20 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

20 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Yasak devri "Bu haftanın başında pazartesi ak- -amı o Türkiyenin bütün büyük gazetelerinde ve dergilerinde görül- memiş bir faaliyet vardı. Faaliyete aynı zamanda bir de heyecan kati- liydi. Bunun sebebi ogazetelerde ve dergilerde daima açık tutulan rad- yoların saatin 22 yi geçtiği (sırada yayınladığı üç tebliğiydi. Tebliğler bundan böyle Türkiye tarihinde "Meclis Tahkikat Encümeni" adıyla anılacak 15 kişilik heyetin kararla- rıydı. Ankara radyosunun söyledik- leri idarehanelerde ladı. giler mizanpajlarını yapmışlar, larını hazırlamışlar, T.B.M.M. nin öğleden sonraki müzakerelerine ait en geniş tafsilatı dizdirmişlerdi bile.. Tabii bütün bunlar suya düştü. Zira tebliğlerin birincisinde şöyle denili- yordu: "Türkiye Büyük Millet Meclisinin 18.4.1060 pazartesi günkü inikadında teşkil edilen ve Balıkesir mebusu Va- cit Asena, Çorum mebusu Kemal Bi- beroğlu, Denizli mebusu Turan Ba- hadır, Denizli mebusu Hamdi San- car, Gaziantep mebusu Bahadır Dül- ger, İsparta mebusu Salt Bilgiç, Kastamonu omebusu Hilmi Dura, Kayseri mebusu Osman Kavuncu, tahya mebusu Kemal Özer, Nevşehir mebusu Necmettin Önder, Sakarya Kirişçioğlu, mebusu Ekrem Anıt, Samsun mebu- su Nushet Ulusoydan terekküp eden Meclis Tahkikat Encümeni ilk top- lantısını oaktederek vazife taksimi yapmış, reisliğe (Denizli omebusu Hamdi Sancarı, mazbata muharrir- liğine Sakarya mebusu Nusret Kiriş- çioğlunu ve kâtipliğe Samsun mebu- su Nushet Ulusoyu seçmek suretiyle vazifesine başlamıştır. 18-4-1960 Tahkikat Encümeni Reisi Denizli mebusu Hamdi Sancar" Siyasi faaliyet yasak.. İkinci tebliğ pazartesi akşamı gaze- te ve dergilerin, ertesi sabah ise siyasi partilerin o hazırlanmış bütün plânlarım altüst etti. İkinci tebliğ şuydu: "Tahkikatın selâmeti cereyanım temin maksadı ile bütün siyasi par- tilerin ve bunlara bağlı teşekkül ve kolların her türlü kongreleri ve ka- 8 Celâl Bayar I numaralı Demokrat demelerin bünyeleri içinde veya ka- demeler arasında tertiplenecek müş- terek toplantılarla, alelâmum siyasi mahiyetteki' toplantılar ve partiler- ce yeni kademeler ve teşkilât kurul- ması tahkikatın neticesine kadar durdurulmuştur. Adnan Menderes 3 nurnaralı Demokrat 18.4.1960 Tahkikat Encümeni Reisi Denizli mebusu Hamdi Sancar" Neşir yasa, Fakat tebliğler arasında basının en iyade canını acıtan, Üçüncüsü Bu tebliğle o gün Ankarada cereyan etmiş bulunan her hâdise bir gizlilik perdesi arkasına almıyor- du. Tebliğde şöyle deniliyordu: "Tahkikatın selâmetle ocereyanım temin maksadı ile tahkikata mevzu teşkil eden maddelerle Tahkikat En- cümeninin vazife ve selâhiyetlerini ve bilumum karar, tedbir ve faali- yetlerine müteallik her türlü haber. nin her türlü vasıtalarla neşri yasak edilmiştir. 18.4.1960 Tahkikat Encümeni Denizli mebusu Hamdi Sancar" Artık yapılacak iş pazartesi günü Mecliste neler söylendiğini öğren- mek için Zabıt Ceridesinin nesrini beklemekten ibaretti.: Bu Cerideyi Başkanlık Divanı neşrettiğine göre. Reisi Ceridenin meraklıların eline ne Zza- man geçebileceği oOhususunda tabii hiç kimse fikir sahibi değildi. Demokrasi Bir gazetenin peşinde Uzun boylu, yüz hatları sert, kara kaşlı, kara gözlü genç yanında duran aynı nn adamın sırtına vurarak güldü — Vallahi ne İmseye , borcum yunumu al. Tutacağını zannediyo- rum. Şayet tutarsa ortağız" dedi. Mavi gabardin elbisesinin. iç cebin- den dörde katlanmış kâğıdı ayakta duran gence verdi. Sonra başım €- gerek çalışmağa koyuldu. Yüzünde- ki tebessüm kaybolmuş, yerini tek- rar sert bir ifade almıştı. Uzun boylu. genç Ulus gazetesinin den alındıktan bu yana, sıkıştıkları üç metre boyundaki küçük odada er- tesi gün yayınlanacak gazeteyi ha- zırlamakla meşguldü Yüzündeki i- fade bir şeye karar verdiğini açıkça anlatıyordu. Tamer, İnönünün ko- nuşmalarını aynen neşretmeği aklı- na koymuştu. Zira Meclis müzakere- AKİS, 20 NİSAN 1960