20 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

20 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

rı anlatıyor. Senaryo, 1954 - 57 yıl- ları arasında Bursa dolaylarında vu- kubulan benzin istasyonu osoygun- larından faydalanılarak yazılmıştır. Filmde olaylar İstanbulda geçiyor. Filmin tam yedi kahramanı var. Ya- şadığı düzenden tedirgin bir kamyon şoförü -Kadir Savun-, şoförün kız- kardeşi -Suna Kabaağaç- ile evlene- rek kendi halinde bir yuva kurmağa çalışan muavini -Hayati Hamzaoğ- lu-, Anadoluda sanat temsilleri ve- recek bir trup kurmaları için çırpı- nan idealist bir aktör -Ziya Metin-, can sıkıntıları içinde bunalan bir tekstil işçisi -Erol Taş-, Amerikaya kaçmak istiyen iki mahalle delikan- lısı -Suphi Kaner ile Metin Ersoy-, başarısız, cinsel bukranlar içinde kıvranan bir ressam -Oktar Duru- kan- filmin başlıca kişileridir. Fil- min sonunda, daha iyi bir hayata ka- vuşmak için kanunsuz yollardan ya- pılan ferdi teşebbüslerin hiç bir neti- ce doğuramryacağı ortaya çıkıyor. Sesi çıkmayan Akad Geçtiğimiz mevsimde usta mizan- seni -Yalnızlar Rıhtımı- ve ken- dine göre bir stil yaratma çabasıyla -Yangın Var- Türk sinemasının belki de en iyi rejisörü olduğunu ispat eden Lütfü Ö. Akaddan ise halâ hiç Ibir ses çıkmamaktadır. Bilinen tek şey, Akadın bir ara Yaşar Kemalin ha- zırladığı bir senaryo üstünde çalışmış olduğuydu. Buna karşılık bir başka rejisör, Memduh Ün daha şimdiden iki projesini birden açıklamış durum- dadır. "Mahallenin Sevgilisi" Memduh OÜnün bu mevsim çekece- ği filmlerin ilki, "Üç Arkadaş"la "Hicran Yarası" filmlerinin ortası sayılabilecek bir konuyu anlatan Oğuz Oranın "Mahallenin Sevgilisi" adlı senaryosudur. Filmde bir sokak şarkıcısı -Efgan Efekan- ile bir so- kak hokkabazının -Erol Günaydın- bir mahalleyi kasıp kavuran tefeci bir bakkalla -Ahmet T. Tekçe- olan mücadeleleri anlatılacaktır. Ayrıca, bakkalın iyi kalpli bir kardeşi var- dır ve bakkal erkek kardeşinin para- larının üzerine oturmuştur. Fakir kardeşin güzel kızı -Muhterem Nur- ise sokak şarkıcısına âşıktır. Filmin sonunda, bütün mahalleli bir araya gelerek şarkıcıyı bakkala karşı ko- ruyacak ve tefeciyi mahalleden ko- vacaktır. De Sica'nın Milano Mucizesi" "Miracolo a Milano ndeki iyimser ha- sembolik karakterleri ve bir cins AKiS, 20 NİSAN 1960 "pembe gerçekçilik" örneği sayılabi- lecek konuyu. "Üç Arkadas"ta yap- tığı gibi "kenar mahalle duygululu- gu"yla dolup taşan bir masal hava- sında anlatacaktır. Rejisörün bu alandaki başarısı göz önünde tutu- lunca, filmin beklenen vasatı rahat- lıkla tutturabileceği şimdiden söyle- nebilir. Neo realist melodram Memduh Ünün ikinci tasarısı ise, Lâle Oraloğlunun bir senaryosu- nu filme almaktır. Bu tasarı bazı bakımlardan daha ilgi çekicidir. Lâle Araloğlunun, Edward Morris'in "Tah- ta Çanaklar" adlı piyesindeki bir iş- çi ailesinin trajedisini ters yüz ede- rek, yurdumuza biçimlemesinden or- taya çıktığı anlaşılan bu senaryo, gerçekçi bir film için gereken mal- zemeyi orahatlıkla (sağlamaktadır. Memduh Ün, başrolünü Lâle Oral- oğlunun oynıyacağı filmde, bu defa aşırı duygululuğunu bir yana iteli- yerek realizme olduğu gibi kendini koyuverirse, film bir cins "neo rea- list melodram" hüviyetine bürüne- cektir. Doğrudan doğruya realizme yönelmiş film sayısının bir elin beş parmağından bile az olduğu Türki- yede, bu az şey değildir. Ötekiler Bilindiğine (o göre, bu yıl 15 inci yü- dönümünü kutlayacak olan Tur- gut Demirağın "And" filmi, altı film çevirmeğe hazırlanmaktadır. Türk sinemasına yanlış teşebbüsleri, aca- SİNEMA yiplik derecesine varan hareketle- riyle ne kazandırdığı pek anlaşıla- -yan Demirağın ilk projesi İngilz- ce olarak önümüzdeki günlerde çe- kimine başlanılacak olan "Strangers Yabancılar" adlı bir İngilizce film- dir. Filmde Danimarkanın Marilyn Monroe'su diye tanıtılan sarışın Ul- la Dari baş rolü oynayacaktır. Lâlecilerin "Site" filminin de bu bilgisi hiçbir hazırlık yoktur. çevirdiği hemen bütün filmler ticari bir fiyasko ile peticelenen emektar Muharrem Gür: ise, "Ayşecik" benzeri bir im olduğu söyle- nen "Zavallı Yavrucak" ın yarısını tamamlamış sayılır. Piyasanın, Gür- ses gibi hızlı rejisörlerinden sayılan Nejat Saydam ise, Urfada çekilecek, "dini, ahlâki, ilmi" yerli bir "şaheser" olacağından kimsenin şüphesi bulun- madığı "Hazreti Ömer son ha- zırlıklarını yapmaktadır. Söylendiği- ne göre tam beş adet " ecnebi kitap tan faydalanılarak bir avukatın se- naryosunu yazdığı "Hazreti Ömer'i Cüneyt Gökçer veya Kadir Savun oynayacak, Ömerin sağ kolu sayılan bir yiğit Arap -Reha Yurdakul-, ila sevgilisi de filmi süsleyeceklerdir. Sevgili rolünü, Danimarkadan ithal edilen sarışın Ulla Darni canlandıra- caktır. "Gecelerin Ötesi"nden bir sahne Yedi kişinin hikayesi 33