20 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

20 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER kumandan olan İsmail Hakkı Tekçe- nin ihtimamı ile dört yıl süren başa- rılı bir kıta devresi geçirdi. 1935 yı- lında beşyüz kişi arasında imtihanı sekizinci olarak kazanıp Harb Aka- demisine giren Cemal Yıldırım 1938 yılında buradan gene iyi derece ile mezun oldu. Adapazarında bölük ku- mandanlığı stajını yaptıktan sonra 1939 yılında Genel Kurmay Teşkilât ve Seferberlik şubesinde 1940 yılına kadar çalışan Cemal Yıldırım bura- da o zamanlar Genel Kurmay Baş- kanı olan Mareşal Fevzi Çakmak ve diğer üst kumandanlarının itimat ve teveccühünü kazandı. 1940 senesin- de Harekât Şubesi Müdürü olara Beykozdaki 11. Tümene tayin edilen Cemal Yıldırım aynı yıl içinde çok değerli bir matematik hocası olan Mehduhe Yıldırım ile evlendi. 1942 de Almanların bir çıkarma ihtimali- ne karşı Şile - Boğaz arasındaki sa- hil kısmım müdafaaya memur olan bu Tümende Kurmay Başkanı vekili olarak 1944 yılı sonuna kadar kalan Yıldırım müteakiben Maraşa 17. Ko- lorduya gitti. 17. Kolorduya bağlı birlikler kumandam olarak kıta sta- jını yapan Cemal Yıldırım 1946 da Genel Kurmay Milli Seferberlik Şu- besine tayin edildi. Bu sıralarda Yar- bay olan D.P. 'İktidarının Ulaştırma ve Mili Savunma Bakanlarından Seyfi Kurtbekin muavini idi. Yıldı- rım bu vazifeden İstanbula, Harb A- kademisne Tabya öğretmeni olarak tayin edildi. 1950 ye kadar Harb A- kademisinde öğretmenlik yapan Ce- mal Yıldırım aynı zamanda Güzel Sanatlar Akademisinde Milli Savun- ma dersleri verdi. Tanınmış bir çok ressam ve heykeltraş o zamandan talebesidir. Yıldırım 1950 de Maltepe- de motörlü müstakil tabur kuman- danlığına tayin edildi. Yıldırım bu vazifede bir yıl kaldı ve o zaman herkesin takdirini toplıyan bir tabur yetiştirdi. 1951 de kurmay yarbay olarak tekrar Harb Akademisi öğ- retmenliğine, tayin olunan Cemal Yıldırım 1953 de ordunun Basın ve halk ile olan temaslarını tanzim et- mek üzere Ordu Temsil (oBürolarını kurdu. Aynı yıl Milli Savunma Ba- kanlığı Temsil Büroları Başkanlığı- na getirildi. Cemal Yıldırım Temsil Bürolarının başında iken Çanakkale Şehitler anıtının yapılmasına teşeb- . 1953 yılının sonunda Edip Çi- çeklinin diktatör olduğu (devirlerde Cemal Yıldırım Ataşemiliter olarak 16 İlhami Sancar Tecrübeli seçimci Suriyeye gönderildi. Yıldırım aynı zamanda Lübnan ve Ürdün devletle- ri nezdinde de Türk Ordusunun tem- silcisi idi. Yıldırım 1955 yılma kadar devam eden bu vazifesi sırasında bu üç devletin gerek askeri ve gerekse sivil yüksek o şahsiyetleri (oarasında iyi bir muhit yaptı. Bugün bile bu üç memleketin yurdumuzu ziyarete gelen devlet adamları ile yüksek rüt- beli subaylar Cemal o Yıldırımı ziya- ret ederler. 1955 yılı sonunda Cemal Yıldırım hükümet ile arasında bazı meselelerden ötürü çıkan ihtilaf yü- zünden kendi. arzusu ile ataşemili- terlikten feragat ederek yurda dön- dü ve Harb Akademisine tekrar öğ- retmen oldu. Yıldırım 1955 yılı so- nunda Albay rütbesi ile yurda dön- düğünde D.P. nin bütün vaidlerini ve programım unutmuş bir durumda olduğunu, halkın bir iktisadi sıkıntı içinde eridiğini görerek siyasi haya- ta atılmak ve D.P. ye karsı mücade- leye girişmek kararını vermişti. Bu karardan sonra Yıldırım henüz te- kaüd edilmesine çok zaman var iken ve ilerisi parlak bir subay sayılma- sına rağmen tekaütlüğünü istedi ve C.H.P. ye intisab etti. 1957 seçimle- rinde C.H.P. nin İstanbul adayı olan Cemal Yıldırım seçimlerde ve bunun hazırlıklarında fiili vazife aldı. Se- çim sırasındaki plânlı ve metodlu ça- lışması D.P. nin dikkatini çekti. A- kademideki hocalığı sırasında tale- belerinin kendisine olan bağlılığı ve geniş bir dost, arkadaş kütlesine sa- hip olması bazı kimseleri lüzumsuz bir evhama kaptırdı. Bu sebeble, 19571. seçimlerinden hemen sonra malüm Subay Hadisesi tertiplendi. Ama ter- tip ve iftiralar askeri adalet önünde eridi ve Cemal Yıldırım ile arkadaş- ları beraat ettiler. Tertibe memur edilen subay ise mahküm öldü. Ce- mal Yıldırım muhakeme neticelenin- ceye kadar 6 ay çok ağır geçen bir hücre mevkufiyeti çekti. Mesele bit- tikten sonra Yıldırım C.H.P. İl İda- re Kurulu üyeliğine seçildi. . C.H.P. İl Teşkilâtında başgösteren son hi- zipçilik olaylarına kadar il idare ku- rulunda kaldı, sonra da Genel Mer- kezin emri üzerine istifa etti İşte, bu haftanın başında, aleyhindeki D.P. nin meşhur Tahki- kat Önergesi dolayısıyla adı bir çok çevrede sık sık ağıza alınan Cemal Yıldırım bu zattır. Sonuna katlar mücadele Hadise yaratan 373 sayılı , tamim böylece bir muayyen gayenin va- sıtalarından biri haline getirilirken D.P. nin hiç istemediği bir netice kendiliğinden ortaya çıktı: (o Vatan- daşlar, C.H.P. nin önümüzdeki seçi- me ne derece dikkat ve azimle hazır- lanmakta olduğunu görüp anladılar. Hakikaten, Kulak Gazetesi tamimin sadece bir küçük kısmıydı. i tamamı okunduğunda C.H.P. nin milli iradenin kusursuz tecelli etmesi için kati şekilde kararlı 'bulunduğu ortaya çıktı. oÇalışmalar arasında ince elenip sık dokunuyor, bütün İhti- maller bahis mevzuu ediliyor, her tertibe karşı bir mukabil tedbir dü- şünülüyordu. Meselâ, tamimde şöyle deniliyordu: "Her ocak idare kurulunun kendi faaliyet bölgesindeki sokakları, numaralarını ve binaların apartman, gecekondu, dükkân, fabrika, yazıha- ne gibi durumlarını eksiksiz olarak tesbit etmesi elzemdir. Zira. her (han- gi bir sokağın, binalar numarası 123 ile nihayet bulduğu halde 173 e ib- lağ edilmek suretile sokağın o sıra- sına 25 hane ilâve yapılarak isteni- len miktarda evvelce bu iş için hazır- lanmış bulunan kimseleri kütüğe ya- zabilirler ve seçim günü de oy kul- landırabilirler. "Hattâ teşkilâtımızı murakabe bakımından zayıf zannet- tikleri yerlerde seçmen kütüklerine muhayyel adlarla sokak ilâveleri da- hi yapmak suretile büyük gruplar halinde teşkilâtlanabilirler. Bu ara- da sokaklardaki boş arsaları seçmen kütüklerinde bina olarak göstermek suretile veya terzi, aşçı, marangoz, kunduracı, yazıhane gibi işyerlerini birer ikametgâh şeklinde göstererek bu iş için vazifelendirecekleri kimse- leri seçmen kütüğüne yazabilirler ve hattâ binalardaki seçmenlerin mik- tarlarını çoğaltarak hususi osurette AKİS, 20 NİSAN 1960