20 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

20 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

yetiştirecekleri Pepee mükerrer oy kullandırabilirler Bu çalışmalar D.P. nin Erken Se- çimden vazgeçmesinde de rol oynadı. Ama, C.H.P. liler, seçim lafının bıra- kılmasına rağmen Seçim ve Propa- ganda Komitelerinin faaliyetine sek- te vermediler. Madem ki C.H.P. için kritik bir devre açılıyordu ve madem Ki bir kurt kuzuyu illâ yemek hevesi içindeydi o halde kuzunun etinin, de, kemiğinin de pek yumuşak o bulun- madığını göstermek . Nite- kim bu haftanın başında Cemal Yıl- dırım ve arkadaşları gayretlerinden geri kalmadılar. Fazla heyecan Ancak, yeni gayretlerde arkadaşla- rı Cemal Yıldırımı bir takım ek- zantrik tasavvurlardan vazgeçirme- yi daha doğru buldular. Zira Cemal Yıldıran, belki de yetişme tarzı ne- ticesi ihtiyatsız sayılacak o hareket- lerde bulunmaktan kendisini alamı- yor, 6 kadar bağlı bulunduğu partisi- ne fayda yerine zarar getiriyordu. Nitekim V.C. ye âlet olanlar hakkında düşündüğü bazı tedbirler rağbet bul- madı ve reddedildi. Cemal Yıldırıma arkadaşları fazla heyecanın ve oriji- nal fikirlerin politikamızın bu devre- sinde frenlenmesi gereken şeyler ol- duğunu, bir karara varılırken dört başı mamur şeklide düşünülmesi ge- rektiğini hatırlattılar. Bu çatışma C.H.P. içinde hakim, olan tutumu or- taya koydu. Hakikaten bu haftanın başında lerini ne ifrata, ne tefrite kaptırmak niyetinde görünüyorlardı. Bu yüz- den C.H.P. içindeki Cemal Yıldırım- lar eteklerinden çekiliyor, buna mu- kabil paniğe uğramağa müsait baş- ka tiplere Cemal Yıldırımlar sayesin- " de cesaret ve iman aşılanıyordu. Her halde C.H.P. önümüzdeki günlerde her kuşun etinin yenmeyeceğini gös- termeğe hazırlanıyordu ve bunda bir kutup halindeki Cemal o Yıldırımlar esaslı roller oynayacaklardı. Zira Cemal Yıldırım, o bütün yılıklarına rağmen C.H.P. samimi memleketci, samimi yetci ve çoğu eski asker bir tipin se- lahiyetli temsilcisidir. Karakteri haksızlığa ve hürriyetsizliğe taham- mül edemez. Bu tahammülsüzlüğü, , zaman zaman kendisine bir macera- - perest gözüyle bakanların çıkmasına yol açmıştır. Bunun sebebi hürriyet uğrunda yapmayacağının bulunma- dığı hususunda bir inancın mevcudi- yetidir. Çok disiplinli ve metodlu ça- lışır. Bunda zaman zaman taassuba 1960 aşı- AKİS, 20 NİSAN bile kaçar. Çalışkan, ciddi, efendi ve naziktir. Cemal Yıldırım gerek Tem- sil Bürolarındaki vazifeleri (o sırasın- da ve gerekse parti hizmetlerinde gazetecilere oOkendisini osevdirmiştir. İyi ve çok konuşur, dostları ile mem- leket meseleleri üzerinde tartışmayı sever. Gençliğinden beri cemiyet ha- yatından zevk almıştır. İçkiye fazla düşkünlüğü yoktur; ozaman zaman bir dubleyi geçmemek üzere votka veya rakı içer. Yemeklerden tercih ettiği bir şey yoktur. Ancak karaci- geri bozuk olduğundan daima dik- katli yemek seçmek' mecburiyetinde- dir. Eşine yürekten bağlıdır. Eşi Memduhe Yıldırım "Hocanım" diye tanınır. İstanbulda muhtelif mek- teplerde o matematik Oo öğretmenliği yapmıştır. Her yaşta, muhtelif vazi- felerde oObinlerce oöğrencisi vardır. Memduhe Yıldırımın matematik öğ- retmeni olarak şöhreti eşinin şöh- retine yakındır; ciddi, sert, fakat çok iyi bir öğreticidir! . Halen emekliye ayrılmış bulunan Memduhe Yıldırım fili olarak parti işlerinde çalışma- makla beraber kocasını fikren des- teklemekte ve çok geniş olan muhi- tinde kendine düşen vazifeleri yap- maktadır. Dış Politika Sürpriz "Bay Menderes, Moskovanın yaz ziyaretçileri listesinde uyandırıcı yeni bir isimdir. sürpriz Krutçef Ev sahibi YURTTA OLUP BİTENLER Londranın pek ciddi The Times gazetesi geçen haftanın ortasında, Başbakan Adnan Menderesin Mosko- va ıseyahati hakkında işte bu cüm- leyle başlayan kısa bir başyazı ya- yınlıyordu. Gerçekten bu cümle de- mirperde gerisi dahil- bütün dünya- da uyanan intibaı en veciz bir şekil- de ifade ediyordu. Bütün dünya, mu- teber Zaferin geçen hafta başındaki sayısında -her nedense- alttan kü- çük puntolarla ve sadece üç sütun- -uk,, üzerinden verdiği ohaberi, ayni haberi büyük ekseriyetle sekiz sü- tunluk büyük puntolarla ilân eden İstanbul basını kadar hayretle kar- şılamıştı. İktidar organlarında hadi- seyi küçültme gayreti hep (odevam etti ve Radyo Gazetesi meseleyle uğ- raşmaya yanaşmadı. Zafer gazetesi iki gün sonra, muh- telif merkezlerden gelen yorumları yayınlamağa başladı. Doğrusu iste- nirse, daha çok kısa bir müddet ön- ce Muhalefet Liderinin Bolşoy bale- rinleriyle birlikte görünmesini tez- vir mevzuu yapan iktidar gazetesi- nin,, şimdi Menderesin Moskova se- yahatinin müsbet tepkilerini yayın- lama propagandasına girişmesi pek eğlenceli oluyordu. oMüsbet tepkiler birkaç gün devam ettirildi ve niha- yet bu haftanın pazar sabahı Zaferin nefesi kesilmeğe başladı. "Tepkiler", Anadolu Ajansı omuhabirlerinin ve basın ataşeliklerinin telgraflarından ibaretti. Bunlar da, malüm "siyasi çevreler" tabirinin arkasına sığınan veya varsa birkaç makaleyi hülâsa eden telgraflardan ibaretti. Fakat, bu "tepkiler"in dikkatle okunması bile Menderes - Krutçef Ziyaret teatisinin nerelerde nasıl kar- lanmıştı. Bulgar resmi çevreleri bu suretle hem Balkan Devletleri ara- sındaki omünasebetlerin hem de Türk - Bulgar ikili münasebetlerinin düzelmeğe yüz tutacağını oumuyor- lardı. Hemen her tarafta yapılan yo- rumlar, Menderes - Krutçef ziyaret teatisinin en çok Yunan Başbakanı Karamanlisin canini sıkacağında it- tifak ediyordu. Bu, Karamanlisin as- lında bu gibi ziyaretlere oluşundan ileri (ogelmiyordu. manlis Yunan - Sovyet münasebet- lerinin düzelmesinin ve (o temasların her sahada sıklaşmağa başlaması- nın komünist veya pro-komünist Yu- nan muhalefet partilerine cesaret ve hayatiyet vermesinden ürküyordu. Gerçekten Yunan resmi çevreleri 17