lerini hiçbir zaman sadece Amerika- nın menfaat ve kanunlarını göz ö- nünde tutarak göremeyeceğini iddia eder dururlardı. Vali, bahis mevzuu mahkümu affetse bunu tam Vatikan gazetesinin ihtarlarından sonra yap- mış olacağı için, Protestanların ek- meğine yağ sürmüş sayılacaktı. Üs- telik, kendi siyasi istikbali de tehli- keye girecekti. İş bununla da kalma- yacaktı. Önümüzdeki Amerikan Baş- AKİS, 2 MART 1960